TheHead Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Noen som har gode anbefalinger til en RAID controller med 8 porter for RAID50 på SATA disker (2TB)? Prisklasse mellom 2000 og 3000 er å foretrekke, men kan strekke meg litt lengre hvis anbefalingene er varme nok Ytelse er ikke nødvendigvis kritisk, siden dette er et raid for sikker lagring, men jeg ønsker et kort med brukervennlig funksjonalitet og relativt effektiv rebuild osv.. Noen tips eller erfaringer? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Egentlig anbefaler jeg bare Areca, men siden de er litt over ditt budsjett så blir det lsi 9260-8i. Denne koster ca 4000kr. Siden du skal kjøre Raid-50, så regner jeg med at du vil ha veldig bra hastighet. Derfor er det ikkje vits i å bruke noen dårligere kontroller enn denne. Neste steg blir Areca 1882-8i til 6000kr. Trenger du flere porter en gang, så er det bare å kjøpe en expander: Intel RES2SV240 (jeg bruker denne) http://www.prisjakt.no/product.php?p=885082 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Noen som har gode anbefalinger til en RAID controller med 8 porter for RAID50 på SATA disker (2TB)? Ytelse er ikke nødvendigvis kritisk, siden dette er et raid for sikker lagring, men jeg ønsker et kort med brukervennlig funksjonalitet og relativt effektiv rebuild osv.. 8 porter, RAID50 (Ytelse + resurskrevende lagring), brukervennlighet og effektiv(da må den jo være rask?), og satse på en kontroller til 3k, ikke bra! Personlig ville jeg heller valgt RAID6, da man i begge tilfeller har like mye plass, og 2 feilende disker. RAID50 er mer resurskrevende enn RAID6 (dette er resurskrevende på kontrolleren, ikke resten av systemet. Har du treg kontroller får du dårlig ytelse på hovedsakelig RAID50, mens har du en svært rask vil RAID50 være raskere enn RAID6.) Nizzen, jeg ville da tro at Areca 1224-8i burde gjøre nytten hans. Areca er mer kompatibel og brukervennlig enn LSI, etter egen erfaring. Hør med www.nextron.no eller www.digitalimpuls.no - Begge disse skal klare å skaffe arc-1224-8i. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Men skal du køyre software raid(som har same ytelsen som hardware raid) i Linux/FreeBSD. Så sleppe du unna med IBM m1015 for 600kr. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Men skal du køyre software raid(som har same ytelsen som hardware raid) i Linux/FreeBSD. Så sleppe du unna med IBM m1015 for 600kr. Er den så billig nå? Jaja, det holder vel å ha 2 stk m1015 Faktisk 448,- + frakt Endret 15. mars 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Fikk en brukt M1015 på en auksjon til 300 kr. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Fikk en brukt M1015 på en auksjon til 300 kr. Men ikkje i Norge... Lenke til kommentar
dbass Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Jeg vil legge til at det er lurt med BBU til kontrolleren, og disabling av cache på diskene for ekstra sikkerhet. Hvis uhellet er ute hvor strømmen går, maskinen låser seg etc. mens du skriver til RAID'et, så vil ikke cachen som allerede er skrevetfrosvinne, men vil bli pushet ut på disken igjen så fort strømmen kommer tilbake. Dette er noe som ikke software RAID kan skimte med. Skal du ha samme sikkerheten i software, så må du disable all form for cache, og miste ytelsen. Og hvis du vurderer software RAID, så vil jeg nesten spørre om du har ECC RAM eller ikke. Har du ikke vil jeg fraråde, hvis RAID har høye krav til sikkerhet. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Det er ikkje heilt sant, med nyare harddisker så har du kommandoen FLUSH CACHE EXT som fleire moderne filsystemar benytter seg av for å sikre at din data blir korrekt skreve til disk. PostgreSQL manualen forklarer det veldig godt http://www.postgresq...eliability.html Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) ...siden dette er et raid for sikker lagring, men jeg ønsker et kort med brukervennlig funksjonalitet og relativt effektiv rebuild osv.. Dette er tydeligvis første prioritet, så da får jeg jo bare anbefale det beste da. Altså Areca 1882ix-12. Her får du full pakke. Mulighet for batteri, rask sikker lagring og et hav av funksjonalitet. For Linux/FreeBSD software raid lagring, så har jeg måttet få hjelp av en god venn som er "ekspert" i linux. Selv hadde jeg ikkje klart å sette det opp uten å ha google til månen og tilbake Men Resultatet blir bra da. Dog så liker jeg bedre Areca raid Som en maler/teppelegger sa til meg en gang: Det finnes ikkje billig og bra! Skal du ha bra belegg, eller billig Endret 15. mars 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Takk for all tilbakemelding! Har beklageligvis vært på reisefot og ikke fulgt opp tråden jeg startet... men det er tydelig at dere skjønner jeg ikke er ekspert på Raid Uansett, så ser jeg at budsjettet mitt sprekker noe... og at Areca nok er det beste valget. Har dermed sett på følgende kort: Areca ARC-1882i 8P (2x8087) http://www.iwill.no/...252Fs.2343.html Med adapterkabler SAS til SATA: http://www.iwill.no/...C50cm.1228.html Og batteribackup... http://www.iwill.no/Kontrollere.158/Tilbeh%F8r.223/Areca+Battery+Backup+for+1882.2383.html Jeg blir også å kjøre Raid6 og ikke 50.. og det holder med 8xSATA disker. Da vil jeg anta at dette oppsettet blir sikkert som F.. og bør gi ytelse så det holder. Sprekker saftig på budsjettet... men en slik investering bør holde noen år og være verdt det for å unngå tap av data Treffer jeg innertier her? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Etter min mening, definitivt. Bare en liten ting, er kjøleren passiv ville jeg byttet den ut til en aktiv, da denne er beregnet å stå i en server med mye airflow Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Legger dette på minnet Har relativt god kjøling i kabinettet, og kortet vil normalt sett ikke bli utsatt for så mye kontinuerlig load - så jeg tror ikke dette skal bli noe problem. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Etter min mening, definitivt. Bare en liten ting, er kjøleren passiv ville jeg byttet den ut til en aktiv, da denne er beregnet å stå i en server med mye airflow Min er aktiv iallefall Samme kontroller... Endret 20. mars 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Byttet du kjøleren selv, eller finnes det en versjon med aktiv kjøling? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 1880i og 1882i kommer med vifte på kjøleribbe. 1882ix kommer med stor kjøleribbe uten vifte Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Hmm... da ser det ut som webshopen bruker feil bilde... Når jeg sjekker spesifikasjonen som jeg har lastet ned fra Areca sine sider, så er den jammen meg avbildet med aktiv kjøling Har nå bestilt oppsettet som jeg beskrev tidligere. Takker for all veiledning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå