keyboardisten Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg skal starte kursvirksomhet med bruk av 10 identiske laptoper. Ønsker samme oppsett programvare, filer og drivere på alle stasjonene. Hvordan gjør jeg det enklest? Det er Windows 8 som følger med. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Sett opp maskin 1 med all programvare etc. Klon så denne installasjonen til de andre maskinene. Personlig har jeg brukt Acronis True Image Home til å klone harddisker. Det er et enkelt program å bruke. Det finnes også mer profesjonelle programmer som er laget for å sette opp mange maskiner identisk - som f.eks Acronis Snap Deploy Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 +1 for Acronis True Image. Kjapt og enkelt, og sørger for at alt blir identisk. Du trenger en ekstern disk (til image filen)og eventuelt mulighet for å boote fra en USB stick med Acronis boot filer på seg. Lenke til kommentar
twb Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Du trenger ikke ekstern disk om du har maskinene i nettverk, da kan du lagre image på en av maskinene, og laste det inn på de andre via nettet. Men når du først skal gjøre en så stor operasjon, så bør du vurdere om du ikke heller skal legge inn Windows 7. Det er fjernet mange brukervennlige funksjoner i Windows 8, som er blitt mer rigid. At start-knappen er borte er velkjent, mindre kjent er at det ikke lenger er mulig på endre fargeoppsettet (kun farge på vindusrammene kan endres). Når det fastlagte fargeoppsettet i tillegg er mye blassere enn i Windows 7, så blir resultatet dårlig kontrast og lesbarhet, selv på svært gode og dyre skjermer. Jeg skriver dette på en laptop til 10 000 kroner, og irriterer meg grenseløst over blassheten i Win8. Det er uklart skille mellom knapper/tekstfelt og bakgrunn. Denne har en av de beste skjermene på markedet. Ja, hvis du vil vil brukerne dine vel, så gå for Windows 7. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Kjempe godt råd...eller? Hva om han faktisk skal kurse folk i Windows 8 bruk da? Så løsningen på det han spør om er jo ikke å bytte til Windows 7. Løsningen er å bruke Image programmer som Acronis True Image til å ta en 100% kopi av disken på en pc for å så legge den inne på de andre 9. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 +2 for Acronis True Image Home - bruker det selv hovedsaklig til backup, men har også brukt det til testing av harddisker (dvs. for å finne ut om en disk virkelig er bedre enn en annen). 0 stress å først sette opp maskinen og så klone disken - maskinen stilte ihvertfall ingen spørsmål når den nye, klonede disken ble satt inn og bootet på. Lenke til kommentar
twb Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Kjempe godt råd...eller? Hva om han faktisk skal kurse folk i Windows 8 bruk da? Ingenting som tyder på det i innlegget hans, så dette er en totalt meningsløs uttalelse. Forutsetter vi at alle relevante opplysninger er gitt i det første innlegget, så er jeg ikke i tvil om at den beste løsningen er å legge inn Windows 7 på én maskin, og klone de andre med Arconis. Hør på meg du, TS, og spar deg masse bryderi og irritasjon. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Om han vil like Windows 8 eller ikke er vel ikke relevant i denne sammenheng vel? Vi kan være enige om at Acronis True Image vil gjøre jobben uansett om det er Windows 8 eller Windows 7 på pcen? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Vil ikke trådstarter få problemer med aktivering og lisensnøkler til OS og enkelte programmer ved å bruke klone metoden? Lenke til kommentar
keyboardisten Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2013 Vil ikke trådstarter få problemer med aktivering og lisensnøkler til OS og enkelte programmer ved å bruke klone metoden? Takk for all hjelp så langt. Ser dog ikke noe poeng i gå tilbake til Win 7. Alle laptopene er Acer med lisens til WIn 8. Det vil ikke by på noe problemer med dette OSet da jeg vil instruere brukerne hvordan de skal starte programmet de skal kurses i. Registerer at Acronis er en favoritt blant flere her. Er det slik at man må betale for x antall pcer man vil klone? USB stick - er det det som er tingen? Lenke til kommentar
Danek Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Du må betale for hver installasjon av Acronis, men det koster ikke noe på disk til disk basis. Vil tro det lureste er å ta ut hardiskene i hver enkelte installasjon og så bruke Acronis til å klone diskene. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Det lureste er vel å lage en Acronis Boot CD etter du har installert Acronis på den første pcen når den er ferdig. Så legger du Image filen ut på en ekstern disk eller hva du har tenkt å bruke. Så starter du bare opp de 9 andre pcene med Acronis True Image boot cden, legger tilbake Image filen på de nye pcene, og så er du klar til bruke dem. Skal du være enda lurerere for å slippe at Acronis true Image følger med på alle pcene, lager du Boot CDen på den ene pcen, så avinstallerer du Acronis, og bruker Boot cden til å lage Image filen. Da følger ikke Acronis med på de 9 andre pcene, og du trenger ikke mer enn en lisens. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå