tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Vi har idag NextGenTel ADSL 20/1. Vi kan nå få VDSL 30/5. Spørsmålet er: 20 mbit linja vi har idag gir bare 12 mbit effektivt på grunn av avstanden fra sentralen. Vil VDSL være mere effektivt over samme avstand, slik at vi kan forvente en høyere effektiv hastighet? Eller må vi regne med at den også stanger i taket på 12 mbit? I så fall er det liten vits i å oppgradere (skjønt vi får selvsagt en bedre hastighet på opplasting.) Jeg har alt bestilt, med angrefrist, så får jeg prøve og se. Men om noen har erfaring eller kunnskap om teorien bak dette hadde det vært interessant å høre. NextGenTels ellers hyggelige og hjelpsomme selger visste ikke svaret. Geir Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) http://www.differenc...-adsl-and-vdsl/ http://no.wikipedia.org/wiki/DSL Forenklet: VDSL er bedre på kortere avstander kan klare opp mot 100 mbit teretisk hastighet på korte avstander er bedre egnet for HDTV og iptelefoni. Mens ADSL er bedre på lengere avstand fordi teknologien er gammel, men gir tilgjengjeld lavere nett hastighet. Kablingen har vel ikke så veldig mye å si, det er vel heller DSLAM/nodene som påvirker dette, også lengden mellom deg og sentralene. Husk også på at telefonkabler vil gi langt dårligere ping hastighet en fiber. Endret 14. mars 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Takk for svar. Det lover ikke godt, men vi får se. Vi er desverre i ingenmannsland her teknologisk. Altibox/BKK begynte å legge fiber oppover fjellet her for noen år siden, og vi sto på ventelisten. Men så bestemte Bergen kommune seg for at BKK ikke skulle drive med den slags, og så ble det bråstopp før de nådde hit. Et par år senere dukket det opp sånne merkepinner fra Telenor med "Her kommer fiber fra Telenor" i Furudalen. Men de kom aldri. Så her sitter vi på toppen av åsen med telefonkabler og lang vei til sentralen. Prøvde Canal Digital også. Svaret: "Nærmeste node er 70 meter fra deres eiendom, og vi har ingen planer om å bygge ut. Men du kan få parabol-TV fra oss." Men det ville jo ikke hjulpet for internett. Geir Lenke til kommentar
Faller Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Men hvis det er 70 meter; kan du ikke grave litt på egen eiendom og legge kabel langs grøftekant eller lignende? Mvh Faller Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Hvis jeg visste hvor den var hen, så kanskje. Jeg hadde ikke hatt noe direkte i mot å dekke kostnadene med å få kabelen hit, men så lenge de ikke er interesset overhode så får det heller være. Ikke vet jeg hvor lenge vi blir boende heller. Med voksne barn kan det nok tenkes at jeg foretrekker å flytte før jeg må bæres ut... Geir Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Takk for svar. Det lover ikke godt, men vi får se. Vi er desverre i ingenmannsland her teknologisk. Altibox/BKK begynte å legge fiber oppover fjellet her for noen år siden, og vi sto på ventelisten. Men så bestemte Bergen kommune seg for at BKK ikke skulle drive med den slags, og så ble det bråstopp før de nådde hit. Et par år senere dukket det opp sånne merkepinner fra Telenor med "Her kommer fiber fra Telenor" i Furudalen. Men de kom aldri. Så her sitter vi på toppen av åsen med telefonkabler og lang vei til sentralen. Prøvde Canal Digital også. Svaret: "Nærmeste node er 70 meter fra deres eiendom, og vi har ingen planer om å bygge ut. Men du kan få parabol-TV fra oss." Men det ville jo ikke hjulpet for internett. Geir Har ikke erfaring med NGT, en at de er veldig ivrige på å overdrive hastighetene sine Men generelt ved VDSL så vil du kunne få 25-30mbit ved hastigheter inntil 12-1300 meter. Har du sjekket i kapaks? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Der står som følger: VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)Total linjelengde inkludert inntak: 1308 meter Lengde på inntak: 18 meter Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: A7302E Mulig produktklasse: VDSL 28/5 Geir Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) tips: http://www.telenor.n.../nettutbygging/ EDIT: Henvendelser hit kan hjelpe folk som bl.a ønsker å grave kabelen selv. Endret 14. mars 2013 av Cilleron Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg har kontaktet Telenor et par ganger om status på utbyggingen her, men de har ikke noe info. Geir Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Har værtfall fått levert 25mbit VDSL fra Telenor fjellstabilt på den linjelengden, så gjenstår det å se hva NGT får til 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 jeg gjorde det samme som deg i midten av januar. Jeg hadde da 20/1 og oppgraderte til 30/5. Dette er også NGT. Med ADSL Linjen min hadde jeg ca 16000kbit, mens i dag har jeg 29992kbit. Upload er satt til akkurat 5000. Dette er tallene som står i routeren. Dog har jeg i overkant av 900m i kapaks. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg skal poste en oppdatering når vi har fått testet det. Takk for alle svar! Geir Lenke til kommentar
NinjaVal Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Før jeg fikk VDSL 25/5 (Telenor), så kunne jeg max få 12Mbit via ADSL. Oppnåelige hastighet på linja mi med ADSL var ca 15Mbit (brutto), med VDSL så måler jeg oppnåelig hastighet på ca 40Mbit. Så svaret på spørsmålet ditt er ja, men det varierer veldig fra linje til linje. Men hvis du har stabil 20Mbit/s via ADSL så burde du absolutt kunne klare og få 30/5 via VDSL. EDIT: ser nå at du bare får 12Mbit via ADSL, leste ikke godt nok. Du må bare prøve. Endret 15. mars 2013 av NinjaVal Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Jeg skal poste en oppdatering når vi har fått testet det. Det skal jeg visst ikke, nei. Fikk epost fra NGT nå: På grunn av lang avstand mellom telefonsentralen og din installasjonsadresse kan vi dessverre ikke levere VDSL Bredbånd 30 til deg. Din bestilling av oppgradering til VDSL Bredbånd 30 er derfor kansellert. Så da så. Jeg får altså ikke prøve en gang. Edit: Jeg har skrevet til dem og spurt om de ikke kan gjøre stabilitetsmålinger og la oss forsøke. Om det ikke funker er det jo bare å gå tilbake til ADSL. Geir Endret 15. mars 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Har nå bedt både NGT og Telenor om å være så snill å teste linjen og se om det går. Begge sier nei, med henvisning til linjelengde. Så da kommer jeg ikke videre. Edit: Argumentet er at det jeg ser i kapaks ikke er nøyaktig. Men nå viser det seg at de får sin info fra kapaks også... Geir Endret 15. mars 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Jeg hadde Ventelo (broadnet) 20/1 Mbps ADSL og fikk ikke mer enn maks 13Mbps. Gikk over til NGT 40/20 Mbps VDSL og har i praksis 38Mbps ned og 18Mbps opp på samme linje. Mister noen prosent pga at NGT ikke kompanserer overhead tapet på VDSL linja. Har forresten 420 meter linjelengde. Endret 15. mars 2013 av fomlepung Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Av og til er DSLAMen for VDSL satt lengre ute på linjen enn den for ADSL, slik at distansen blir kortere for VDSL enn ADSL. Dessverre er det ikke tilfellet her jeg bor. Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Kan være greit å lese seg litt opp først dersom en skal gå i dybden: http://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_test http://simple.wikipedia.org/wiki/Computer_network Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg har alt bestilt, med angrefrist, så får jeg prøve og se.Pass opp, angrefisten er fra bestilling av tjeneste, ikke fra leveranse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2013 Pass opp, angrefisten er fra bestilling av tjeneste, ikke fra leveranse. Godt poeng. Men nå ble bestillingen uansett kansellert, så jeg får ikke noe å angre på. Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå