torasbjoern Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Jeg har i dag ADSL 2+ opptil 8/0.64 Mbps via jobben som videresalgstjeneste. Med et modem av teknologien ADSL 2+ får jeg omlag 8-9 dB (hver vei) støymarginer, og med et VDSL 2-modem (tg789ivn) får jeg ca. 16-17 dB hver vei. Om jeg forstår det riktig så vil jeg i realiteten kunne få høyere hastighet begge veier ved å benytte meg av VDSL 2-modemet, men jeg er skeptisk til at det skjer. Men det er i alle fall i teorien siden linja er bedre enn hva Kapaks faktisk mener. Kobberlinja er på ca. 2,5 km og derfor er høyeste ADSL 2+ produkt her 9600/704 kbps konfigurasjon. Jeg har snakket med Jara tidligere om mulighet å konfigurere det siden forholdene er såpass mye bedre, men de er veldig nøye på å si at man ikke kan gå over Kapaks-anbefalt. Så jeg tror jeg ikke skal se frem til den nye "løsningen" når det gjelder meg selv. Skjermbilde. Endret 4. mai 2013 av torasbjoern Lenke til kommentar
Karoly Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 2,5 km er jo lang avstand,men det står også dette at Telenor implementerer samtidig funksjonen Update Predictor. Basert på målinger fra Telenors DSLAMer estimerer denne maksimal hastighet for ADSL eller VDSL på en aksess. Resultatet gjøres tilgjengelig i KAPAKS og erstatter de teoretiske verdiene basert på kabellengde og diameter så da vil ikke kabellengde bli avgjørende,da vil den automatisk sjekke linja og finne Max hastighet,regner med at mange vil kunne få raskere hastighet med dette. Lenke til kommentar
torasbjoern Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 2,5 km er jo lang avstand,men det står også dette at Telenor implementerer samtidig funksjonen Update Predictor. Basert på målinger fra Telenors DSLAMer estimerer denne maksimal hastighet for ADSL eller VDSL på en aksess. Resultatet gjøres tilgjengelig i KAPAKS og erstatter de teoretiske verdiene basert på kabellengde og diameter så da vil ikke kabellengde bli avgjørende,da vil den automatisk sjekke linja og finne Max hastighet,regner med at mange vil kunne få raskere hastighet med dette. Hei, Dette er jeg fullstendig klar over (at 2,5 km. på kobber er langt) så derfor er jeg skeptisk til at det vil kunne bedre noe som helst for oss som har mer enn 2 km. på 0,6 mm kobberkabel og de med mer enn 1,2 km på 0,4 mm. Så tar det med knusende ro...håper på å få til fiberløsning her jeg bor da jeg ønsker det i forbindelse med youtube-videoer for min egen del. Jobber selv med xDSL i dagliglivet så derfor får dere et så spesifikt Kapaks-søk som det - i motsetning til den vanlige mann Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hvis linjen leveres på Wholesale via Telenor blir det nok ingen måte du får satt opp hastigheten på. De vil nok holde seg til hva Kapaks sier. Dersom Ventelo hadde hatt eget utstyr i sentralen der, hadde du nok sikkert kunne konfigurere deg til bedre hastighet. Det kan tenkes at du kunne fått litt mer ut av linjen, men det er vanskelig å si siden det varierer veldig, alt utifra tilstanden til kobberen og kapasiteten i området. Forøvrig vil nok beste teknologi på den avstanden være ADSL 2+. Lenke til kommentar
Karoly Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Nå ser det ut som det har blitt forandringer oss telenor,før kunne jeg bare få 25/5 på min linje men nå kan jeg få den høyeste 40/10,min linjelengde er 959 meter inkludert inntak,har målt linja min til å vere stabilt 47/11 så er kjempefornøyd med telenor vdsl. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Min linje er fortsatt dønn stabil (bank i bordet) på 25/5, så jeg er kjempefornøyd. Ruteren er god også, tidligere hadde vi en trådløs D-Link koblet til NGT-modeme, og de trengte begge jevnlige restarter. Geir Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 De er nok litt firkantet på dette med linjekvalitet og hastighet fordi det fort kan bli sure miner og mye ekstraarbeid med oppfølging hvis linjen blir ustabil. Det blir mye ekstra bry for ISPene hvis alle skal få lov til å krangle seg til å teste med høyere hastighet, for så å ringe tilbake og be de prøve en litt og litt lavere hastighet frem til ting er stabilt. Sett fra ISPens side så ønsker de nok bare levere en stabil tjeneste og bli ferdig med saken, og leverer derfor med gode marginer slik at det også skal fungere på en dårlig dag. Hadde man vært en PC-produsent ville man nok ikke ha overklokket CPUen i PCene man solgte heller, fordi sjansene da hadde vært store for klager på stabilitet i ettertid. Dessuten er det nok bare snakk om noen få prosent man kan øke hastigheten med i de aller fleste tilfeller, noe man ikke vil merke så alt for stor forskjell på. Om hastigheten økes fra 10 til 12Mbit spiller ikke så stor rolle på den opplevde hastigheten, det er først når man snakker om dobling av hastighet at det blir noe nytte, og da må man ha ny teknologi. Det er lite å hente på å prøve å tøye grensene på det vi har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå