fasst Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Fikk kamerat i går...men når jeg har innsallert prøveversjonen av camera raw 7.4 får jeg enda ikke åpnet bildet i cs6...noe som vet "how to"? Har det samme problemet selv. En mellomløsning kan være denne. Får ikke testet selv før i morgen. How to open D7100 RAW files in Lightroom 4.. This works for OSX or Windows 8 (I've tested both.. but it should also work on Win7) Grab a copy of 'exiftool' Se link nederst. From a terminal window (OSX) or command prompt (windows) type: exiftool -model=”Nikon D5200” -ext nef <path to NEF files> replace <path to NEF files> with the correct path to your RAW files. for example: c:\exiftool -model="Nikon D5200" -ext nef c:\images or for mac users exiftool -model="Nikon D5200" -ext nef /Users/Brian/images http://www.sno.phy.q...~phil/exiftool/ Edit: Klarte ikke å vente og måtte prøve. Men måtte endre parametre. Brukte i farten den siste i i beskrivelsen under. Men obs. overwrite!! Men det kan jo enkelt reverseres, tilbake til D7100. Funker Med Literoom 4 og ACDSee Pro 6. Da bør det vel fungere med andre merker og modelltyper, regner jeg med? exiftool.exe -model="NIKON D5200" <nef filename> For example: exiftool.exe -model="NIKON D5200" myfile.NEF By default exiftool will save your original file to a file with the same name but with "_original" appended to it. If you don't want exiftool to save the original, add the -overwrite_original option to it: exiftool.exe -model="NIKON D5200" -overwrite_original myfile.NEF Note that exiftool supports filename wildcards, so for example if you want to convert all the NEFs in a given directory: exiftool.exe -model="NIKON D5200" -overwrite_original *.NEF Endret 24. mars 2013 av fasst Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Men obs. overwrite!! Editere EXIF er for spesielt interesserte IMO. Selv om D5200 sannsynligvis har samme sensor mangler D7100 AA-filter og krever nok litt andre innstillinger for optimalt resultat. Sikkert morsomt å prøve på noen testbilder, men jeg hadde ventet på offisiell support fra Adobe. Og som fasst også påpeker, vær forsiktig med overwrite (eller jobb på en kopi). Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Et lite tips til manuell fokus med D7100 med liveview på full blender, fra Lloyd Chambers: http://www.diglloyd.com/blog/2013/20130330_2-CaliforniaGreen.html (..) I noted a frustrating bug with the D7100: set the camera to (for example) ƒ/1.4 or ƒ/2, enter Live View mode with a bright scene, and the camera simply ignores the aperture and closes down to ƒ/4 or so. Completely defeating the focusing accuracy of using the wider aperture. If you happen to notice—which at first I did not. No warning is given. Adding to this, the camera won’t change apertures once in Live View mode. So one has to exit Live View, put a hand over the lens to fool the brightness algorithm, then enter Live View mode at ƒ/1.4 or ƒ/2, then remove the hand. Uggg. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Et lite tips til manuell fokus med D7100 med liveview på full blender, fra Lloyd Chambers: http://www.diglloyd....orniaGreen.html Håper Nikon får tilbakemeldinger fra dem som oppdager slike bugs. Tidligere er det oppdaget LW video og blender som ikke endrer seg, selv om skjermen sier så. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 ACR 7.4 og Lightroom 4.4 er sluppet, med Raw-støtte for D7100. http://www.dpreview.com/news/2013/04/03/Adobe-Photoshop-Lightroom-4-4-Adobe-Camera-Raw-7-4 2 Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Gold Award hos DPREVIEW http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/24 Fikk litt lyst til å oppgradere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Hadde i så fall først kikket på optikken - hva har du? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Om man først skal oppgradere tror jeg det er mye lurere å hoppe opp en klasse istedetfor å kjøpe et kamera som i bunn og grunn er ganske likt. Optikk er mye viktigere. Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg kan ikke se att objektivene mine har blitt noe dårligere etter att jeg begynnte å bruke D7100 . Det er heller tvert om . Bildekvaliteten har blitt ett hakk bedre nå , selv med de dårligste objektivene . Så jeg skjønner ikke att det er så mye fokus på objektivene nå som ett bedre kamera er kommet på markedet . Skal man trykke store bilder da trenger man nok de beste objektivene som finnes . Men de som trykker stort de bruker andre bedre kamera vil jeg tro . Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Skal man trykke store bilder da trenger man nok de beste objektivene som finnes . Men de som trykker stort de bruker andre bedre kamera vil jeg tro . Tja, store bilder kan trykkes med filer fra Nikon D7000 og zoom-objektiv... Legger ved et par eksempler: http://flageborg.no/foto/50_500mm/DSC_9263_16064px.jpg http://flageborg.no/foto/50_500mm/DSC_9478_9856px.jpg Lenke til kommentar
fasst Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 AF-ON og VR? Etter å ha pløyd igjennom metervis med eldre D7000 tråder og settinger har jeg nå prøvd meg frem litt med å sette AF-ON til AE-L/AF-L knappen samt utløser/ AF-C til ikke å fokusere. Men i en av trådene jeg leste ang. D7000 sto det at VR-funksjonen ikke ville slå inn ved bruk av AF-ON knappen og at utløser-knapp måtte trykkes halvveis ned for å aktivisere VR. Det ble sagt at det var "bad engineering" av Nikon og at de håpte på at ny firmware-versjon ville rette på dette. Er det fremdeles slik på D7100 og hvordan kan jeg eventuelt sjekke dette ved selvsyn, om VR aktiveres eller ikke med AF-ON? Lenke til kommentar
tommmy Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Noen som har aning om når vi kan forvente en test fra akam.no? Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hadde i så fall først kikket på optikken - hva har du? Har tre bra Nikon objektiv (ikke kit objektiv), men ser at D7100 er hakket bedre i følge div. tester, derfor litt lyst på å oppgradere. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Det hakket er ikke akkurat noe megastort. Mye bedre å investere penger i optikk, utstyr, reise eller fotokurs. Oppgradere fra D7000 til D7100 ser jeg virkelig ikke vitsen med. Om man først skal oppgradere fra D7000 er heller en D800 eller D600 (om man klarer å holde sistnevnte i hånda uten å få krampe) en mye større oppgradering. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg har stusset på dette tidligere og nå må jeg spørre. Jeg tok 3 bilder på rappen i dag, innen 2 sek., og ser i Nview at Exposure comp. på første er -0,3EV, andre +0,3EV og siste 0EV. Hva er det som styrer denne "automatikken"? Jeg kan event. poste alle 3 NEF-bildene hvis det ikke er nok info. for å gi noen fornuftig forklaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 "Bracketing" er påslått, styres med "BKT"-knappen. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 "Bracketing" er påslått, styres med "BKT"-knappen. Jepp, du var 'spot on'. Takker. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) JF skriver at D7100 kan filme 60FPS i 1080p, mens klikk.no sin test av dette kamera skriver 30 FPS. Jeg er interessert i å vite hvor mange bilder/sek dette kamera kan ta opp i 1920x1080p. Endret 2. mai 2013 av larsen_1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå