Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiske lidelser

Frankerton

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man etter en undersøkelse har kommet frem til at det ikke foreligger en psykisk lidelse, men fremdeles ikke lar seg korrigeres, men er overbevist om at man har det allikevel, da bør man undersøkes på nytt med henblikk på varig eller midlertidlig forstyrrelse.

Svar: Nei, men kanskje: Ja

Lenke til kommentar

Der sto det at placebo ble brukt til å narre pasienten. Gjøres dette noe ofte da? Tror ikke det er lov til å dele ut medisiner i Norge som ikke inneholder stoffer med dokumentert effekt og at pasienten skal vite hva medisinen inneholder, eller legen har ikke lov til å si at medikamentet inneholder noe den ikke gjør? Det sto også noe om at at hypokondri kun forklarer forestillinger om somatisk sykdom?

Lenke til kommentar

Behandlere skal ikke lure pasienter, det er å bryte den grunnleggende tilliten som må være basis i behandlere/pasient-relasjonen. Det er dessuten antakelig et brudd på norsk lov.

Placebo er et kjent fenomen innen forsknig og skal ikke brukes til å manipulere mennesker som søker hjelp for sine helseplager.

...........

Ved en rekke psykiske lidelser, ja kanskje alle, finner en større eller mindre innslag av feiloppfatning av plagene. Behandling har som et viktig siktemål å få pasienten til se plagene og seg selv slik en er. Det krever ofte tungt arbeid, og ikke alle er i stand til å innse realitetene.

Det er ikke vanlig at psykiske plager viser seg som at pasienten tror hun har en psykisk lidelse. Det skyldes at psykiske plager har lav status i vår kultur.

Det er vanlig at psykiatriske pasienter er uenige i diagnosen de har fått av sine behandlere. Det kan være utslag av en manglende evne til å se situasjonen slik den er, men det kan også være at de har fått feil diagnose. Det skjer ikke sjeldent.

Innen psykisk helsevern er diagnoser noe annet enn innen somatikken. Det er langt vanskeligere å stille en sikker, og objektiv, diagnose for psykiske plager enn for kroppslige - og, ikke minst, det er på ingen måte slik at om pasienten har en diagnose så er det opplagt hvilken behandling pasienten skal ha.

Det er grunn til å spekulere i om ikke psykiske sykdommer og psykiske lidelser er noe annet enn kroppslige lidelser, eller i allefall noe mer enn bare det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med behandlere(psykiatri) som jatter med en pasients meninger , således uoppfordret ytrer disse som sine egne synspunkter på saken, men som omtaler det som sludder og lignende i journalen?

Egenerfart....

Lenke til kommentar

Hva med behandlere(psykiatri) som jatter med en pasients meninger , således uoppfordret ytrer disse som sine egne synspunkter på saken, men som omtaler det som sludder og lignende i journalen?

Hvordan vet du at dette er noe psykiatere gjør. Skriver du journaler? Har du lest noen annens journal?

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at dette er noe psykiatere gjør. Skriver du journaler? Har du lest noen annens journal?

Jeg har ikke snakket om psykiatere, men psykiatri. Jeg har ikke snakket om alle behandlere. Nei, jeg skriver ikke journaler, i alle fall ikke innenfor helse. Nei, jeg har ikke lest noen andres journal.

Ja, hva med dem? Har det noe relevans til min post?

Du sier at å lure pasienter gjerne er ulovlig, vil dette være det?

Lenke til kommentar

Man skal si det som det er, både hva man som mener folk lider av, og hva man tror vil hjelpe. Det er fagetiskt det eneste riktige.

Hvis behandleren oppgir falsk diagnose og lurer pasienten til fjuskebehandling, så utsetter hun seg for både straffe- og erstatningsansvar.

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på. Hvis du tror at du har en psykisk sykdom som går ut på at du tror at du har en psykisk sykdom der du tror at du har en psykisk sykdom som går ut på akuratt det samme nevnt tidligere.

Da har du muligens et problem..

Ligner på tvangstanker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg lurer på om ikke folk av i dag, har litt for lett å se en sammenheng mellom det å bli overveldet av tanker og følelser, og det å være psykisk sjuke - det er ikke tankene og følelsene dine som gjør deg til et god eller dårlig menneske, eller ett frisk og sjukt menneske ...

det er handlingene dine som blir bedømt

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men hvis man tror man er hypokonder uten å være det, er man da hypokonder? ;)

Neida, man har kanskje heller overlatt styringen av sine tanker til den lille idioten som bor oppi knollene våre ... Det bor nemlig en sånn fysakk i oss alle ... :p

Lenke til kommentar

haha. Det er jo sant..

Det går vell an å være hypokonder ved å være det på forskjellige måter men det er mere vanlig at forestillingen om sykdom er spesifikk. Linken sier somatiske sykdommer, hypokondri og andre type somatoform lidelse (lidelser som ikke er påvisbare på noen måte igjennom evidensbasert medisin, der utredningen gjerne er ansett som tilstrekkelig hos mange leger, og diverse medisinske retningslinjer(antar jeg)) er vell psykatriske lidelser, mange psykosomatiske faktorer. Slike plager kan være ganske så invalidiserende, mange har da fysiske ubehagelige plager som da ikke lar seg forklares av prøver og det sammensatte symptombildet.

http://nhi.no/sykdom...ndri-23171.html

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Men hvis man tror man er hypokonder uten å være det, er man da hypokonder? ;)

Interessant paradoks. Hvis man tror man er hypokonder uten å være det så er man hypokonder.

Derfor har man rett og man tror man har en sykdom man har og derfor er man per definisjon ikke hypokonder lenger som igjen leder deg til å bli hypokonder og rekken starter på nytt.

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar

Hypokondri (har linket til dette før) beskriver personer som har frykt for sykdom som er somatisk rettet, hypokondri er ikke en somatisk sykdom, tror jeg. Men jeg skal ikke ødelegge et paradoks med eventuell fakta her :)

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...