slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hei, Nylig kjøpt meg en ASUS U38N ( sitter men den nå ) Jeg har kjøpt også en 8gb minnebrikke og en ssd disk cra corsair. Jeg kommer kun til BIOS, der står det at den har oppdaget ssd disken min og er oppe og går. Jeg har også en win8 cd inne i en ekstern cd rom og den vil ikke bli kontakta med den. Jeg har prøvd alle knapper fra f1 til f12 funker ikke. inne i bios s kan jeg ikke velge noe som helst hvor den skal boote fra. skjønner ikke hva greia er. Noen tips? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Prøv ESC http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&p=3&m=U38N&s=456&hashedid=6iLNyGhpp7iiwyto&os=&no=1775 Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg har ikke mulighet til å ta recovery nå, har ikke cder. Desuten vil jeg ikke ha med tillegsprogramene til asus. Jeg starta opp pcen og tok product keyfiner. så lissesn er i boks. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Using the Recovery DVD: 1. Insert the Recovery DVD into the optical drive. Your Notebook PC needs to be powered ON. 2. Restart the laptop. Press ESC when you see ASUS logo and then select the optical drive (may be labeled as "CD/DVD") from ODD. Press [Enter] to boot from the Recovery DVD. Så godt mulig ESC er den du velger bootmenyen ved oppstart av bios. Men vær forsiktig så du ikke sletter recovery partisjonen, det kan bli dyrt å bestille recovery DVD om du må det. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 men jeg har bytta ut disken med ssd. Jeg mener recovery ligger på selve disken. og det fulgte ikke med recovery cder. Anyways. når trykker ESC så kommer dette opp: please select boot device. og da står det enter setup. når jeg trykker på den så kommer jeg inn i bois. akkurat som den ikke finner ekstern cdrom Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Håper dere skjønner greia her. 1.) Har ikke harddisk lenger. Bytta ut med 180gb ssd corsair 2.) Bytta ut ram ( 8gb ) Har ikke noe og si men bare skriver det. 3.) Den finner ikke cd-rom / ekstern cd rom fordi denne pcen har ikke innebygd cd rom. 4.) Den finner SSD-en i BIOS 5.) Den finner ikke eksternt cd-rom. 6.) Recovery cd følger ikke med. 7.) Recovery partisjon ligger vel på harddisk isåfall 8.) Har ikke mulighet til å ta recovery selv når jeg må sette opp denne pcen idag. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Kom pcen med Windows 8? Hvis ja må du nok slå av secure boot i UEFI (BIOS). sjekk litt rundt hvordan du gjør det. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Kom pcen med Windows 8? Hvis ja må du nok slå av secure boot i UEFI (BIOS). sjekk litt rundt hvordan du gjør det. Ja, pcen kom med win8! Men slå av UEFI i BIOS. ok.. jaja kan gi et forsøk hvor jeg finner det. ligger vell i bios. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Har ingen pc som har kommet med Windows 8 ferdig, så har aldri testet det selv. Men vet at Secure Boot kan gjøre det nesten umulig å få installert Windows fra CD/DVD. Skal være et valg i BIOS ja. Har også sett noen guider der folk må slå av dette via kontrollpanel i Windows 8, så kan være du må bruke den disken med Windows 8 på først. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Fant desverre ikke noe inn i bios som heter UEFI. ganske sikker Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Nei ikke så rart, siden BIOSen et av UEFI typen. Det du skal lete etter er Secure Boot. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Secure BOOT control trykka jeg på istad til disabled, men funka ikke. kan prøve igjen Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Problemet er nok (?) at maskinen ikke kan boote fra den eksterne CD-stasjonen. Hvis du kan få preppet en bootbar USB-stick (med Windows 8 på) så er det vel større sjanser for at det skal kunne bra. Jeg har laget slike utfra nedlastede ISO-filer, men jeg vet ikke om det fungerer med ISO-filer du har laget selv ved å rippe en DVD. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Nei funka ikke. Når har skrud opp pcen 2 ganger og det er nok så slit as. det er snakk om 12 torx skruer og deretter 8 batteri skruer. så er det 2 saft skruer til harddisk og 4 skruer som holder harddisk. hvis det er det jeg må får å fikse det så gjør jeg det. men da må det være sikkert at det er finall løsning. hvis ikke så er det kjipt og gjort all den arbeid. Problemet er nok (?) at maskinen ikke kan boote fra den eksterne CD-stasjonen. Hvis du kan få preppet en bootbar USB-stick (med Windows 8 på) så er det vel større sjanser for at det skal kunne bra. Jeg har laget slike utfra nedlastede ISO-filer, men jeg vet ikke om det fungerer med ISO-filer du har laget selv ved å rippe en DVD. Sitter med en win8 cd her. hvis jeg setter den inn i min stasjonær og flytter over filen på usb. er det det du mener? Lenke til kommentar
otl Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Lag iso fil og flytt over på boot-bar usb. Brukte selv Imgburn til å lage iso ut av cd'n. Deretter brukte jeg dette prog. http://www.microsoft..._usbdvd_dwnTool for å lage bootbar usb med iso fila Endret 14. mars 2013 av otl Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Lag iso fil og flytt over på boot-bar usb. Brukte selv Imgburn til å lage iso ut av cd'n satt inn en sub minnebrikke nå bare for å sjekke om den dukker opp og det gjør den ikke. Har det noe og si om den finner iso filen eller ei? Den skal isfall oppdage at jeg satt inn en usb brikke. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Sitter med en win8 cd her. hvis jeg setter den inn i min stasjonær og flytter over filen på usb. er det det du mener? Det er ikke bare å kopiere fil(er) til USB - det er litt mer som skal til. Men det er forklart her: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/install-windows-8-usb.htm Legg merke til Tip #1 nederst i artikkelen; jeg vet ikke om dette kan forklare noe av problemene dine. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 satt inn en sub minnebrikke nå bare for å sjekke om den dukker opp og det gjør den ikke. Har det noe og si om den finner iso filen eller ei? Den skal isfall oppdage at jeg satt inn en usb brikke. Jeg vet ikke hva du må trykke på for å få opp boot-menyen på maskinen din, men hvis du trykker på den rette tasten, så burde USB-pinnen dukke opp i listen uansett om det er noe på den eller ikke. Men det kan hende den kamuflerer seg under navnet "USB-HDD" eller noe sånt - jeg har ingen erfaring med Asus selv, så jeg vet ikke hva det bør stå der. Du kan jo prøve å lage en liten "tool stick" og se om du får bootet maskinen med den? Last ned Linux Live USB Creator : http://www.linuxliveusb.com/ - og lag en USB-pinne med f.eks. Parted Magic på, og se om du får bootet maskinen med den. Fungerer det, så vet du hvordan du skal gjøre det med Windows 8 senere. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Tror vi har en mulighet her gutta. Tok tipset fra en av dere om å gjøre om en clean minnepenn om til FAT32. DA FINNER pcen minnepennen. da gjenstår det å ta iso image av win8 og legge den inn.. right? bare følge oppskriften på den linken? Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Har tett en 16gb minnepenn of formater og gjort den om til fat32 standard. iso blir gjort om bå. fulgte guiden på nettet. håper virkelig dette funker. Testet med minnepennen før og pcen min( Ny laptop ) fant usb minnepenne. Men hva gjør jeg deretter`? bare velge hvor jeg vil boote fra. selvfølgelig minnepenn. vil den automatisk boote opp fra iso iame mitt som jeg har lagt inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå