Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor vertikalgrepet har egen av/på bryter forstår jeg ikke helt.

Til mitt bruk så er batterigrepet avslått, unntagen når jeg fotograferer vertikalt, for da er det kjekt å benytte utløseren på batterigrepet...for å slippe å vri armene rundt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[/size]

Til mitt bruk så er batterigrepet avslått, unntagen når jeg fotograferer vertikalt, for da er det kjekt å benytte utløseren på batterigrepet...for å slippe å vri armene rundt

-men bruker den batteriet i grepet når grepet er avskrudd?

Jeg ser for meg at det er upraktisk å dra på grepet for å få bedre ... ehm.. grep... -om det betyr at du fremdeles må ta det av hver gang det interne batteriet er utladet? Har grep på D700, og bruker alltid batteriet i grepet først, da er det sjelden jeg kommer langt nok ned til å måtte ta i bruk batteriet internt i kameraet.

Lenke til kommentar

-men bruker den batteriet i grepet når grepet er avskrudd?

Jeg ser for meg at det er upraktisk å dra på grepet for å få bedre ... ehm.. grep... -om det betyr at du fremdeles må ta det av hver gang det interne batteriet er utladet? Har grep på D700, og bruker alltid batteriet i grepet først, da er det sjelden jeg kommer langt nok ned til å måtte ta i bruk batteriet internt i kameraet.

Ja, powerknappen på batterigrepet er kun for å aktivere knappene og gir strøm fra ekstrabatteriet hele tiden det er påskrudd.

Batterigrepet i kombinasjon med min D7000 er prikken over i'en for mine fingre.

D7000 balanserer forbruket av batteri mellom det orginale batteriet internt og power-packen i batterigrepet. Ved siste tur til Nürburgring reiste jeg uten lader for å spare vekt, og etter 5 dager med D7000 og Sigma 50-500mm med aktiv stabilisering hele tiden, og ca. 900 bilder pr. dag, var det kun forbrukt 73% av det interne batteriet og power-packen viste ikke antydning til forbruk.

En løsning jeg er veldig fornøyd med :)

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er ein ISO test tatt med nikon d7100 og nikon 50mm f1.4.

PS: (Trykk på bildene for stor størrelse:)

ISO 100:

post-285956-0-96651800-1370284112_thumb.jpg

ISO 200:

post-285956-0-05650100-1370284182_thumb.jpg

ISO 320:

post-285956-0-77288600-1370284245_thumb.jpg

ISO 400:

post-285956-0-09138200-1370284301_thumb.jpg

ISO 800:

post-285956-0-32276700-1370284335_thumb.jpg

ISO 1000:

post-285956-0-66747500-1370284415_thumb.jpg

ISO 2000:

post-285956-0-01462100-1370284453_thumb.jpg

ISO 4000:

post-285956-0-33234100-1370284497_thumb.jpg

ISO 6400:

post-285956-0-66261300-1370284546_thumb.jpg

ISO 12800:

post-285956-0-98294100-1370284595_thumb.jpg

post-285956-0-52377400-1370284209_thumb.jpg

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Tja, siden det er en test for å vise støy på ulike iso-verdier, så har det vel egentlig ikke så mye å si. Man må jo enten justere lukkertid eller blenderåpning. Siden slike tester stort sett utføres på stativ, så hadde det vel vært like greit å justere lukkertiden. Men jeg synes bildene gjengir det de skal på en grei måte

Lenke til kommentar

Ja, derfor spurte jeg. Som "test" burde ikke den være den samme?

Er enig i det. Problemet med å endre blender (og dybdeskarphet) er at det påvirker inntrykket av skarphet som igjen påvirker inntrykk av støy, men så lenge man ser bare på deler som er helt skarpe i alle bilder er det ikke superviktig.

Edit: Det som kanskje er mer viktig er hvordan bildene har blitt behandlet

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk omsider Meike vertikalgrepet til D7100 i går. Nå har jeg ikke prøvd Nikons originale men førsteinntrykket virker ok

Jeg kjøpte det i utgangspunktet for å få et mer behagelig grep fordi jeg følte at jeg ikke fikk støtte i nedre del av håndflaten på D7100. Det ble for meg bedre med Meike påmontert.

Alle knapper fungerer som de skal. Pad'en gir kanskje litt billig følelse og er plassert litt for nær bunnen av huset. Jeg bruker AE-L knappen til å fokusere med på huset og synes den er plassert litt høyt slik at jeg får en litt underlig vridning i håndleddet, noe ala musearmfølelse etter en tid. Det samme gjelder på Meike-grepet. Skulle gjerne sett AE-L knappen plassert litt lengre ned, (sett i vertikalstilling) for å få et mer avslappet håndledd/tommel.

Hvorfor vertikalgrepet har egen av/på bryter forstår jeg ikke helt. Nå må en slå på husets bryter og grepets bryter for at hus og grep skal spille sammen. Og jeg regner med at jeg sikkert vil glemme å slå av grepets bryter. Hva det vil medføre vet jeg ikke. Utladning av batteri(er) i grepet? Det burde vel vært mulig å elektronisk styre av/på fra husets egen bryter så lenge grepet er montert. Og ble det tatt av, burde det faktum at grepets kontakter ikke hadde kontakt med huset medføre at grepet var "Off-mode".

Grepet er dekket av et gummibelegg som føles solid og kvalitetsmessig godt.

Hvordan det vil fungere på stativ gjenstår å se, men andre har rapportert at det foreløpig ikke er noe problem med soliditeten og eventuelle brudd i plasten.

Alt i alt, for $58(NOK 340) er det i alle fall mer for pengene enn originalen til 1999,- og vil gjøre nytten for min egen del.

Hvor lang tid brukte de på og levere? Bestilte du fra hong kong?

Lenke til kommentar

Hvor lang tid brukte de på og levere? Bestilte du fra hong kong?

Ja, fra Hong Kong. Det tok ca. 3 uker. Betalte $2.50 ekstra for Express/tracking, men det var ikke mye Express. Det tok ca. 1 uke fra bestilling til jeg fikk trackingnbr.

Jeg mistenker at selger ikke hadde flere på lager og måtte vente på ny forsending selv om det sto positiv lagerstatus på Ebay.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny firmware C1.01

Endringer i denne versjonen

Når bilder som ble fanget ved hjelp av blitsmodusen manuell eller repeterende blits, ble spilt av mens oversiktsvisningen var aktivert, ble blitsutgangsnivået vist i blitskompensasjonsdelen av visningen. Dette problemet er nå løst.

Når AE/AF-låseknappen ble trykt inn mens Special Effects-modusen (spesialeffekter) var aktivert, Selective Colour (utvalgte farger) var valgt og visningen som fremhevet utvalgte farger, ble vist i live view, skiftet ikke bildet mens live view var aktivert. Dette problemet er nå løst.

Et problem som forårsaket at Viewfinder Virtual Horizon (søker med kunstig horisont) låste seg når enkelte handlinger ble utført, er løst.

Når bilder som var tatt mens alternativ hvitbalanse var aktivert, ble spilt av, ble det vist en finjusteringsverdi for hvitbalanse på 9 (trinn), selv for bilder som var tatt med finjusteringsverdi på 10 (trinn). Dette problemet er nå løst.

Et problem som hindret markørbevegelse mens enkelte handlinger ble utført i modusen for kalenderavspilling, er løst.

Størrelsen på noe av teksten som vises i modusen for kalenderavspilling, er endret.

Visningen av brennvidder i 35 mm-format [135] som er lagret som Exif-bildedata, er korrigert.

Når video ble tatt opp med 1920 × 1080 / 24p i eksponeringsmodusen M, ble ikke lysstyrken til motivet endret, selv når lukkertiden ble justert. Dette problemet er nå løst.

https://nikoneurope-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/57688

Lenke til kommentar

D7100 er ikke veldig langt fra D300 håndteringsmessig, så D7000-brukere som driver med fuglefotografering, sport e.l. kan nok med fordel sjekke ut om det er verdt å oppgradere. Jeg kan tenke meg at noen vil finne at det ikke er det, og at de heller venter på neste modell. Mens andre sikkert vil trenge de håndteringsmessige kvalitetene til D7100. Og med 2x minnekort med 95 MB/s skrivehastighet, trenger ikke den lille bufferen være noen helt lammende begrensning ved serieopptak.

Dersom en er ute etter bedre bildekvalitet, vil jeg derimot advare mot å oppgradere, og heller gå over til D600/D800 som flere her har vært inne på. Hvis noen synes det er veldig kategorisk, så er svaret veldig enkelt: Hvis du skal utnytte det ekstra kvalitetspotensialet i D7100, kan du så mye og er villig til å investere så mye arbeid at du ikke trenger å spørre. Det er jo noen opplagte potensialer, først og fremst med oppløsningen, men også med (relativt sett) veldig reine råfiler.

Nå funker jo D7100 riktig bra som point n' shoot også, men hvis bruksområdet f.eks er lavt croppa skjermvisning, er 24 MP gigantisk overkill, og en brukt D700 er et veldig mye bedre egna redskap, som fås til omtrent samme pris. Noe av det som gjør D7100 til noe nær det ultimate entusiast-kamera i mine øyne, er at en kan få fram enormt bra resultater bare en jobber nok. Hvis en derimot ikke er så innstilt på å jobbe, lurer jeg på om D7000 kan være minst like bra.

For særlig når det gjelder fargehåndteringa i dårlig lys, fører den kraftig reduserte pikselstørrelsen på D7100 til langt større utfordringer. I jamføring med D5100, synes jeg at jeg har langt mindre å gå på, for ikke å snakke om D700. Dette betyr ikke at en ikke kan få omtrent de samme resultatene, for med den beskjedne lesestøyen ligger jo omtrent samme informasjon i råfilene fra D7100 som D7000. Men det er jobb å utnytte den.

Mange brukere legger nok ikke så stor merke til dette, for når effekten slår inn, er lyset ofte så dårlig at øynene våre ser farger dårlig, og vi er ikke så gira på å se fargenyanser i kunstlys, f.eks. konserter og dans.

Lenke til kommentar

Og med 2x minnekort med 95 MB/s skrivehastighet, trenger ikke den lille bufferen være noen helt lammende begrensning ved serieopptak.

Jeg testet D7100 med 2 stk 95 MB/s minnekort og RAW til ett JPG til det andre (+ andre konfigurasjoner). Riktignok ikke med siste firmwareoppdatering, men to kort ga noe dårligere seriebildefunksjon enn ett. Det så ut som kameraet brukte ekstra ressureser på å håndtere to kort.

Jeg så ikke noe om skrivehastighet i beskrivelsen av siste firmware, men det er ikke alltid at beskrivelsen tar med alle detaljer. Hadde vært interessant om du kunne teste hastigheten med ny firmware og se om det gjør noe forskjell for seriebildemodus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Så lenge alle RAW-filene skrives til det samme kortet, hjelper det ikke noe med to minnekort. Om D7100 kunne skrive annethvert bilde til hvert sitt kort hadde jo vært noe, men altså ikke noe endring fra D7000 på det punktet (annet en bedre støtte for raskere kort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...