Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg skal ha muntlig matte-eksamen i morgen, R2...

 

Jeg skal ha om Newtons 2. lov i fysikken. Har til nå tatt med svingninger og fallskjermhopp. Andre gode forslag?

 

En annen ting: Jeg driver med svingninger og her har man fire forskjellige: Harmonisk, dempet, kritisk og overkritisk dempet svingning (som boka har kalt det). En formel jeg har kommet fram til ved hjelp av newtons 2. lov er:

 

S'' + (L/M)*S' + (K/M)*S = 0

 

I boka står det: er L = 0 gir det en harmonisk svingning. Er L < 2*kvadratroten av (KM) gir det en dempet svingning. Er L = 2*kvadratroten av (KM) gir det en kritisk dempet svingning. Er l > 2*kvadratroten av (KM) gir det en overkritisk dempet svingning.

 

Hvor i granskauen får de "2*kvadratroten av (KM)" fra???

 

Andak :)

Lenke til kommentar

Hmmm.. tenker du på andregradsformelen, og at jeg får noe sånt under kvadratrot-tegnet?

 

Hvis jeg ganger hele uttrykket med M, slik at jeg får:

 

M*S'' + L*S' + K = 0

 

Da får man dette under kvadratrottegnet:

 

L^2 - 4*M*K... men kommer ikke lengre enn dette... :(

 

EDIT: Nå tror jeg at jeg fikk det med meg sånn halvveis... det har bare noe å gjøre med hvilket utfall jeg får av andregradslikningen?

 

EDIT 2: Et annet spørsmål på rappen. Jeg har lært i fysikken at kraften fra en fjær er definert som en konstant ganger forlengelsen av fjæra (F = kx - hvor x er forlengelsen). Men i matteboka sier de k*(s0 + s) - altså startposisjonen til fjæra pluss forlengelsen ganget med en konstant! Det er vel BARE forlengelsen, ikke forlengelsen pluss startposisjonen som har noe å si for kraften den gjør? *Forvirra*

Endret av Andak
Lenke til kommentar

Skjæringslinje mellom to plan? Hvordan var fremgangsmåten her? Husker ei hvordan dette skulle gjøres og finner ikke noen eksemplet i læreboken. Ta utganspunkt i parameterfremstilling til planene og sette de i hverandre kanskje? Er litt trøtt og lei nå etter å ha brukt de siste timene på å lære meg diff. ligninger..

Lenke til kommentar
"radius-vektoren"? :p

bruk normalvektoren til planet og origo til kula, lag en parameterfremstilling og sett inn i likningen for planet. vis at lengden av denne linja er lik radius i kula.

radius-vektoren = vektoren mellom S og punktet som tangeres, vel :p Er litt trøtt.. Må bare gjøre ferdig dette, så blir det nok kvelden, og eksamen i morgen tidlig.

 

Det rare er at oppgaveteksten ber meg først vise at planet tangerer kula, for så å vise hvor de tangerer, mao. punktet jeg må ha for å vise at radiusen = avstanden mellom sentrum og plan.

 

EDIT: Hoi, det blei ikkje mykje nynorsk, nei. Beklagar, har ikkje tid til å rette opp det.

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Hei folkens, kan noen hjelpe meg? Har en skummel eksamen i morgen, og har gått meg litt fast. Kan noen vise hvordan man utleder sinusintegralen (fra ∫sin(2 pi x)/x dx )? Verktøyene jeg bruker hopper bare til Si(2 pi x)...

Endret av BjornSn
Lenke til kommentar

Hei, trenger hjelp med å lage en oppgave og utregning med fotball. Skal være en som sparker ballen opp i lufta så finne topp punkt og lengde. Tenkt å bruke parameterframstilling eller likningsframstilling for plan som et utgangspunkt. Har R2 matte og skal opp i muntlig i morgen.

 

Takker for all hjelpen. Står litt fast for øyeblikket!

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er mer fysikk enn det er matte, men uansett: Langs y-aksen har vil ballen ha posisjonen: den vertikale komponenten av utgangsfarten*t -4,9t^2 og langs x-aksen: den horisontale komponenten av utgangsfarten *t. For å finne toppunktet løser du for vertikal fart (altså den deriverte av y(t) lik null. For å finne lengden finner du når høyden er null og setter inn i x(t).

 

Edit: leif.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Jeg vil si at det er mer fysikk enn det er matte, men uansett: Langs y-aksen har vil ballen ha posisjonen: den vertikale komponenten av utgangsfarten*t -9,81t^2 og langs x-aksen: den horisontale komponenten av utgangsfarten *t. For å finne toppunktet løser du for vertikal fart (altså den deriverte av y(t) lik null. For å finne lengden finner du når høyden er null og setter inn i x(t).

 

 

Det mente jeg å, men læreren min ville ha med Z aksen også, slik at det blir 3dimisjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...