Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

2bb1 skrev:
  storken skrev:
Har en utrolig vrien fysikkoppgave her.

For at dere skal forstå sisteoppgaven som jeg sliter med så legger jeg ut hele greierne.

En bil kjører med konstant fart 20 km/h nedover en fjellovergang. Bilen med fører og passasjer har masse 1320 kg.

a) Regn ut endringen i potensiell energi når høydeforskjellen er 860 meter.

Vi regner med at all endring i potensiell energi går over i friksjonsvarme (indre energi) i bilens bremser.

b) Regn ut økningen i bremsenes temperatur som følge av denne nedturen. Bremsene har en varmekapasitet på 16 kJ/K. Vi ser bort fra varmetap til omgivelsene.

c) Lengden av vegstykket som er tilbakelagt er 6,1km. Veiens helling er konstant. Hvor stor er temperaturendringen pr. s?

I virkeligheten avgir bremsene varme til omgivelsene. Grafen nedenfor viser hvordan dette varmetapet i kW endrer seg som følge av bremsenes temperatur.

d) finn ut hvor høy temperaturen i bremsene faktisk kan bli når vi tar hensyn til varmetapet.

Bilde av en graf. Ligningen for den er: (1,1 * 10^-4)c^2  - 0,01009 * c  + 2,65

Y-akse: kW

x-akse: temperatur, C

svarene mine:

a) 11136312 J

b) 696K

c) 0,634 K/s

d) her rimer ikke svaret i det hele tatt, får verdier som 2400 grader og deromkring.

Noen som vil bryne seg på denne?

Fra oppgave a til c får jeg samme svar som deg, men det var en liten nøtt ja.

Hjelper det deg om du lager en loddrett linje ved x-verdien 465 (grader C)? (696K-231 = 465 grader C). Da krysser linjen grafen i punktet (465,21) -> 465 grader celsius tilsvarer 21000 W.

Edit: Skrivefeil.

Jeg vet ikke helt, men har prøvd å lese oppgaven nå uten å tenke på de forrige oppgavene.

Tar verdien fra c). 0,634 * 16000 = 10144 W tilført pr sekund. På grafen tilsvarer det rundt 300 grader Celsius. Det betyr at når bremsene er 300 grader er varmetilførselen = varmetapet.

Er jeg på bærtur nå eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har den "vanlige" casioen en bruker på VGS vet jeg ikke om en.. super-fantastisk-automatisk måte å regne grenseverdier på. Det en dog kan gjøre er å sette opp utrykket og sette inn.. tja.. om du skal se på når grensen går mot uendelig kan du peise inn et stort tall for x, typisk.. 10^80 elns for å få en peiling på hvor det bærer.. samme når x går mot null, sett inn eks 10^-80.

Worked for me. :)

Lenke til kommentar

I ditt eksempel når x -> 2 blir f(x) et 0/0-utrykk. Du kan da bruke L'Hopital (deriverer teller og nevner) og får en grenseverdi du klarer å evaluere. ;)

lim 4x^3/1 når x -> 2 blir 4*2^3 = 32.

:)

Om du ikke har lært om L'Hopital kan endrebjorsviks metode kanskje være litt greiere.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Gå på Table og skriv inn funksjonen i Y1. Nå er poenget at du må velge RANG slik at du kommer nærmest mulig x = 2.

Om du setter start på 1.9999 og slutt på 2.0001 og pitch på 10-5 ser du at når du blar deg nedover lista mot x = 2, så nærmer y seg 32.

Dog vil mitt tips til deg være å regne noen grenseverdier så du lærer å løse dem "skikkelig", så kan heller kalkulatoren være noe du etterprøver med. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, vi har jo ikke hatt ordentlig matte i det hele tatt, så vi aner jo ikke hva vi snakker om. :p

Når det er sagt, så synes jeg også det er MYE penere å fikse en hevbar singularitet slik endrebjorsvik viser, enn å bruke l'Hôpital. Mulig det er på grunn av nevnte doktor at det har blitt sånn? :D

Lenke til kommentar

En tangentvektor til kurven finner du ved å derivere posisjonsvektoren.

r'(t) = [t , 1]

r'(2) = [2 , 1]

Neste steg: hvor befinner punktet r(2) seg?

r(2) = [0,5 · 2² , 2] = [2 , 2]

En vektorfremstilling av tangenten er da [2 , 2] + t·[2 , 1] = [2+2t , 2+t]. Du skjønner prinsippet? Først går vi fra origo til punktet (2 , 2), og så går vi et vilkårlig antall enheter i retning [2 , 1], som er en tangentvektor i punktet vi gikk til.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
  Knut Erik skrev:
Gå på Table og skriv inn funksjonen i Y1. Nå er poenget at du må velge RANG slik at du kommer nærmest mulig x = 2.

Om du setter start på 1.9999 og slutt på 2.0001 og pitch på 10-5 ser du at når du blar deg nedover lista mot x = 2, så nærmer y seg 32.

Dog vil mitt tips til deg være å regne noen grenseverdier så du lærer å løse dem "skikkelig", så kan heller kalkulatoren være noe du etterprøver med. ;)

Takk, var akkurat et jeg lurte på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...