Tarakan Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hadde en liten prat her om dagen med min sønn på 12 år.. Han fortalte at nabojenta som går i klassen hans akkurat hadde fått ny Sony mobil og at hus også hadde fått ipad her for en liten stund siden. Han lurte derfor på om han også kunne få ny mobil , men jeg sa at vi ikke har råd til dette nå da vi har mange andre utgifter også. Så tenkte jeg at de naboene det gjelder bor i kommunal leilighet, ingen av de arbeider (innvandrere fra midtøsten), de har tre barn ,de har bil og som sagt mobiler mm. Mannen er i trettiårene og er på treningsenter hver dag med handikappskiltet liggende godt synlig i bilen, men jobber ikke. De bruker vaskemaskin flere ganger om dagen og tørketrommelen etter dette , kommer stadig bærende med nye klær fra ulike butikker her i byen. Hvordan skal man forklare for et barn at slik som disse folka bare får alt rett opp i hendene , mens andre må spinke å spare for det meste . Tenker bare på strømforbruk av tørketrommelen og regningen på dette , er det slik at NAV bare betaler uten at det foreligger noen norm over hva som er et normalt forbruk for en familie og en leilighet på en fastsatt størrelse. Hvordan kan de eie bil og betale årsavgifter og andre utgifter rundt dette? Har stadig hørt om folk som må ta sparepengene til ungene før de får noe hjelp fra NAV om de skulle havne i uføre. Er det bare å gi faen i å arbeide , også bare få alt betalt av NAV? Hva slags signaler sender dette til dagens ungdom? 2 Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Det kalles for ulovlig arbeid og dette er rett og slett normalt. Nesten alle utlendinger har dyrere bil enn meg uansett. De mottar penger av nav samtidig som de jobber svart. Alle utnytter NAV systemet og det er jo rett og slett enkelt. Hvis du støtter ulovlig arbeid så burde du rett og slett kjøpe kebab :-) Endret 14. mars 2013 av Anvilycus 1 Lenke til kommentar
Tarakan Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Her kan man se en annen side av samme sak . http://www.oa.no/igjovik/article6550556.ece 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Trist, men slik skal det vist være her til lands Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hadde en liten prat her om dagen med min sønn på 12 år.. Han fortalte at nabojenta som går i klassen hans akkurat hadde fått ny Sony mobil og at hus også hadde fått ipad her for en liten stund siden. Han lurte derfor på om han også kunne få ny mobil , men jeg sa at vi ikke har råd til dette nå da vi har mange andre utgifter også. Nevnte du at blandt dine utgifter er Sony mobilen og iPaden til nabojenta 4 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Vi hadde en somalisk nabo. Han hadde riktignok en skavank, han gikk og hinket. Han jobbet ikke, men fløy mye rundt. Hvorfor kunne han ikke jobbe i f.eks sittende stilling? Kontor? Gå på skole? Kona jobbet heller ikke. Hun gikk gravid år etter år. De hadde etterhvert ni barn. De fikk større og større bil, betalt av NAV, og hadde til slutt minibuss. Deres 2,5 millioner kroner kommunale leilighet på rundt 75kvm ble også selvfølgelig for liten, og han skrøt av at NAV hadde kjøpt dem et digert hus. Dette landet og kontinentet er på full fart utfor stupet. Ikke alle fortjener hjelp. Jeg ble født i dette landet med to alvorlige sykdommer og har pga. dette vært utenfor arbeidslivet mesteparten av mitt voksne liv. Jeg har hele tiden gjort alt jeg kan for å bli bedre og har vært igjennom en del operasjoner og går nå på skole. Jeg og samboer har valgt ikke å få barn pga. livssituasjonen vår og fordi vi mener barn fortjener bedre. Og der ligger forskjellen på vestlig og ikke-vestlig kultur. Mange asylsøkere og flyktninger kommer ikke hit for å SKAPE seg et bedre liv - de kommer for å FÅ et bedre liv. Det som er trist er at bilene og husene og alle utgiftene til disse døgeniktene tar ressurser ifra de som virkelig trenger og fortjener det. Jeg synes det er groteskt at en bonde ifra Somalia som ikke gidder å jobbe får 10 ganger så mye ressurser ifra staten jeg ble født i og har forfedre som går tilbake sikkert tusenvis av år og jeg kjemper med nebb og klør for å krabbe meg oppover. NAV - De som fortjener mest får minst, og de som fortjener minst får mest. 4 Lenke til kommentar
Tegnestifte Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Ja, det er slik det skal være. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Dessverre er ikke Norge et land der det lønner seg å ta en utdannelse eller arbeide for tilværelsen. http://www.youtube.com/watch?v=f8s_tyN92ow 1 Lenke til kommentar
Tarakan Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Har en kompis som er ansatt (jobber lite) i en kommune her på østlandet, han drev tidligere for seg selv og hadde bra innkomst som snekker , men synes det var greit å trappe ned litt så derfor tok han sen en ansettelse i kommunen. Men det det jeg skulle frem til var , at han her for en stund siden fortalte om et tilfelle hvor kommunen hadde kjøpt en enebolig , og pusset den opp for nærmere 500.000 kr og plassert en familie fra Bosnia der. Her i høst var kompisen min der og satte opp en i følge han selv en stor veranda , og i løpet av den perioden de var der å satte opp denne, så satt mannen i denne bosniske familien kun inne på gulvet i stua å holdt på med tv-spill. Kona sa i fra at hun ville ha "gressteppe" på verandaen slik at ikke barna hennes skulle få fliser i seg, men kompisen min sa at de kunne vel ta på seg tøfler e.l. når de skulle ut der om de var redd for dette. Det endte opp med at dama ble drittsur og forlangte at han skulle ordne dette, men kompisen sa nei og ba de å ta det opp med NAV som betaler dette gildet. Og jeg tenker hvor slapt har dette NAV systemet blitt , er det bare å komme til et nytt land hvor du aldri har bidratt med en krone , også bare kreve alt og heller ikke komme til å bidra noe i fremtiden. De skal vel også ha pensjoner i fremtiden, og da er det vel ikke rart at Jens står å sier at vi må tenke på de som kommer etter oss , for ikke å snakke om boligmangelen som er så stor i store deler av Norge. Skjønner ikke hvem vei dette skal gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå