Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Har en innføring til imorgen, og det er en oppgave jeg sliter med å gjøre helt korrekt.

Jeg klarer å gjøre den på en annen måte enn den står i boken, men da får jeg feil.

 

"En rett linje med likningen y=ax + b går gjennom punktene (-43,57) og (67,46). Sett opp et likningssett der konstantene a og b er ukjente. Bruk likningssettet til å regne ut verdiene for a og b."

 

Å regne ut a og b er ikke noe problem, da brukte jeg ettpunktsformelen. Men jeg klarer ikke å få til et skikkelig likningssett.

 

Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
  Martin-sama skrev:
Heisann!

Har en innføring til imorgen, og det er en oppgave jeg sliter med å gjøre helt korrekt.

Jeg klarer å gjøre den på en annen måte enn den står i boken, men da får jeg feil.

 

"En rett linje med likningen y=ax + b går gjennom punktene (-43,57) og (67,46). Sett opp et likningssett der konstantene a og b er ukjente. Bruk likningssettet til å regne ut verdiene for a og b."

 

Å regne ut a og b er ikke noe problem, da brukte jeg ettpunktsformelen. Men jeg klarer ikke å få til et skikkelig likningssett.

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

 

(y - y1) = a(x - x1) + b

(y - 57) = a(x - (-43)) + b

(y - 46) = a(x - 46) + b

 

Da er det bare å bruke innsettingsmetoden for å finne a og b.

Lenke til kommentar
  Otth skrev:
  Martin-sama skrev:
Heisann!

Har en innføring til imorgen, og det er en oppgave jeg sliter med å gjøre helt korrekt.

Jeg klarer å gjøre den på en annen måte enn den står i boken, men da får jeg feil.

 

"En rett linje med likningen y=ax + b går gjennom punktene (-43,57) og (67,46). Sett opp et likningssett der konstantene a og b er ukjente. Bruk likningssettet til å regne ut verdiene for a og b."

 

Å regne ut a og b er ikke noe problem, da brukte jeg ettpunktsformelen. Men jeg klarer ikke å få til et skikkelig likningssett.

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

 

(y - y1) = a(x - x1) + b

(y - 57) = a(x - (-43)) + b

(y - 46) = a(x - 46) + b

 

Da er det bare å bruke innsettingsmetoden for å finne a og b.

 

Sorry, tenkte feil her. Her har du riktig fremgangsmåte:

 

I y(-43) = ax + b = 57

y(-43) = a*(-43) + b = 57 => b = 57 + 43a

 

II y(67) = a*67 + b = 46

 

Setter inn I i II: 67a + (57 + 43a) = 46

Lenke til kommentar

Greit, litt sannsynlighet. Jeg får svar som er ca. det fasit sier, men ikke akkurat. Oppgaven lyder som følgende:

  Sitat
I ei 3mx-gruppe er det åtte flinke elever, ti middels elever og syv elever som sliter tungt med faget. (Totalt 25 elever sant?).

Vi velger tilfeldig 5 elever. La X være tallet på flinke elever blandt de 5, og la Y være tallet på elever som sliter med faget.

Greit, dette må da være en bionomisk sannsynlighet?

 

A) P(X=0)

B) P(X=5)

C) P(X=3)

D) P(Y=2)

E) P(X<3)

F) P(Y<2)

 

Det er altså variablene i formelen jeg trenger litt hjelp med å identifisere så sant jeg var valgt riktig formenl?

 

P(X=K) = (n "over" k) * p^k * (1-p)^(n-k)

Hva blir n, k og p her da?

 

p må jo være 8/25? Når det gjelder X i såfall.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
  aspic skrev:
Camlon: Nei, men oppgåva var litt rotete satt opp. Du skal finne sannsynlighetane for: a) P(X=0) osv.

A) P(X=0)

B) P(X=5)

C) P(X=3)

D) P(Y=2)

E) P(X<3)

F) P(Y<2)

 

a)

X=8

Z=10

Y= 7

 

a) siden det er null flinke elever og det er fem elever blir det

17/25*16/24*15/23*14/22*13/21 = (17!/12!)/(25!/20!) = (17!20!/12!25!)

 

 

b) Samme

(8!25!/3!20!)

 

c) Denne bli bare en blanding siden 3 er X og 2 er andre

8/25*7/24*6/23* 17/22*16/21= (8!22!/5!25!) * (17!20!/15!22!)

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg kan bruke hvilken som helst rekkefølge er fordi at multiplikasjon er kommuttativ. Altså ab=ba

 

d) samme, regn det ut selv.

 

e) Det skal være mindre enn 3 flinke elever. Mulighetene er 2,1 og 0 flinke elever og siden det kan være alle sammen må du legge dem sammen.

da får vi (8!23!/6!25!) * (17!20!/14!23!) + (8!24!/7!25!) * (17!20!/13!24!) + (17!20!/12!25!)

 

f) Samme prinsipp

Lenke til kommentar
  god_kveld skrev:
Oppg.3

 

  Vis skjult innhold

 

a)

u_hatt betyr estimator av u, samme for o^2. Forventingsrette estimatorer blir da:

u_hatt = (1/n)∑n i=1 xi

o^2_hatt = (1/(n-1))∑n i=1 (xi - u_hatt)^2

Den første er forventningsrett fordi:

E(u_hatt) = E((1/n)∑n i=1 xi) = (1/n)∑n i=1 E(xi) = (1/n)*n*E(x1) = u, siden E(x1)=E(x2)=...=E(xn) siden x'ene er identisk fordelt.

Den andre er forventningsrett fordi:

E(o^2_hatt) = E{ (1/(n-1))∑n i=1 (xi - u_hatt)^2} = E{ (1/(n-1))*[ (∑n i=1 xi^2) - n*(u_hatt)^2] } = (1/(n-1))*(n*Ex1^2 - n*Ex_strek^2) = (1/(n-1))*(n*(o^2+u^2)-n*((o^2)/n+u^2) = o^2

 

Variansen til den første estimatoren:

Var(u_hatt) = Var((1/n)∑n i=1 xi) = (1/n^2)*Var(∑n i=1 xi) = (1/n^2)*n*Var(x1) = (o^2)/n

 

b)

95 % konfidensintervall for u:

(u_hatt - 1.96*o/sqrt(n), u_hatt + 1.96*o/sqrt(n)), der 1.96 er lik z[alfa/2] når alfa=0.05, dette finner man i tabell. o/sqrt(n) er da standardavviket til estimatoren u_hatt, kvadratroren til variansen.

Numerisk utregning:

(76 000 - 1.96*180 000, 76 000 + 1.96*180 000) = (-276 800, 428 800). 0 er godt innenfor intervallet, men jeg vil kanskje si at intervallet er for bredt, dvs standardavviket for stort, til at vi kan si sikkert at metoden fungerer godt ut fra dette.

 

c)

Binomisk fordeling med p=0.5 og n=29. Får da EX=np=14.5. 19 av 29 tilfeller viste at overslagsprisen var høyere enn nøyaktig pris. Variansen til binomisk fordeling er n*p*(1-p) = 29*0.5*0.5=7.25. Standardavviket blir da sqrt(7.25). Konfidensintervall blir

(19 - 1.96*sqrt(7.25), 19 + 1.96*sqrt(7.25)) = (13.72, 24.28), og som vi ser er 14.5 med i dette intervallet, noe som gjør at vi ikke kan forkaste en nullhypotese om at p=0.5, men siden 14.5 bare så vidt er med, så har man likevel grunn til å være skeptisk.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
  Camlon skrev:
b) Samme

(8!25!/3!20!)

En liten trykkfeil, du har byttet om 25! og 20!

 

  Camlon skrev:
c) Denne bli bare en blanding siden 3 er X og 2 er andre

8/25*7/24*6/23* 17/22*16/21= (8!22!/5!25!) * (17!20!/15!22!)

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg kan bruke hvilken som helst rekkefølge er fordi at multiplikasjon er kommuttativ. Altså ab=ba

Her har du glemt å gange med 5nCr3=10 siden det er så mange forskjellige måter man kan trekke ut 3 elever som er flinke og 2 elever som ikke er flinke på. Lettest er det å bruke hypergeometrisk fordeling:

(8nCr3*17nCr2)/25nCr5 = 56*136/53130 = 0,14335

 

d)

P(Y=2) = (7nCr2*18nCr3)/25nCr5 = 21*816/53130 = 0,3225

 

  Camlon skrev:
e) Det skal være mindre enn 3 flinke elever. Mulighetene er 2,1 og 0 flinke elever og siden det kan være alle sammen må du legge dem sammen.

da får vi (8!23!/6!25!) * (17!20!/14!23!) + (8!24!/7!25!) * (17!20!/13!24!) + (17!20!/12!25!)

Samme som c, du har glemt å gange med 5nCr1 for P(X=1) og 5nCr2 for P(X=2). P(X=0) blir rett siden 5nCr0=1.

P(X=0) = (8nCr0*17nCr5)/25nCr5 = 6188/53130 = 0,1165

P(X=1) = (8nCr1*17nCr4)/25nCr5 = 8*2380/53130 = 0,3584

P(X=2) = (8nCr2*17nCr3)/25nCr5 = 28*680/53130 = 0,3584

P(X<3) = 0,1165 + 0,3584 + 0,3584 = 0,8333

 

f) Samme opplegg som for e).

P(Y=0) = (7nCr0*18nCr5)/25nCr5 = 8568/53130 = 0,1613

P(Y=1) = (7nCr1*18nCr4)/25nCr5 = 8*2380/53130 = 0,4032

P(Y<2) = 0,1613 + 0,4032 = 0,5645

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
  Camlon skrev:
Er det riktig av deg å si at mengden med elever i klassen ikke synker når du har plukket ut en elev. Det hadde ihvertfall blitt en veldig teit oppgave.

 

Jepp, det var utrolig teit, tok ikke mange sekundene etter at jeg trykket på "Svar" før jeg skjønte hvor teit det var. Du gjorde dog også en liten tabbe under din utregning som jeg har rettet, se innlegget mitt like over ditt siste. Selv med min kjempetabbe var jeg faktisk mye nærmere svaret enn deg på de fleste oppgavene:)

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
  bellad76 skrev:
  Camlon skrev:
Er det riktig av deg å si at mengden med elever i klassen ikke synker når du har plukket ut en elev. Det hadde ihvertfall blitt en veldig teit oppgave.

 

Jepp, det var utrolig teit, tok ikke mange sekundene etter at jeg trykket på "Svar" før jeg skjønte hvor teit det var. Du gjorde dog også en liten tabbe under din utregning som jeg har rettet, se innlegget mitt like over ditt siste. Selv med min kjempetabbe var jeg faktisk mye nærmere svaret enn deg på de fleste oppgavene:)

Sant, men jeg skal ikke gange, det blir nok mer deling. Jeg glemte helt at det er flere muligheter og noen av dem må forkastes siden det ender opp som samme gruppe. Slike feil burde jeg ikke ha. Da blir det

 

( 8 nCr 3 * 17 nCr 2 ) / 25 nCr 5

 

Vent, det er det samme. Okay, da er vi enige ihvertfall.

Lenke til kommentar
  KolonP skrev:
  Otth skrev:
Skal stå y = 200/x + 30x

Skal det? Trodde man skulle forklare hvorfor 200/x + 30 er riktig, jeg :hmm: Hvorfor skal det være ...30x, da?

 

Sorry, tenkte totalpris (som også ble feil).

 

Totalprisen kan skrives som P = 200 + 30x, der 200 er årsavgiften og x er antall leide filmer.

 

Skal man finn enhetsprisen, må man dele totalprisen på x antall enheter.

 

Y = P / x = (200 + 30x) / x = 200/x + 30

Lenke til kommentar

b) X beskriver anntall filmer leid.

Totalpris for medlem (Tm) = 200+30x

Totalpris per vare = Tm/x = (200+30x)/x = 200/x + 30

 

Det er alt du trenger å forklare. Bare prøv å hold deg abstrakt fordi da kan ikke læreren ta deg for noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...