svamp Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Jepp, dette blir den enorme (ikke store) matteassistansetråden, uten orddelingsfeil i emnetittelen™. Små og store matteproblemer postes her, og så kan alle som kan hjelpe de som ikke kan. Sikkert et bedre tiltak enn nasjonale prøver Jeg har ingenting å spørre om akkurat nå (men det kommer nok), så da kan jeg heller svare Lange subdiskusjoner splittes ut til egne tråder med link fra samletråden. Bruk gjerne rapport-knappen for å varsle moderatorene om når det bør skje. NB. Vi har også en egen tråd for matematikk i media, forskning og andre matterelaterte ting som ikke handler om leksehjelp eller lignende. Endret 16. oktober 2012 av Simen1 8 Lenke til kommentar
simes Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Da vil jeg benytte anledningen til å "reklamere" for (henvise til): www.matematikk.net 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=309688&st=20 Lenke til kommentar
svamp Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=309688&st=20 Hm, aldri vært inn i teknologi og vitenskap-forumet før. Men det emnet er vel blitt feilpostet etter at skoleforumet kom til. Uansett - denne tråden her kan vel stå som en ren hjelp-meg-med-denne-oppgaven-tråd? Endret 22. februar 2005 av svamp Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Uansett - denne tråden her kan vel stå som en ren hjelp-meg-med-denne-oppgaven-tråd? Ser ikke noen grunn til at den ikke skulle få lov å leve. Men blir vel uansett litt dødt i ferien, enn så lenge. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Hmm... Hva vil det si å løse en ligning geometrisk? Tatt ut av denne sammenhengen: Tegn den rette linja y=-2 inn i samme koordinatsystem som grafen til f(x) i d).Løs ligningen geometrisk: f(x) = -2 x (element i) [0, 2pi] Klarer resten, bare det med geometrisk jeg lurer på Lenke til kommentar
simes Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hva vil det si å løse en ligning geometrisk? Vis hvor funksjonene krysser hverandre (er lik hverandre). Lenke til kommentar
svamp Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Hva vil det si å løse en ligning geometrisk? Vis hvor funksjonene krysser hverandre (er lik hverandre). Ah. Det samme som "Løs ligningen grafisk", altså. Takk Lenke til kommentar
svamp Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Nå har jeg en ny og litt vanskelig oppgave Løs den trigonometriske ligningen sin(2X-(pi/2)) = 0.5 X (element i) [0, 2pi> Har skjønt såpass at man skal finne hva (2X-(pi/2)) er element i. Det har jeg gjort: (2X-(pi/2)) (element i) [-(pi/2), 4pi-(pi/2)> Men hva skjer nå? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hva vil det si å løse en ligning geometrisk? Vis hvor funksjonene krysser hverandre (er lik hverandre). Ah. Det samme som "Løs ligningen grafisk", altså. Takk Jeg ville tolket det som at du skal bruke geometrilære, f.eks. på vektorform, for å regne ut skjæringspunktene. Hva er f(x) i dette tilfellet? Lenke til kommentar
svamp Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg ville tolket det som at du skal bruke geometrilære, f.eks. på vektorform, for å regne ut skjæringspunktene. Hva er f(x) i dette tilfellet? f(x) = 2 sin x - 3 cos x Men jeg fikk spurt en lærer i dag, og hun sa at det var det samme som å løse ligningen grafisk. Så jeg har bare lest av på kalkulator og skrevet svaret Men noen som har noe svar på hva jeg skal gjøre med regnestykket 2 poster opp? Ikke sikkert jeg har rett angående X (element i)-greiene, kanskje den skal løses slik også: -Invers sinus på høyresida, fjerne sinus på venstre -Flytte over og få X= -Finne en løsning i tillegg til den som kom fram nå. Noen som vet hva som er rett? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Nå har jeg en ny og litt vanskelig oppgave Løs den trigonometriske ligningen sin(2X-(pi/2)) = 0.5 X (element i) [0, 2pi> Har skjønt såpass at man skal finne hva (2X-(pi/2)) er element i. Det har jeg gjort: (2X-(pi/2)) (element i) [-(pi/2), 4pi-(pi/2)> Men hva skjer nå? Slik kan du løse oppgaven uten kalkulator eller andre hjelpemidler. Hjelper å være litt skarp på brøkregninga da: Vi skriver opp stykket, bytter variabel, og finner den nye definisjonsmengden: f(x)sin(2X-(pi/2)) = 0,5 ---- x€[0,2pi> u=2x-(pi/2) f(u)sin u = 0,5 ---- u€[(-pi/2),(7pi/2)> Av 30-60-90-trekanten kjenner vi at sin(pi/6)=0,5. Av symmetrien til f(v)=sinv, kjenner vi også at sin(5pi/6)=0,5. Sinusfunksjonen gjentar seg også for hver to pi: u=pi/6 + n*2pi u=5pi/6 + o*2pi. Vi finner definisjonsmengdene for de mulige verdiene av n og o: n=(u-(pi/6))/2pi = (6u-pi) / (12pi) n€[(-1/3), (5/3)> o=(u-(5pi/6))/2pi = (6u-5pi) / (12pi) o€[(-2/3), (4/3)> Fordi n og o skal være et hele tall, er n€{0,1} o€{0,1} Vi får følgende løsninger for u: u1=pi/6 u2=5pi/6 u3=13pi/6 u4=17pi/6 Av definisjonen av u finner vi x gitt av u: u=2x-(pi/2) x=(u+(pi/2))/2 Da finner vi løsningene for x: x1=pi/3 x2=2pi/3 x3=4pi/3 x4=5pi/3 ...så så formelt kan det altså gjøres Lenke til kommentar
svamp Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Takk for forklaringen! Jeg forsto den, så du har forklart bra Lenke til kommentar
Solid Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) damn. Endret 10. mars 2005 av Solid Knight Lenke til kommentar
EDB Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Detta er helt gresk for meg gitt hvilken klasse og hva slags matte har du ? Selv går jeg i 10. for øyeblikket. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 VKII Allmenn. Dette er pensum fra 3MX-kurset Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Velvel, da får man vente til man tar 3mx Går i 10. og har akkurat hatt nasjonale prøver. Altfor mye sannsynlighetsberegning, vi har ikke lært det enda. Og en annen oppgave jeg slet litt med er: 10 venner skal på kino sammen. De skal sitte ved siden av hverandre. Hvor mange kombinasjoner finnes det? Jeg fikk nemlig godt over 3 millioner. Blir dette riktig? Herr brun Lenke til kommentar
EDB Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 jeg fikk noe lignende tror jeg, 366 og en del tall til Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Ok... jeg går i 10klasse Hvordan regner jeg dette: (Har lært det, men glemte det...) Bilde: Dette er fra nasj prøve.... Jeg prøvde meg fram med å gange 7 med 5, 4 med 5. 8 med 4 og 5 med 4. Noe som ble etter eller annet med samme nevner også la jeg det sammen. Tror det var over 1 hel så jeg delte det da opp sånn det ble slik: x x ...x Endret 15. mars 2005 av fUzZy^ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 7/4 * 8/5 = 7*8 / 4*5 = 56/20 = 27/10 Generelt er a/b*c/d = ac/db. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå