Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] hus levert fra systemhus

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå som vi snart skal gå i gang, opplyser systemhus at de skal sette opp 36mm lekter i tak/vegg. Dette gjør det umulig å legge skjultanlegg...

Vi trakk ut elektroen fra leveransen da jeg jobber i elektrofirma.

Fikk heller ikke opplyst at de gikk ned fra en lekter hvor du kan legge skjult, bare fordi jeg skulle ta meg av elektroen selv.

Han sier at det blir mye dyrere om vi skal gå opp til 48mm, for da må vi skru fast lektrene,

TUSEN TAKK for svar :)

Endret av tarjeidro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres spesielt ut. Det er jo normalt at byggfirmaet bygger etter den standarden som kreves av elektriker, da det er deres utstyr som tar mest plass. Jeg er litt usikker på hvilke lekter som de har brukt i husene jeg har vært i, men det har akkurat vært plass til en vanlig veggboks.

Lenke til kommentar

Han sier at det blir mye dyrere om vi skal gå opp til 48mm, for da må vi skru fast lektrene, og ikke spikre slik som man kan med 36mm! Noen som vet om dette stemmer?

At det ikke går an å spikre 48mm lekter er i alle fall bare tull. Skal man følge tommelfingerregelen med at 2/3 av spikeren skal feste i underlaget må det riktignok spikres med 6" spiker, noe som aldri gjøres i praksis. Vil påstå det er helt vanlig å spikre 2" utlekting med 4" spiker, kanskje 5". Spikerpistol går riktignok vanligvis bare opp til 90mm, men det fins pistoler som tar 5" maskinspiker, eller så går det jo an å spikre for hånd...

Lenke til kommentar

Som Svinks skriver, så er det el-bokser beregnet for 36 mm utlekting og det har det vært i mange år, sikkert 20 - 30 år! Så dette burde du selv vite, hvis du arbeider som elektrikker! Dette med utlekting, er sikkert vært beskrevet i kontrakt/beskrivelse. Så jeg undrer på, hva du skal med 48 mm utlekting? Jeg ser ikke problemet.

Om du absolutt MÅ ha 48 mm lekting, kan den spikres med 90 mm skytespiker. På veggene, standard spiker og i himlig bør det brukes 90 mm riflet spiker. Den siste, fester seg nesten for godt. Det Inge R nevner om "tommefingerreglen" gjelder utvendig og i konstruksjoner. Og gjelder ikke for innvendig spikring, som han også er inne på. For det meste av inv. spikring holder det med 50/50, hvis ikke spessielle forhold krever det. Eks. planlagt tung taklampe/lyskrone, eller annet som er tungt, som blir festet til nedforingene i taket. Kramper og dykkert spiker unntatt. Det finnes også en riflet skytespiker, som har et belegg i riflingen og som jeg tror fungerer som lim. Etter min erfaring, er de ennå vanskeligere å få ut igjen, etter noen uker/måneder. Så begge sitter godt. Tviler på at Systemhus kan begrunne og dokumentere, at egnet 90 spiker ikke holder, selv i himling.

Men 48 mm er unødvendig, så gå for standard 36 mm utlekting og bokser beregnet det det.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

At det ikke går an å spikre 48mm lekter er i alle fall bare tull. Skal man følge tommelfingerregelen med at 2/3 av spikeren skal feste i underlaget må det riktignok spikres med 6" spiker, noe som aldri gjøres i praksis. Vil påstå det er helt vanlig å spikre 2" utlekting med 4" spiker, kanskje 5". Spikerpistol går riktignok vanligvis bare opp til 90mm, men det fins pistoler som tar 5" maskinspiker, eller så går det jo an å spikre for hånd...

Som du sikkert vet, så finnes til og med pistoler, for 6" spiker! :) Selv om det ikke er relevant her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...