Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort for gaming maskin

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurder snart å bytte skjermkortet, siden skjermkortet begynner å dra litt på årene. Vet ikke hvordan versjon 314.07 - WHQL er i forhold til SLI vs uten med tanke på krevende spill i dette oppsettet her, så hva burde skalere best? Nå må man jo huske på at maskinen er overklokket, så vet ikke hvor langt hovedkortet klarer å skalere SLI i så fall uten at hovedkortet gjør spillene ustabile?

Intel Xeon W3670 @ 4 Ghz, DDR3 24 GB ram, Nvidia GTX 570 OC, OCZ vertex 4 SSD 240 GB Sata, Asus P6X58D-E, consair TX 850 80 PLUS, 3 TB HDD, 500 GB hybrid SSD/HDD (Segate) samt intel 40 GB SSD.

Har 3dvision briller og BenQ 2420T 3D Vision skjerm.

Vil dere anbefale ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "DirectCU II TOP", GDDR5, DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI, DP, 1059MHz i SLI her, eller Asus GeForce GTX 680 DirectCU II OC 2GB om man vil overklokke og ha best mulig ytelse på en skjerm i alle spill slik at prosessoren blir mest flaskehals.

GTX 690 er uaktuelt, håper å holde meg under 5000 kr i pris. Håper helst på stillest mulig skjermkort, og best mulig egnet for SLI for hovedkortet, vet at Asus GeForce GTX 680 DirectCU II 4GB er veldig stillegående men ser ikke behov for 4 GB ram på skjermkortet, med mindre 3dvision krever det på nyere spill.

Ser at Asus Radeon HD 7970 3GB MATRIX Platinum gjør det veldig bra til prisen, men denne er neppe særlig god å overklokke, siden den antakelig er en overklokket versjon fra før av.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha hørt at Asus GeForce GTX 680 DirectCU II OC 2GB er ca 50% raskere en GTX 570 stock er.

Mens:

Hva tror dere basert på oppsettet over vil skalere best?

Oj, såpass gode resultater. Nå ble jeg bare enda mere motivert ril å spare til ett til 660 til riggen min. Siden vi er inne på SLI, tror dere 750w er nok til to gtx 660???

Lenke til kommentar

Ut i fra testen virker det ut som: Hitman: Absolution er blandt de kravstore spillene i dag.

Men er det slik at HD 7970 MATRIX Platinum er det beste invisteringen man kan gjøre i dag hvis man vil ha det beste skjermkortet for overklokking til en mest fornuftig pris? Eller er det lurt å vente ennå lengere i mitt tilfelle.

Har hørt litt med forskjellige butikker, de anbefaler merkelig nok en i7 3930k prosessor og SLI oppsett f.eks 2 GTX 660 TI som det lureste kjøpet, men er enig det er å kaste penger ut av vindu, særlig når jeg har forhåndsvis godt prosessor fra før av.

Er det noen som vet angående driver optimalisering? Er det ingenting å hente på å vente på nyere drivere eller nyere spill? Så man kan f.eks si 100% sikkert at ATI leder på single skjermkort per dags dato?

Har noen selv HD 7970 MATRIX Platinum? Og kan si litt angående kjøleløsningen? Om det er kjølingen eller selve kortet som begrenser til 200 mhz klokk? Ikke det at det er dårlig, men skulle gjerne likt å vite litt om det før jeg eventuelt kjøper et slikt kort. Litt synd det ikke finnes på lager per dags dato.

Lenke til kommentar

En annen ting, det skulle vel ikke ha noe å si om man har LGA 1366 mot LGA 2011. Vet det er noen tilfeller at nye skjermkort favoriserer nyere PC/hovedkort, selv om maskinen er overklokket, kan være resten av systemet som er flaskehalsen. PCI-E x16 v3 mot PCI-E x16 v2 skulle ikke ha noe å si, men det kan vel heller være at maskinen er overklokket som kan ha betydning i så fall? Burde Southbridge delen av hovedkortet stille en stor rolle? Nå tenker jeg litt på spenninger om hovedkortet belastes for mye faller enten ytelsen eller levetiden, selv er jeg ikke noe ekspert på overklokking, men kan vel det grunnlegende.

Så hvis det skulle være slik at GTX 680 og HD 7970 MATRIX Platinum gir samme FPS på samme maskin med nyeste drivere, må det være hovedkortet eller prosessoren i så fall som ikke holder følge? Selv om det er samme spill og samme testprogram jeg bruker som hardware.no har prøvd, selv om maskinen er 100% stabil i spill, men ytelsen blir bare ikke noe stort bedre?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok takk, tror jeg satser på HD 7970 MATRIX Platinum med en gang den kommer på lager.

Skulle det by på problemer, er jo det bare å bruke åpenkjøp, koster jo bare noe hundrelapper i så fall.

Vet ikke om jeg bør først prøve å resete bios først, også sette inn skjermkortet?

Angående PCI-E sporet burde vel trekke like mye strøm fra GTX 570 og opp mot GTX 690/ (HD 7970 MATRIX Platinum? Så om strøm skulle være problem må det være PSU i så fall som er av litt dårlig kvalitet.

Blir spennende å prøve. Burde vertfall ha et spillkort som holder i 1 år før jeg trenger nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...