Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS-lampe Neon 99-mod - Sensor?


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg hadde brudd i en sensor på venstre side bak på 99-mod Chrysler Neon. Byttet med en fra en Stratus som stod på det lokale høggeriet.

 

Den "nye" sensoren hadde riktig ohm, men så ikke helt god ut. Jeg prøvde uansett siden det var alt jeg hadde. Etter byttet lyser ikke lenger ABS-lampa ved oppstart, men den starter å lyse når jeg passerer ca. 20 km/t.

 

"Platene" i sensoren var på en måte litt splitta, så er vel sannsynlig at det er denne som er dårlig? Hva kan evt ellers være feil om sensorene er bra og tennene er rene?

 

Jeg har forsøkt å finne ABS-sensor venstre bak på nett, men finner ingen på ebay eller noe annet sted på nett, som sender til Norge.

Noen som kan hjelpe meg å finne?

 

Takker for all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man sier at ABS ikke fungerer under 5km/t. Det er omtrent det samme som å snurre hjulet 1 runde i sekundet. Da skal du helst ha et signal som er sterkere enn 0,2Volt, vekselspenning. Snurr fortere på hjulet og du kan se at spenningen øker.

 

En ABS enhet(akkumulator) klarer ikke lese et signal som er lavere enn 0,2volt. Derfor må du ha litt fart på kjerra så det blir litt mer "punch" i signalet og herav 5km/t grensa. Det varierer fra merke til merke om hvor følsomt dette er osv. Jeg syntes 20km/t hørtes unormalt høyt ut. Normalt vil lampa tenne med en gang du begynner å kjøre.

 

Hvis Ohm verdien var lik som de andre sensoren skal jo det være godt nok til å prøve. Du kan prøve å se om det er noe signalforskjell fra side til side. Nå vet du hvordan.

 

Selvtestinga av system vil ikke gi noen feil med mindre det er brudd i kretsen. Sensoren din er jo hel sånn sett. Derfor vil ikke lampa tenne før du begynner å kjøre. Det mangler et signal og det er umulig å se det hvis hjulet står stille.

 

Siden 20km/t er unormalt høyt vil jeg tro at du får et visst signal hvis du måler dette manuelt. Akkuart som at systemet henger med en viss stund helt til signalet blir bare krøll pga hastigheten. Tror neppe du klarer å snurre hjulet fortere enn 20km/t for å se hvordan signalet ser ut i høye hastigheter. Da er det kjekt med data.

 

Første som slår meg er avstanden mellom sensoren og ABS kransen. Få sensoren nærmest mulig hvis det lar seg justere. Overslag til gods er også en mulighet.

 

Du sier også at den ser helt herpa ut = bytt. Kanskje det mangler en bit av jernkjernen inni der ellerno.

 

Bilextra, mekonomen, meca, veng, skruvat, klintberg, bema er et par grossister som har mye rart.

 

Lykke til =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar!

Kanskje det bare er avstanden som er feil ja. Kjempa 4 timer for å få ut den gamle sensoren - maltraktert. Måtte utvide hullet for å få inn den "nye". Sikkert en grunn til at det var så tight der. Får prøve å finjustere plasseringa.

 

Kan også prøve å rense sensoren, og prøve å få fart på hjulet og måle. Kanskje det funker å koble hjulet til en sykkel ellerno.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...