Gå til innhold

Bli samboer

Monna

Anbefalte innlegg

Det er selvfølgelig mest rettferdig at dersom man skal flytte sammen og den ene er nesten gjeldfri og eier bolig, og den andre ikke eier nåla i veggen, så blir økonomien noe skjev også når man flytter sammen (den ene har mye gjeld, den andre anstendig nettoformue). Men at det er rettferdig betyr ikke at det er uproblematisk, i et samlivsperspektiv. Svært skjev økonomi tærer lett på et forhold, spesielt når man flytter sammen. "Adskilt økonomi" er for de aller fleste et høyst teoretisk fenomen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier du en leilighet og skaffer deg en samboer som ikke har noe egenkapital og i tillegg et barn fra før, så er han ikke i posisjon til å kjøpe seg inn i din leilighet.

Derfor leier han seg inn med en gunstig leie (3 000-3 500) Om noen år kan dere se hvordan dette fungerer, og om han har fått lagt seg opp noe egenkapital som gjør det aktuelt å kjøpe noe sammen, eventuelt at han kjøper seg inn med en andel i din leilighet (basert på en takst av leiligheten på det tidspunkt)

Men om du lar ham kjøpe seg inn vil det bli mer komplisert ved et senere brudd. Så ikke forhast deg...

Lenke til kommentar

Igjen - tusen takk for all hjelp! :) Det var veldig betryggende å vite at man ikke nødvendigvis trenger å dele 50/50. Som far til mitt barn ønsker jeg at vi skal være noenlunde likeverdig med tanke på hva vi kan ha råd til å gjøre på fritiden. Vil ikke føles godt hvis jeg vet at han ikke har økonomi til å gjøre annet enn å betale ned på boliglån.

Med å dele f.eks 30/70 (eller hva som vil være aktuelt for han) så vil han fortsatt være med på boligsparingen og evt verdistigning, samtidig som vi har noenlunde lik økonomi til felles aktiviteter.

Pengene jeg sparer på å betale mindre boliglån, vil jeg bruke til å spare ja - slik at vi har omtrent det samme i mnd. Jeg har f.eks lenge vurdert og spare til pensjonssparing, men ikke kommet så langt enda. Pr. nå sparer jeg et mindre måntlig beløp i Skagen (Kon Tiki). Jeg har null peiling på dette området, og kanskje er det noen som kan gi meg noen gode råd her, evt om det allerede fins en eksisterende tråd på dette området? Hva er beste pensjonssparing? :)

Endret av Monna
Lenke til kommentar

Har fått et forslag til om hvordan vi kan gjøre det, og må lufte det med ekspertene her inne :) Vil det bli rett hvis jeg får tatt takst på leiligheta nå, og den er 2.300.000. Denne taksten kommer frem i en kontrakt. Videre fremover deler vi huslånet jeg har 50/50 + alt av faste og felles utgifter. Hvis det skal bli slutt en dag, så deler vi verdistigningen (evt verditapet) 50/50. I mitt hode høres jo dette også rett ut...

Lenke til kommentar

Så han skal dermed få verdistigningen for noe han ikke eier? Mot at han betaler deler av ditt lån? Men du betaler "hovedstolen"? Hva gjør dere når boligen ikke lengre er belånt? Dersom boligen ikke stiger i verdi, er det ikke noe urettferdig at han skal sitte igjen med ingenting, men ha betalt ned dine avdrag?

Nei, spør du meg så bør han ha en eierandel, og ikke en slik kvasiløsning.

Lenke til kommentar

Over halvparten av boligen er jo allerede nedbetalt., Og verdistigningen på denne delen av boligen må tilfalle deg i sin helhet. Og han må vel også betale noe for å få tilgang til denne? Det å bo i leiligheten er jo en del av avkastningen på den kapitalen du har investert.

Hvis du hadde arvet/vunnet en million i morgen og innfridde hele gjelden, skulle han fremdeles få halve verdistigningen bare ved å betale halvparten av de løpende utgifter? Slik at du risikerte å måtte betale ham hundretusener dersom forholdet tok slutt og taksten hadde steget til 3 mill?

Jeg står fast på at han bør betale LEIE. Og at du ikke bør gi ham eiendel før han har spart opp nok til eventuelt å kjøpe seg inn med en andel.

Lenke til kommentar

Ok, da konkluderer jeg med at det siste forslaget ikke var en god idé :) Da må det bli slik at når han kjøper seg inn så tas det takst på leiligheta. Han må ta opp lån som tilsvarer den andelen han ønsker å kjøpe seg inn i... f.eks 30%. Ved et evt salg eller brudd så tilfaller 30% av boligens verdi han. Ellers deler vi alt av faste utgifter...

Lenke til kommentar

Det høres riktig ut det. Da får han en andel i leiligheten, vil han føle at han ikke blir snytt for noe. I det lange løp så er det vel naturlig at økonomien blir mer og mer felles uten og tenke for mye prosenter. Likevel kan det være greit og holde et lite skille da mange forhold går i dunken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...