Gå til innhold

Skoletekst mot religion - hjelp ?

Anbefalte innlegg

Hallo, skal skrive en tekst på skolen som går ut på at vi skal skrive et avisinnlegg der vi skal debatere mot religion. Jeg har noen få kraftige punkt og komme med, men hadde vært fint om dere kunne kommet med noen, for å gjøre teksten min enda bedre :)

-Sander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på de historiske tingene som er gjort under kristendommens navn, der finner du veldig mye interessant som man kan bruke i en slik oppgave som eksempler på tidligere udåder.

- Korstogene er interessant. Blodtørst og hevngjerrighet i en herlig blanding med religion

- Mishandling av religiøse barn over hele verden. Hva gjør det med et menneske å bli fortalt at dette er straffen fra gud mens en prest går løs på et lite barn for eksempel. Horribel tanke, men et interessant tankekors.

- Dobbeltmoral. Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør virker som et gjennomgående mantra hos kristne.

Lenke til kommentar

Ellers kan dere jo ta for dere tema at all religion er tuftet på påstander. Selv vår egen stats religion, kristendommen, har levd på disse påstandene i to tusen år, så som tema kunne dere jo laget noe som stiller spørsmål om hvor lenge vi skal finne oss i at slike påstander får stå urørt og hvor lenge folk har tenkt å la slike påstander være gangbare uten at det fremsettes bevis for dem? Just a thought...

På tide å slå litt tilbake på slike uhørte påstander, der evig liv og annet loves villig vekk over en lav sko uten at noen av de troende noensinne har blitt stilt til ansvar for lovnadene... Eller til ansvar for påstandene de har hevdet i to tusen år at er sanne.... Da har dere i hvertfall noe å begynne med :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Religion

Politisk kontroll og makt: Kan i løpet av kort samle inn troende for å opprette en stor arme med masse soldater. Eksempler er korstogene i Jerusalem der kristne invaderer muslimer. Konstantin den store fra Romerriket som innførte kristendommen og utslettet den romerske tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samtidig var det en tilsvarende utvikling blant muslimer i øst. Araberne hadde erobret Palestina i det 7.århundre. I 1009 da al-haim biamr allah ødela Gravkirken og alle kristne intitusjoner i Jerusalem. Deretter ble kristne forfulgt på det blodigste i flere år. Men historier om de muslimske fatimidenes forutgående grusomheter hadde begynt å spre seg i vest.

Pave Urban II oppfordret til alle kristne til å marsjere Jerusalem. De som ble med ville få fullstendig avlat. De tok den hellige byen i 1099 og massakrerte den muslimske befolkningen uten hensyn til kjønn eller alder.

konstantin innførte statsreligion og treenighet

Endret av lenge5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...