fasst Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Som kanskje flere har oppdaget er D7100 tilgjengelig i butikkene nå. Fikk eget hus i hus 13.3 fra Japan Photo. Har så vidt fått tittet på det og har ingen erfaringer å komme med ennå. Pdf-manualen er tilgjengelig hos Nikon Du finner den her: D7100 under Bruksanvisninger God lesning ! Endret 14. mars 2013 av fasst24 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Venter mitt ca den 21. og er spent ja;) Lenke til kommentar
fasst Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Digitutor for D7100 gir også en del informasjon. http://www.nikondigitutor.com/eng/d7100/index.html Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hei, Da er det et par ting jeg vil spørre om etter hvert som dere får testet det! Hvordan er buffer size i RAW, er det bare såvidt over 1 sek (ca 10 bilder)? Hvordan funker AF til sport/fugler som flyr o.l.? Sett noe til moire enda? Lenke til kommentar
fasst Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 Hei, Da er det et par ting jeg vil spørre om etter hvert som dere får testet det! Hvordan er buffer size i RAW, er det bare såvidt over 1 sek (ca 10 bilder)? Hvordan funker AF til sport/fugler som flyr o.l.? Sett noe til moire enda? Har ikke fått testet mye ennå. Men buffer var en av de tingene som jeg også fattet interesse for. Og de første testene var ikke særlig imponerende. Men da skal det sies at jeg ikke hadde de optimale minne kort. Venter de i posten om kort tid. I mellomtiden søkte jeg andres erfaringer. Fant denne posten, hvor den første tabellen er fra den offisielle Nikon spec'en, den andre tror jeg er en tabell laget av innsender. Se HER Flere spør seg:'Hvor vanskelig ville det være for Nikon å levere større et større buffer på D7100' Svaret, eller rettere sagt, spekulasjonen, er at Nikon ikke gjør det for å "beskytte" andre og større / dyrere modeller, som har større buffer.En årsak må det jo være, og jeg tror ikke at det er av tekniske begrensninger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Flere spør seg:'Hvor vanskelig ville det være for Nikon å levere større et større buffer på D7100' Svaret, eller rettere sagt, spekulasjonen, er at Nikon ikke gjør det for å "beskytte" andre og større / dyrere modeller, som har større buffer.En årsak må det jo være, og jeg tror ikke at det er av tekniske begrensninger. Med 24Mpx, så kan det faktisk være noen tekniske begrensninger. F.eks. ikke plass til minne i prosessoren, ei heller på printet. Dvs. slikt er mulig, men det kan være at prisen blir unødvendig høy. Eller så kan det være at Nikon mener at dette holder for den brukergruppen de innbiller seg er interessert i D7100. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 Med 24Mpx, så kan det faktisk være noen tekniske begrensninger. F.eks. ikke plass til minne i prosessoren, ei heller på printet. Dvs. slikt er mulig, men det kan være at prisen blir unødvendig høy. Eller så kan det være at Nikon mener at dette holder for den brukergruppen de innbiller seg er interessert i D7100. Jeg har vel en tro på at Nikon, som mange selskaper, har gjort grundige markedanalyser i forkant og lager sine produkter slik at de minsker sjansene for "kannibalisering" mellom egne produkter. Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg har vel en tro på at Nikon, som mange selskaper, har gjort grundige markedanalyser i forkant og lager sine produkter slik at de minsker sjansene for "kannibalisering" mellom egne produkter. Det virker mistenkelig slik. Men om en av konkurrentene plutselig skulle lagd et noenlunde likt kamera, bare med stor buffer til en tusenlapp mer, så spørs det om ikke Nikon taper til dem isteden. Kan jo være de kan øke buffer med en firmware om det skulle skje også. Blir spennende å se hva som skjer! Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Gjort noen tester av buffer size og minnekortspeed her forresten http://forums.dpreview.com/forums/post/51109810 Lenke til kommentar
fasst Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Ennå er det ikke kommet noen fullverdige tester av D7100, bare reviews. Her er en nylig: http://www.thephoblo...ns-nikon-d7100/ Og noen testbilder: http://www.bezerghea...11039&k=RCMPkWc Og en ikke fullt så oppløftende. Har testet mitt eget men fant, heldigvis, ingen oljeflekker på sensoren. Dette var også overraskende. At en ikke kan endre blender i LiveWiew. Displayet sier at den endres men det skjer faktisk ikke. Håper de klarer å rette opp dette med firmware. Endret 20. mars 2013 av fasst Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Fikk kamerat i går...men når jeg har innsallert prøveversjonen av camera raw 7.4 får jeg enda ikke åpnet bildet i cs6...noe som vet "how to"? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Vente til ACR 7.5, som forhåpentligvis støtter D7100? Eventuelt bruke Nikons egen Raw-converter. 7.4-oppdateringen støtter disse: Canon EOS 1D C Casio Exilim EX-ZR700 Fujifilm X100s Fujifilm X20 Hasselblad Lunar Leica M Nikon 1 J3 Nikon 1 S1 Pentax MX-1 Endret 21. mars 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Ok..men går ikke med Nikon egen raw converter heller?? Men har jo d90'n som bacup da..hehe;) Endret 21. mars 2013 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Installer programvaren som fulgte med - tipper den støtter den - eventuelt last ned nyeste versjon fra nikons hjemmeside. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Installer programvaren som fulgte med - tipper den støtter den - eventuelt last ned nyeste versjon fra nikons hjemmeside. Det kan jeg prøve ja;) Skal gi tilbakemelding. Takker for hjelpen så langt;) Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Installer programvaren som fulgte med - tipper den støtter den - eventuelt last ned nyeste versjon fra nikons hjemmeside. Joda..var ikke værre en å innstalere programvaren...noe en burde vist.Takker for hjelp Trondster :) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Vente til ACR 7.5, som forhåpentligvis støtter D7100? Eventuelt bruke Nikons egen Raw-converter. 7.4-oppdateringen støtter disse: ... I og med at 7.4 er en RC versjon, så er det mulig at D7100 støtte kommer allerede i den ferdige 7.4 versjonen. Slikt har skjedd før. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 I og med at 7.4 er en RC versjon, så er det mulig at D7100 støtte kommer allerede i den ferdige 7.4 versjonen. Slikt har skjedd før. Mener også ha lest det en plass...men nå må jeg ut og prøve.....helt i hundre her nå..hehe;) Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Red med feil;(..derfor tatt vekk kommentaren. Endret 21. mars 2013 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Her en test... Sigma 120-400mm Endret 24. mars 2013 av Jan Erik Engan 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå