James Bond Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hey sexy people, Godt at dere stakk innom her Skal prøve å forklare problemet mitt i jobben jeg har idag, Så lett jeg kan, Selvom det er lett kan det bli rot og vanskelig å forklare Jeg er telefonselger. Jeg selger egentlig ikke over tlf (Bare prater), Men selve kjøpet bekreftes over SMS og Epost. Altså kan ikke selge med en muntlig godkjennelse. Problemet er, Mange idag har f.ex telenor i sin bedrift, På sin mobil, På sitt bedriftsabonnement. Og betaler f.ex la oss si 700 ca per mobil for abo. Så kommer jeg, Og sier at jeg kan tilby ikke bare samme produktet, Men ett bedre ett.. Telenor 1000Min, 1000SMS, 1GB data for 700ca i mnd, Mens av meg, Skal du få også ett bedre produkt med 3000MIN, 3000SMS og 5GB data til 399,- i mnd. Hvorfor er de gamle folka så jævelig dumme og ikke skjønner at man kan spare STORE summer på og velge ett bedre og billigere abonnement? Dette møter jeg på hver jævla fuckings dag. Det er tilfelle og min realitet. La oss ta enkelt regnestykke. 700-399=301,- billigere i mnd, Men gange 301 med 12 (Siden er 12 mnd i ett år) 301x12=3612,- spart i året PER mobil. Realiteten er også at kunden gjerne har FLERE mobiler, Ofte er typisk vanlig med 4. Da blir det 3612x4=14 448,- spart i året. LIKEVEL sier de nei takk.. Enda dekninga er den samme (Noen tilfeller blir den bare bedre) Og jeg ordner alt sammen, Eneste de trenger å gjøre er å svare "JA" på en SMS jeg sender hvis de ønsker å bytte. DET ER VINN-VINN situasjon. Men jeg failer.. Legger jo opp og de er selv forstått med pengene å spare, Men istedet når jeg kan høre snevet og hintet av interessen som sier at de er på vippen til å bytte.. Kommer dem da plutselig opp med beskyldninger som at de ikke ville fått noe dekning, Eller at det blir så mye surr og rot (Enda jeg ordner alt, Og de svarer bare JA på 1 sms) eller at de har hatt vår operatør før og ikke ønsker å bytte. HVA ER PROBLEMET? HVORFOR ER DE SÅ DUMME? Trenger tips, Fordi vil ikke slutte i jobben, Jeg får salg, Men kunne hatt flere salg hadde det vært for annerledes håndtering kanskje Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Tror nok folk flest tror at det ikke er så godt som du sier og forventer at det er noe negativt med avtalen. 1 Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Tror nok folk flest tror at det ikke er så godt som du sier og forventer at det er noe negativt med avtalen. Der kan du selvsagt være inne på noe, Mest sannsynelig tilfelle, Er derfor jeg spør dere som kan tenke rett utafor boksen enn meg som møter disse utfordringene hver dag og blir som en kassett som står på repeat. Men hvordan man da håndterer problemet er jo ved å fortelle at man sender alt skriftlig, Og at de selvsagt kan se at dette er ikke bullshit i det hele tatt.. Det som kan skje da er at de skylder på en ny grunn at de ikke har tid eller bare "næææ dropper det ekke interessert" Men å lese gjennom på mail eller tilogmed SMSen er noe som ikke tar mer enn max 1 minutt toppen! Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Mange er skeptiske til telefonselgere, rutinen i min jobb er bare å legge på om de ringer. Og det er jo litt synd om det faktisk kommer ett tilbud som er verdt å ta med seg. Det er mange sleipe selgere der ute, og jeg tror det kan være grunnen til at en del skygger banen. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Høres for godt ut til å være sant. Folk med litt økonomikunnskap vet at lønn i bedrifter som oftest er den største utgiftsposten. Hvorfor skal det da lønne seg for personer å ringe rundt hele året for å få salg når en en internettside kunne gitt lavere pris? 99% av telefontilbud blir derfor overprisa, de selger på impuls og følelser, ikke fornuft. Dette er bakgrunnen ledere/eiere sitter med når du ringer, og den innstillinga kommer du aldri til å forandre. Hvis prisen fortsatt virker alt for god og man er litt interessert, må man anta at det er ugler i mosen, enten med elendig dekning der man aldri for brukt opp forbruket eller ved at det er usannsynlig lang bindingstid. Med mindre du selger for et annerkjent selskap så kommer du ikke til å overbevise her. Det siste gjelder å akseptere avtaler, gjerne uten at du har tid til å sjekke opp avtalten 100% eller sjekke andre tilbud. Bedrifter har ingen angrerett og man kan lett blir lurt. Mye fokus på feks reklamekataloger over telefon som sender gigantiske regninger for nesten ingen reklame. Oppgi pris uten mva. er også et knep for å lure kunden, regingen som kommer er selvsagt med mva. Kort sagt, enten selg på impuls og følelser som alle andre telefonselgere eller finn en annen jobb. 2 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Start samtalen med å spørre om hvor mange telefoner den personen har. Så har du ferdig ark på siden eller noe hvor det står: 1 tlf: Sparer 3612 kr i året. 2 tlf: osv osv osv. Kanskje kunden sier: 4 telefoner, så svarer du: har du lyst å spare nesten FEMTEN TUSEN i året? Ja selvfølgelig, alle har lyst å spare penger. Så har du kunden på gli, da er det bare å peise på. 1 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Start samtalen med å spørre om hvor mange telefoner den personen har. Så har du ferdig ark på siden eller noe hvor det står: 1 tlf: Sparer 3612 kr i året. 2 tlf: osv osv osv. Kanskje kunden sier: 4 telefoner, så svarer du: har du lyst å spare nesten FEMTEN TUSEN i året? Ja selvfølgelig, alle har lyst å spare penger. Så har du kunden på gli, da er det bare å peise på. Han vet jo selvfølgelig ikke hvilke avtaler befriften allerede har, det er veldig mange individuelle bedrifts avtaler. 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Liste opp de vanligste? Han har jo tross alt ringt en del, så han burde jo vite hva de fleste bruker, eller? Men uansett, han har jo lov å si noe som f.eks "Visste du at enkelte sparer nesten 4000 per telefon etter de skiftet over til oss" eller noe i den duren. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 16. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2013 Liste opp de vanligste? Han har jo tross alt ringt en del, så han burde jo vite hva de fleste bruker, eller? Men uansett, han har jo lov å si noe som f.eks "Visste du at enkelte sparer nesten 4000 per telefon etter de skiftet over til oss" eller noe i den duren. Vi pleier som regel å vite sånn ca hva kundene har etter noen få spørsmål.. Men vi vet at samme produktet vi selger, Fastpris 299,- (Bedrift, Ikke privat abo.) Der vi inkl. 3000min, 1000sms og 1GB data.. Telenor har samme produkt til 799,- Netcom 749,-.. Etter hva sjefen iallefall fortalte meg.. Drive med litt spionasje er lurt for da kan vi enda lettere få solgt det hvis vi vet hva kunden har Men det er ikke like lett å få solgt av den grunn.. Noe sånt som dette er malen vi pleier å følge for øyeblikket.. "Hallo du det er Kjartan i Tele2 goddagen!" -Godag "Godagen, Jeg skulle gjerne ha snakket med telefoniansvarlig hos dere, Er det kanskje deg?" (Ofte her kommer man til sentralbordsdama, I noen tilfeller vil ikke engang sette over til sjefen(for telefonien også) fordi er lei selgere som oss, Enda kanskje det kunne vært penger å spart) Men kommer man rett til riktig person så er det: -Ja det er meg "Så bra, Nå har det blitt fritt å ringe med mobil men har du et lite minutt til meg?!" Grunnen til vi sier 1 minutt er fordi dette setter dem pris på men hvis dem faktisk er opptatt så hadde ikke samtalen kommet noen vei likevel.. Men noen ganger så hender det at de faktisk tar seg litt tid likevel selvom de er opptatt bare for å høre hva det gjelder og da fortsettes samtalen på en viss måte. -Ja fyr løs "Herlig, Jeg har bare ett spørsmål skjønner du, Pleier fakturaen å overstige 300kr på mobilen din per måned?" "Eller spør jeg vanskelig?" Grunnen til vi sier dette er for å få en mer "kameratslig" tone fordi de fleste vet rett og slett ikke.. -Vet ikke... "Men betaler du for bruken altså minuttene osv du bruker ELLER har du en fastpris som regninga kommer på hver måned?" (Sier kunden her at fastpris benyttes vet vi bittelitt som regel bruker en del data osv, Og det vil jo si ett abo som regel på 500kr og oppover, Men kunden vet ca alltid om de har fastpris eller bruks abo. så da har man fått fiska litt der) Så spør vi om de er fornøyd med den dekninga de bruker per idag, Og får som regel svaret på operatør også og i 7/10 tilfelle er det telenor og dvs dyrere abo. Etter dette spør vi på nytt faktisk men på en ny måte, Men husker du sånn ca hva du betalte siste gang du satt deg ned å så på din faktura? -Ja var vel sånn ca 700 kanskje, Noen ganger mer, En gang kanskje litt mindre, Men for det meste rundt der.. "Jammen så bra, For da har jeg egentlig 2 valg til deg, Enten kan du ha det som du har idag så kan jeg gi deg halv pris på regninga di eller så kan jeg tilby deg en fastpris på 299,- så dekker jeg forbruket ditt, Hvilken høres bra ut?" Og her allerede her.. Kan det bli til at bare "NÆÆÆÆiii vi er fornøyd med det vi har.." Da blir det min jobb å presentere veldig enkelt regnestykke 700-299=401, x12=4812kr spart i året per mobil. Og ikke sant her kommer det man kan lure seg ihjel på.. Når kunden da ikke er interessert i å spare penger sånn som dette.. Hva gjør man feil? Jeg fikk ikke salg igår fram til lunsj, Men etterpå når sjefen var fly forbanna på meg, Og jeg fulgte samme mal og ikke fikk sitte på stolen og måtte stå.. Prata jeg litt fortere på en måte og virka kanskje mer engasjert og da fikk jeg pinade solgt som bare det.. Vedkommende hadde 5 bedriftsmobiler og det er da 24060kr spart i året PÅ BARE TELEFONI!! Så jeg innbiller meg at det finns en slags universalnøkkel at hvis man bare følger malen så går det bra.. Igår demonstrerte jeg at dette IKKE er tilfelle, Jeg måtte stå å fikk ikke sitte, Gadd ikke bruke den og brukte heller egne ord med utgangspunkt i malen og da gikk det mye bedre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå