Tollari Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Nå står det også i handlingsprogrammet at bompengerfinansiering aksepteres: "Bompenger innkrevd på offentlig vei under disse unntakene skal kun kunne brukes til å finansiere etbestemt veiprosjekt og fjernes straks prosjektet er nedbetalt. Veiprising, rushtidsavgif ter, køprising eller andre betegnelser på skatter og avgifter som har til hensikt å fordyre transport, aksepteres ikke." http://www.frp.no/filestore/Programkomiteens2.utkast.pdf Og vi vet jo fra NTP hvor lang tid E39-prosjektet alene kommer til å ta. I tillegg snur Bård Hoksrud og går mot eget partiets egentlige politkk når det gjelder OPS-finansiering ved å støtte de rødgrønnes kritikk mot Høyre, og sist nevnte parti forsvarer OPS-finansiering som en hellig ku. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10114553 Til alle de som trodde at Frp var det eneste partiet i landet som stod for forandringer: Kondolerer at dere har blitt lurt. 1 Lenke til kommentar
Roger Roger Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Er det LO som har sendt deg for å drive slik skremselspropaganda? Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Nå står det også i handlingsprogrammet at bompengerfinansiering aksepteres: "Bompenger innkrevd på offentlig vei under disse unntakene skal kun kunne brukes til å finansiere etbestemt veiprosjekt og fjernes straks prosjektet er nedbetalt. Veiprising, rushtidsavgif ter, køprising eller andre betegnelser på skatter og avgifter som har til hensikt å fordyre transport, aksepteres ikke." http://www.frp.no/fi...ens2.utkast.pdf Og vi vet jo fra NTP hvor lang tid E39-prosjektet alene kommer til å ta. I tillegg snur Bård Hoksrud og går mot eget partiets egentlige politkk når det gjelder OPS-finansiering ved å støtte de rødgrønnes kritikk mot Høyre, og sist nevnte parti forsvarer OPS-finansiering som en hellig ku. http://www.vg.no/nyh...?artid=10114553 Til alle de som trodde at Frp var det eneste partiet i landet som stod for forandringer: Kondolerer at dere har blitt lurt. Handlingsprogrammet blir ikke vedtatt før landsmøte, så nei. 1 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Fornuftig. Bompenger er den eneste rasjonelle avgiften for å betale for veiene. 1 Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Oljefondet er det FrP vil ta penger av for å gjøre norske veier til verdens beste veier! Vi har mer enn nok penger så! Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Det er akseptabelt, ikke ideelt, men, jeg regner med at det er bedre enn at bompengene mine går til Bybane, Buss og tog, slik de gjør i dag. Edit; Er det forresten noen andre alternativ når det kommer til bompenger? For jeg er redd spørsmålet ikke lenger er "ja eller nei" men "litt eller mye". Endret 14. mars 2013 av Notelitten Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Fornuftig. Bompenger er den eneste rasjonelle avgiften for å betale for veiene. Si dette til drammenserne, du. http://dt.no/nyheter/bommene-blir-staende-i-15-ar-1.7800917 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Er det LO som har sendt deg for å drive slik skremselspropaganda? Er altså en henvisning til Frps eget handlingsprogram som representerer Frps egne ord skremselspropaganda fra LO? Det var noe nytt for meg. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Si dette til drammenserne, du. http://dt.no/nyheter...15-ar-1.7800917 Hadde de tatt bort drivstoffavgiftene og veiavgiften, som er to håpløse irrasjonelle avgifter så tror jeg nok drammenserne hadde syns det var helt okay de også. 1 Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Bompenger eller ikke bompenger... Jeg synes ikke bompenger er noe gøy, men det hjelper litt om de faktisk går til det de skal gå til, nemlig vei. En kan ikke forvente at en borgelig regjering med blant annet FrP skal kunne kutte alt av bompenger fra dag èn. Til det etterlater de rødgrønne et FOR stort etterslep i samferdsel. Forøvrig er jeg mer tilhenger av Sveits sin finansieringsmetode av vei: Man kjøper et pass hvert år for ca.600 kr så kjører man der man vil av motorveier. Mange sammenligner Norge med Sverige og Danmark. Noe som blir litt feil. Sveits derimot, der det virkelig er fjell og tunneller, de kan vi sammenligne oss med. Det er dessuten underholdende å se at enkelte desperat prøver å sverte FrP. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Forøvrig er jeg mer tilhenger av Sveits sin finansieringsmetode av vei: Man kjøper et pass hvert år for ca.600 kr så kjører man der man vil av motorveier. Mange sammenligner Norge med Sverige og Danmark. Noe som blir litt feil. Sveits derimot, der det virkelig er fjell og tunneller, de kan vi sammenligne oss med. Dummeste sammenligningen. I Sveits bor det 2,5 mill flere innbyggere enn i Norge, og hele landet har en størrelse av et fylke i Norge. Stortinget kunne selvsagt valgt å legge alle utgiftene til veibygning inn i skatten til alle. Men det blir da ikke rettferdig at skattebetalere skal betale for slike prosjekter. Det er heller ikke første gang FrP har stemt for bomstasjoner heller da. Hadde FrP fått en bedre ledelse, lært seg matte og blitt mer stabile, så det blitt et meget bra parti det. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Dummeste sammenligningen. I Sveits bor det 2,5 mill flere innbyggere enn i Norge, og hele landet har en størrelse av et fylke i Norge. Stortinget kunne selvsagt valgt å legge alle utgiftene til veibygning inn i skatten til alle. Men det blir da ikke rettferdig at skattebetalere skal betale for slike prosjekter. Det er heller ikke første gang FrP har stemt for bomstasjoner heller da. Hadde FrP fått en bedre ledelse, lært seg matte og blitt mer stabile, så det blitt et meget bra parti det. Hvordan kan du si at det er dummeste sammenligningen? Det er like mye utfordrende terreng å bygge vei i Sveits, som det er her. Om de trenger mindre km vei, ja vel. Men de må fremdeles bygge veier i fjellheimen og har MYE tunneller og det er samme fremgangsmåte om det er 60 mil veieller 160 mil vei, så lenge det er noenlunde samme terreng. Lenke til kommentar
Tegnestifte Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Stortinget kunne selvsagt valgt å legge alle utgiftene til veibygning inn i skatten til alle. Man kunne og: A: Starte å faktisk følge handlingsregelen. Ikke ignore den slik som i dag, mens man samditig skryter av at man følger den. Det ville gitt oss mye ekstra midler som kunne blitt brukt på infrastruktur (blant annet). B: Bruke de pengene staten tar inn på bilrelaterte avgifter, på vei. VI er allerde det landet i Europa som bruker flest prosenter av lønnen vår på transport. Det er urimelig at vi skal betale enda mer. C: Jobbe for å effektivisere veibyggningen. Det brukes faktisk mye penger på vei i landet, men det brukes stort sett feil. Vi planlegger korte veistrekkninger og vi gir for mye makt til lokalpolitikere til å bestemme hvordan veien skal se ut og skal plasseres. Et eksempel på dette er Oppdal, der lokalpolikerne ønsket at e6 skulle fortsette å gå gjennom tettstedet slik at butikkene der fikk kunder. De fikk ønsket sitt. 2 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Hvordan kan du si at det er dummeste sammenligningen? Det er like mye utfordrende terreng å bygge vei i Sveits, som det er her. Om de trenger mindre km vei, ja vel. Men de må fremdeles bygge veier i fjellheimen og har MYE tunneller og det er samme fremgangsmåte om det er 60 mil veieller 160 mil vei, så lenge det er noenlunde samme terreng. Hadde Sveits vært større i areal enn Norge, så ville det vært noe helt annet. Det blir selvsagt mye dyrere å bygge og vedlikeholde veier i et land som er nesten 10 ganger så stort, og med færre innbyggere. Jeg tviler sterkt på at Sveits kunne klart dette med de midlene de har i dag, om Sveits hadde hatt vårt folketall og areal. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Må jo si at det er morsomt å se FrP med en mer sosialistisk politikk en AP, og vice versa. Lenke til kommentar
bas Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Forøvrig er jeg mer tilhenger av Sveits sin finansieringsmetode av vei: Man kjøper et pass hvert år for ca.600 kr så kjører man der man vil av motorveier. Dette passet du snakker om, har ikke vi allerede en lignende ordning i Norge, bare at det har ca. 5 ganger høyere pris her (og skal innbetales i disse dager). 2 Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hadde Sveits vært større i areal enn Norge, så ville det vært noe helt annet. Det blir selvsagt mye dyrere å bygge og vedlikeholde veier i et land som er nesten 10 ganger så stort, og med færre innbyggere. Jeg tviler sterkt på at Sveits kunne klart dette med de midlene de har i dag, om Sveits hadde hatt vårt folketall og areal. Ja, men Norge er i en økonomisk særklasse i verden. Selv om Norge er større en Sveits så er _fremgangsmåten_ for å bygge vei noenlunde lik. Og Norge _har_ penger til det. Det som ofte er ankepunktet mot å ha skikkelige veier her til lands er terrenget. Men når andre land, f.eks. Sveits klarer det, hvorfor skal ikke vi klare det i Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå