Thor. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Har en suzuku Baleno 98 modell med nesten ingen clutch igjen. Wiren er strammet så mye at det knapt er motstand igjen, en halv runde til og wiren er uten motstand. Så til saken. Hvor dyrt er det å få slikt byttet på verksted? Er det for mye arbeid å fikse selv i garasjen (far og sønn)? Bilen har gått ca 160000km. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Varierer vel fra bil til bil. På min gamle Volvo 740 var det hele gjort på en liten kveld siden bilen er bakhjulsdrevet og girkassen da peker bakover. Det gjør det ganske enkelt å plukke av girkassen. På forhjulsdrevne biler kan det være værre... Noen biler (som min Skoda Felicia) må motoren helt ut for å få av girkassen, andre klarer du å lure den av uten å ta ut motoren. Var ei på jobb som byttet clutchen på sin bil (forhjulsdrevet), det betalte hun rundt 11.000kr for på verksted. Jeg betalte 1500kr for ny lamell og utløserlager og gjorde det selv. Det er nok ikke en umulig oppgave å gjøre det selv om du har litt kunnskaper om hva du skal gjøre. Som nevnt over koster det rundt 10 lapper å gjøre dette på verksted siden mye tid går i demontering og montering. Skulle svinhjulet ha fått skader kan du nok legge på noen tusen til for å få dette byttet, men lite sannsynlig at det skulle tilfelle. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Før du bytter clutchen, kjør absolutt ikke sånn at den slurer, da kan du ødelegge svinghjulet også. Clutchbytte er en jobb som varierer enormt mye mtp. tidsforbruk. På en gammel Sierra skal jeg nok klare å bytte clutchen på godt under to timer, mens på en Mondeo Mk1 eller Mk2 beregner Ford 11 timer. En pekepinn er rett og slett å ringe et merkeverksted og spørre hvor lang tid de bruker. Lenke til kommentar
T @ Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) SKROT JÆVELSKAPET.!!!! :wallbash: Meg ikke like din Zuki... Endret 16. mars 2013 av Fishkiller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå