Gå til innhold

Kierkegaard - aktuell filosofi idag?

Anbefalte innlegg

Er Kierkegaards filosofi akutell idag? Betyr hans litteratur noe for samfunnet? Har hans budskap og ideologi noen allmenn gyldighet i dag?

Jeg vet om mange idag som ikke aner hvem Kierkegaard var eller hva han mente. Burde de det? Hvis svaret er ja, hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Kierkegaards filosofi akutell idag? Betyr hans litteratur noe for samfunnet? Har hans budskap og ideologi noen allmenn gyldighet i dag?

Jeg vet om mange idag som ikke aner hvem Kierkegaard var eller hva han mente. Burde de det? Hvis svaret er ja, hvorfor?

Klart hans filosofi og litteratur er aktuelt den dag i dag. Spørsmålet er vel heller hvorfor det ikke skulle være det? :)

Det er egentlig feil å snakke om at Kierkegaard hadde en filosofisk lære. Han utarbeidet i alle fall ikke noen systematisk filosofisk teori. Han tok også avstand fra de store filosofiske tankesystemene, som han mente hadde glemt det vesentlige, nemlig ansvaret for ens eget liv.

Kierkegaards "filosofi" kalles ofte for eksistensfilosofi. Det er filosofi om hva som gjør livet meningsfylt, hva det innebærer å leve et menneskelig liv, og hva det betyr å være et "selv".

Burde og burde. Det er relativt. Folk interesserer seg for forskjellige ting, og godt er det.

Noen er "spissborgere" og andre er ikke :green: 

Lenke til kommentar

Vel, Kierkegaard var en filosof som ikke kjente verden og verdens mennesker. Likevel var han fast bestemt på å snakke om sine absolutt sannheter som gjelder alle mennesker. Selv levde han hele sitt korte liv i Danmark med unntak av noen få turer til Sverige og Tyskland. Han var ute av stand til å se forbi sin egen nesetipp, sitt eget samfunn og sin egen religion. Det bærer hans lære preg av. Han var flink til å karakterisere sine medborgere, men da gjerne på en nedsettende måte: spissborgeren, dikteren osv. Han var vel selv unntatt fra å være så overfladisk og simpel som dem han observerte?

Kierkegaards filosofi kalles kristen eksistensialisme. Det virker som hans tanker er begrenset til hans levetid, hans samfunn og kristne mennesker. Akkurat som bibelen ikke har noen allmenn gyldighet idag, så har vel heller ikke Kierkegaards filosofi som er basert på bibelen allmenn gyldighet idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at eksistensiell angst har en betydning (for å nevne én ting).

Dette med å oppleve en trang til å hoppe når man står på kanten av et stup, denne angsten man opplever når man står foran et valg, dette beskrev Søren veldig bra og det finnes en viss verdi i det å forstå meningen med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, Kierkegaard var en filosof som ikke kjente verden og verdens mennesker. Likevel var han fast bestemt på å snakke om sine absolutt sannheter som gjelder alle mennesker. Selv levde han hele sitt korte liv i Danmark med unntak av noen få turer til Sverige og Tyskland. Han var ute av stand til å se forbi sin egen nesetipp, sitt eget samfunn og sin egen religion. Det bærer hans lære preg av. Han var flink til å karakterisere sine medborgere, men da gjerne på en nedsettende måte: spissborgeren, dikteren osv. Han var vel selv unntatt fra å være så overfladisk og simpel som dem han observerte?

Eksistensialistene er motstandere av å bygge opp altomfattende filosofiske systemer med standpunkter innen metafysikk, epistemologi, etikk, osv. Det er videre store forskjeller mellom tenkere som klassifiseres som eksistensialister - det finnes f.eks. både sterkt religiøse og sterkt ateistiske eksistensialister. Det er allikevel endel fellespunkter: De hevder at virkeligheten er absurd, at den ikke kan forståes ved hjelp av fornuften, og at man derfor må benytte ikke-rasjonelle erkjennelsesmetoder som tro, følelser, intuisjon, vilje. Sannheten kommer innenfra, "kunnskap er subjektiv" hevdet Kierkegaard.

Eksistensialistene er også motstandere av determinisme. De hevder at man ved å benytte fornuften må komme til den konklusjon at mennesket ikke har fri vilje. Siden det er opplagt at mennesket har fri vilje, styrker dette deres oppfatning om at fornuften ikke kan gi sann kunnskap.

Kierkegaards filosofi kalles kristen eksistensialisme. Det virker som hans tanker er begrenset til hans levetid, hans samfunn og kristne mennesker. Akkurat som bibelen ikke har noen allmenn gyldighet idag, så har vel heller ikke Kierkegaards filosofi som er basert på bibelen allmenn gyldighet idag.

Vel, det spørs jo hvem du mener det skal være aktuelt for?

33% av jordens befolkning er nettopp Kristne, altså 2 milliarder mennesker.

Lenke til kommentar

Ville ikke visst hvem Kierkegaard var, hvis ikke noen som studerte Kristendom grunnfag hadde snakket mye om ham.

Dette snakket har gjort meg overbevist om at Kierkegaard er relevant, men det finnes så mange gode bøker der ute. Så jeg har ikke lest noe av ham, og tviler egentlig på at jeg kommer til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det inntrykket jeg har av kierkegård er at han i alt for stor grad tilla sin tro en tyngde han ikke kunne forsvare... Jeg har ikke lest noe av ham, kun lest ting som andre har lest/skrevet om kierkegård, men det er det inntrykket jeg sitter igjen med fra flesteparten av de som har lest kierkegård.... :) Og, antar jeg, grunnen til at han fremdeles er populær i kristne kretser...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...