Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor drar dårlig - Ford focus 2008 tdci

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 2008 Ford focus 1.6Tdci og 109 hk.

Bilen har egentlig alltid vært sprek nok for min del, men nå er det noe som er galt.

Når jeg gir på drar den ujevnt, den lugger litt og har ikke det samme skyvet som før. Hvis jeg kjører i tunnel eller andre bratte oppoverbakker drar den veldig dårlig, og jeg sliter med å holde 80', samme hvor mye gass jeg gir, eller om jeg girer ned. Det som er litt underlig for min del er at dette ikke er konstant. Noen dager kan den dra helt supert i oppoverbakkene også, og uten problem aksellere forbi 100 og vel så det.

Jeg har forsøkt å legge bilen i litt ulike hastigheter før jeg gir på, og det virker som problemet er størst i hastigheter mellom 70 og 100.

Fra 100 og oppover drar den tilsynelatende normalt.

Jeg har skiftet bremser og luftfilter nylig, er litt lenge siden jeg skifta olje men vet ikke om det kan være årsaken. Har også gått inn og demontert luftmengemåleren og rengjort denne. følerne på denne så ut til å være intakte.

Noen som har noe tips?

Er det mulig for bilverksted å gå inn på hjernen til bilen og lese ut eventuelle feil, selv om de ikke har kommet noen feilmelding i display eller lamper?

Alle svar mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye rart som kan være galt her, men dersom du ikke allerede har hatt bilen på verksted kan du starte i den ene enden og arbeide deg videre. Får motoren tilstrekkelig drivstoff? Fyll på dyse-rens og kondensfjerner på tanken, det er første bud. Med temperatur som svinger, og mye fuktighet har tanker en tendens til å inneholde noe kondens. Dette gjør at bilen trekker ujevnt. Jeg hadde et lignende problem på min BMW(bensin), fyllte på dyserens og kondensfjerner. Ikke hatt et problem siden...

Småkjører du mye? Det kan være at motoren og eksosanlegget ditt har sotet ned. Mye småkjøring og diesel er en dårlig kombinasjon. Dersom det er mye sot/koks i systemet går dette utover effekten. Dra ut på motorveien, velg et lavt gir, og kjør noen mil på forholdsvis høyt turtall. Da blir temperaturen på eksosmanifolden så høy at eksosanlegget spytter ut sot. Dette fungerte på min mors halvgamle dieselpurke, den drog dårlig, og ofte ujevnt.

Utelukker ikke at det er noe annet som er feil, det kan jo virke som om det er en elektronisk feil. Diagnoseapparat vil trolig finne feilen dersom det er det vi snakker om.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det første jeg tenkte på var turboen.

Selv har jeg opplevd at Touran'ene vi har på jobben går i såkalt "nødmodus" da bilen tror det er noe galt og struper kreftene for å spare maskineriet.

Den ene gangen var det dårlig kontakt på en ladetrykks føler og den andre gangen var det luftmassemåleren som tullet.

men for all del, ikke ta det jeg sier for god fisk :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke disse fordene fødepumpe i tanken for å mate drivstoff frem til høytrykkspumpa, så de er veldig nøvne på at dieselfilterene ikke er tette.

Bytt dieselfilter du, så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...