Gå til innhold

Hjelp til kjøp av min første SSD

Anbefalte innlegg

Hei jeg tenkte og kjøpe SSD etter at jeg har solgt unna noen pc deler,

Budsjett er ca 1.100 kr men ikke noe særlig mer,

Jeg vil ha størst og raskest mulig ( Hvertfall over 100 gb )

Og finnes det 3,5" ssd ? De andre blir litt små.

Og jeg har ikke peiling på ssd annet en at de er raskere en vanlig hdd

noe jeg burde se etter ? evt merker ?

Kan dere anbefale noen ?

Skal ha de mest spilte spillene + oprativsystem på SSD

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det jeg lurer på her er bla.

Er det mulighet for og ha Origin på vanlig HDD og instalere og kjøre spill fra SSD ?

Samme med Steam.

Og om jeg har skype, og alt annet av småprogrammer instalert på HDD og ikke SSD vil oppstart`s hastighet være dårligere en om jeg har disse programmene på SSD ?

Evt om det er smartere og ha steam/origin/skype/utorent etc på SSD for og evt instalere de spillene jeg ikke spiller ofte på HDD ? :p

Lenke til kommentar

Verdens beste SSD slik jeg har forstått det er Samsung 840 PRO 256GB. Denne er helt sinnsyk. Er litt over budsjett men du får en ytelse du aldri vil angre på :)

Jeg skal bytte ut min Kingston HyperX 128GB med ovennevnte. Dette pga plassmangel :)

HyperXen gav jeg nesten 3000kr for da den var ny, og den var vel noe av det råeste som fantes den gangen. Og jeg angret aldri, for forskjellen er sinnsvak.

Og Samsung 840 PRO skal være mange hakk raskere enn denne igjen :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens beste SSD slik jeg har forstått det er Samsung 840 PRO 256GB. Denne er helt sinnsyk. Er litt over budsjett men du får en ytelse du aldri vil angre på :)

Jeg skal bytte ut min Kingston HyperX 128GB med ovennevnte. Dette pga plassmangel :)

HyperXen gav jeg nesten 3000kr for da den var ny, og den var vel noe av det råeste som fantes den gangen. Og jeg angret aldri, for forskjellen er sinnsvak.

Og Samsung 840 PRO skal være mange hakk raskere enn denne igjen :)

Hva gjør denne SSD`n bedre en for eks OCZ disken ? OCZ har 560 mbs lese og samsung har 540, Men samsung har 10 mere mbs på skriv en ocz. Hva har denne som andre ikke har med tanke på spesifikasjoner som gjør den til "verdens beste" eller hvertfall en av de beste ?

Må nesten undersøke litt nøye før jeg bruker penger er litt "viktigper" når det gjelder og få det absolutt meste ut av pengene jeg har :p litt sær på den måten men det lønner seg =P

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

De tallene er oppgitt i Atto , som ikke er reelt.

Sekvensiell lese/skrive ytelse er bare en liten del av ytelsen til en SSD.

Sluttscoren i AS SSD er mere realistisk.

Sjekk disse :

Intel 335 :

intel%20335%20as%20ssd.png

Vertex 4 :

v4-256-as-ssd1.jpg

Samsung 840 Pro:

as-ssd-samsung-840-pro-series-256gb-ssd-custom-pc-review.jpg

SSD'ene fra OCZ har et frynsete rykte ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør denne SSD`n bedre en for eks OCZ disken ? OCZ har 560 mbs lese og samsung har 540, Men samsung har 10 mere mbs på skriv en ocz. Hva har denne som andre ikke har med tanke på spesifikasjoner som gjør den til "verdens beste" eller hvertfall en av de beste ?

Må nesten undersøke litt nøye før jeg bruker penger er litt "viktigper" når det gjelder og få det absolutt meste ut av pengene jeg har :p litt sær på den måten men det lønner seg =P

Det er langt mer enn skrive og lese hastigheter som er verdt å ta hensyn til.

Aksesstid, søketid, iops, random write/read osv.

Du kan sikkert finne mye bra info på tomshardware.com og lignende om hvordan ssd fungerer og hva de forskjellige målingene gjør osv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...