Flin Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hva skal det bety? Definerer det et område som er innesluttet av en omkrets på en mil eller tenker man på det som en sirkel radius. "Ingen naboer på mils omkrets", bety det at uansett hvilken retting du går vil du ikke finne en eneste nabo før du har gått over en mil? Noen som har greie på dette, eventuelt har en god kilde? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Det er vel berre eit ordtak, og har ikkje nokon heilt konkret tyding. Om det ikkje er nokon naboar i mils omkrins vil det berre seie at ein bur avsides, at det er eit stykke til næraste nabo. Treng ikkje vere akkurat ei mil. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Som Torbjørn sier så er det nok bare et ordtak, som neppe er ment bokstavelig. Det blir litt som "et steinkast unna" som er en ganske svevende lengdemåling. Likevel så syns jeg tanken på å gå litt dypere inn i "en mils omkrets"-betydningen var altfor fristende, og det er jo alltids gøy å fundere over den type begreper. Dersom det hadde vært snakk om et område som er innesluttet av en sirkel med omkrets på én mil, som er sånn jeg ser det mest naturlig å tolke det, så vil det altså si at diameteren til dette sirkelområdet er 10 km / 3,14 = 3,18 km. Altså skal du ikke gå lenger enn i overkant av 1 1/2 km før du kommer ut av området. Hvilket betyr at dersom du ikke har noen naboer "i mils omkrets", og man da antar at det er snakk om EN mil (ser jo forøvrig at uten en antallbenevnelse kan det godt tenkes at det refereres til et uvisst antall mil), så bor du kanskje ikke i et boligfelt, men vil heller ikke si at du bor alene i verden. 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 At det ikke menes bokstavelig kan jeg være enig, men jeg er dypt uenig i din tolkning av utrykket. Det må jo være radiusen som er en mil. Var iallefall dette vi diskuterte og jeg hadde et håp om at noen her skulle kunne gi et godt svar, helst et svar som samsvarer med min tolkning:P Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 At det ikke menes bokstavelig kan jeg være enig, men jeg er dypt uenig i din tolkning av utrykket. Det må jo være radiusen som er en mil. Var iallefall dette vi diskuterte og jeg hadde et håp om at noen her skulle kunne gi et godt svar, helst et svar som samsvarer med min tolkning:P Det kan du ha rett i hvis det har seg slik at omkretsen ligger en mil i fra utgangspunktet, altså senteret. Men det kan være flere mil, for slik som jeg har hørt det så sies det " Ikke et hus på mange mils omkrets". Da kan det bli stusslig. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 "Ingen naboer på mils omkrets", bety det at uansett hvilken retting du går vil du ikke finne en eneste nabo før du har gått over en mil? Nei, i og med at "mils" er plural, må du nok belage deg på å rusle minst 2 mil Lenke til kommentar
språknerd Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 At det ikke menes bokstavelig kan jeg være enig, men jeg er dypt uenig i din tolkning av utrykket. Det må jo være radiusen som er en mil. Var iallefall dette vi diskuterte og jeg hadde et håp om at noen her skulle kunne gi et godt svar, helst et svar som samsvarer med min tolkning:P I følge bokmålsordboka betyr omkrets område i uttrykket "i en mils omkrets". Da betyr det som andre har sagt at du ikke vil finne et hus på en mils avstand uansett hvilken vei du går. Her er vel s'en kanskje en genitivs s. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå