Gå til innhold

Tips til webdesign

Anbefalte innlegg

Hei, det er sikkert mange her inne som driver med webdesign, og jeg lurer på om dere har noen tips.

Jeg prøver å designe en ny nettside for idrettsklubben min, og vil gjerne gjøre det så bra som mulig. Jeg har ikke så mye erfaring selv, så jeg prøver å lese artikler og lignende for å finne ut hvordan et bra webdesign er.

Men jeg lurer på om dere kan dele deres erfaringer og tips, hvordan dere jobber for å utvikle et design og slikt.

Det skal jo være en ganske funksjonell side som har fokus på å gi brukerne informasjonen kjapt og enkelt. Fella jeg havner i da er at jeg legger ut all informasjon på en gang, kommende aktiviteter, nyheter osv. Det er jo flere målgrupper som besøker siden, de som vil lese siste nyhet, de som vil melde seg inn i laget, de som lurer på hva vi driver med osv, og da vil jeg jo gjerne at de skal finne det de lurer på med en gang. Men da blir det mye tekst på en gang og siden blir rotete, noe som virker mot sin hensikt igjen.

Derfor lurer jeg litt på hvordan dere jobber for å løse slike problemer. Jeg trenger ikke noe svar på problemet mitt, men jeg tror kanskje det finnes noen teknikker som de med mer erfaring bruker for å finne løsninger?

Håper noen skjønte spørsmålet mitt, uansett så mottas alle svar med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha en skikkelig pen og kul hjemmeside, bør du sette inn iallefall dette:

• body background-color:pink
  • <marquee> i tittelen (headeren)
  • <bgsound> med kul lyd
  • <blink> på ting som er viktig
  • bruk forskjellige kule fonter
  • kule gif-animasjoner
  • flash-intro

Jaha.

Til TS: Hvis du ikke vet så mye, bruk Wordpress.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker wordpress, men har endret en del på et tema jeg fant, slik at det passet bedre.

Men noen som har svar på spørsmålet mitt? Kort forklart: jeg lurer på hva dere tenker over når dere skal designe en webside.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg tror at dersom jeg skulle designet en webside, så hadde mye av det jeg hadde tenkt på, vært med fargekomposisjoner, elementer osv.

Noe av det du må tenke på er:

• Hvem er det som er publikum?
  • Hva er det som blir sett først?
  • Hvilken profil er det som gjenspeiler klubben?

F.eks dersom du har en webside for idrett (som du har), så må den gjenspeile akkurat det; idrett. Da må du tenke på hvilke farger og komposisjoner som passer til akkurat det. Vær kreativ å bruk bilder, farger og alt du tror kan gjenspeile din klubb.

Håper det hjelper litt. Jeg er selv ingen webdesigner, men har noen år med erfaring fra Design- og håndverk på VGS. Og mitt interessefelt ligger ved Grafisk design, noe som har med webdesign og.

Det er lov å tenke utenfor boksen og!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

datainnsamling (hvem er publikumet, alder osv) Hva er målet med siden?

wireframes etter samtaler med kunde( i ditt tilfelle de som driver klubben (eller folk som ofte bruker siden)

brukertesting

wireframes x2 dersom det blir funnet mangler eller ny info kommer

brukertesting

gå videre til ny datainnsamling av materiale, content(tekst) VIKTIG!!!

Du bygger siden utifra infoen du vil ut med. +bilder, fonter osv

så videre til photoshop eller annet verktøy (Eller gå rett til html/css)

Ny brukertesting

Et annet tips jeg vil gi er å unngå alle disse "css gallery" sidene. Ja det er mange utrolig flotte løsninger der ute. Men de er ikke fasiter og de er i alle fall ikke fasiter på akkurat din side.

Ble litt uoversiktlig trøtt.no. Men ta gjerne kontakt via pm så kan jeg prøve å gi deg noen bedre svar;)

Lenke til kommentar

Jobber med det samme nå for tiden og jeg har kommet frem til dette:

Menyen består av seks elementer:

• Hjem
  • Sessong
  • Spillere
  • Media
  • Om klubben
  • Bli en del av laget

På forsiden har jeg en seksjon for nyheter og på høyreside en sidebar med følgende elementer

• Kommende kamper(5 neste)
  • Treningstider
  • Beskrivelse av hvordan man finner frem til hallen(m Google Maps)
  • Kontaktinformasjon

Sessong er en nedtreksmeny med forskjellige sessonger. Ideen her er at under hver sessong skal det stå litt statistikk fra kamper osv. Vi har f. eks et poengsystem hvor det deles ut poeng til spillerene basert på kamper. Vi teller også mål og assist og på slutten av året har vi noen kåringer som "Årets treningsnarkoman" for den som har best oppmøte på trening osv. Her har vi også utvidet info om kommende kamper(f. eks kollektivmuligheter ved bortekamp)

Spillere sier seg kanskje selv. Her har hver spiller sitt eget "kort" hvor bilde, navn, draktnummer, posisjon på banen og fødselsdato står oppført. Vi har også en link til "Bli en del av laget" på denne siden.

Media er delt opp i album fra hver kamp, cup eller sosiale arrangementer. Vi vurderer også å ta med feed fra instagram som er en god ide, men man må tenke på at dette kan kreve en del moderering. Nettsiden vår vil bli brukt av de fleste aldersgrupper og da er det viktig at upassende innhold blir filtrert bort.

Om klubben innholder litt historie og annen informasjon om klubben. Meritter, treningslokaler, veibeskrivelse osv.

Litt om design

Med tanke på at nettsiden vår skal brukes av mange forskjellige aldersgrupper er det viktig at den er tilpasset. Nettsiden må være lett å navigere samt lese for svaksynte. Med dette tenker jeg da på oversiktlig og rent design, samt bevisst bruk av kontraster. Teksten må kunne forstørres og forminskes. Profilen må også gjenspeile klubben. Tenker da på logo og farger knyttet til klubben.

Hensikten med siden vår er å promotere laget litt for å få flere tilskuere på kampene våre og da er blant annet kamp info viktig. Vi er et sosialt lag og har ikke ambisjoner om å være de beste, så vi prøver også å få frem det sosiale og artige i laget på siden vår.

Et godt tips er jo å spørre de rundt deg om hva de ønsker å se på siden. Spør lagkameratene dine, foreldrene dine og vennene dine. Ta tiden til bruk. Du må ikke ha alle funksjoner og elementer ved første lansering. Ting kan komme etterhvert som man bruker siden og finner ting man savner.

Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men deling av tanker og ideer er uansett en fin ting! :p

Endret av Lek1
Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for utfyllende svar!

Tror dette kan bli nyttig når vi snart skal ha et lite møte om utforming og innhold

Sliter nok litt med å bestemme "det som skal sees først" når det er så mange forskjellige målgrupper. De som vil melde seg inn vil jo gjerne se en link dit først, og kanskje en side der man kan få vite litt om klubben, mens de som er aktive vil jo se nyheter og kommende aktiviteter... Det blir fort mye på en gang :hm:

Lenke til kommentar

Alle de tingene du nevner der kan jo inkluderes i en forside.

Hvis du må prioritere ville jeg ihvertfall ha valgt å ha med nyheter. Du kan jo tenke deg at de som besøker siden din for første gang er litt mer mottagelige for å måtte utforske og vil ikke ha noe i mot å måtte navigere seg rundt på nettstedet for å finne innhold, gitt at nettstedet har en fin informasjonsarkitektur og at det er lett å finne stoff. Derimot de som besøker siden regelmessig ønsker ikke å måtte navigere seg rundt for å se nyheter eller kommende aktiviteter da dette som regel er det de er ute etter på en slik side.

Du kan jo tenke deg at de seksjonene av nettstedet som blir oppdatert regelmessig, er de seksjonene som brukere vil besøke om og om igjen. Da kan det være lurt å gi litt ekstra prioritering til disse på forsiden. Samtidig sette av litt plass til "bli medlem" knapp e.l. som linker til en egen side med informasjon om klubben og hvordan man kan bli med. Denne knappen kan for eksempel lenke til samme side som "om klubben" linken i menyen hvis du har en sånn link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...