Gå til innhold

Angående flygeleder opptakskrav

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger i løpet av de siste årene fått gløden tent hva angår interesse for flygeleder-utdanning. Nå sitter jeg her igjen og googler opptakskrav og alt mulig.

Det jeg er mest nysjerrig på er reelle opptakskrav mtp. at det tydeligvis ofte er så mye som 3x søkere enn det er plasser. Snittet ligger visst på fire, men er det realistisk sett nærmere 5 eller høyere? Ser de på hull i cv? Tror dere jeg kan forklare fravær på videregående og hull i cv med psykisk sykdom i familien og noen vanskelige ungdomsår som stod ansvarlig for mye fravær? Jeg ble etter en uke i min militærtjeneste sendt hjem grunnet sviktende knær. Vil dette ha noe å si? Takk så mye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flygeleder er et av de få yrkene man ikke kan satse på. Opptaksprøvene tester medfødte evner (bl.a. 3D tenkning). Leste for en stund siden at mellom 5-10 prosent kommer videre. Krav til snitt fra vgs er vel 4, så har du språkkunnskaper som også vurderes.

All informasjon ligger på avinor sine sider. Lykke til!

Lenke til kommentar

Flygeleder er et av de få yrkene man ikke kan satse på. Opptaksprøvene tester medfødte evner (bl.a. 3D tenkning). Leste for en stund siden at mellom 5-10 prosent kommer videre. Krav til snitt fra vgs er vel 4, så har du språkkunnskaper som også vurderes.

All informasjon ligger på avinor sine sider. Lykke til!

Hei, tusen takk for svar, jeg har lest det meste av informasjon og testene man kan avta, og innser nå at jeg ordla meg litt feil. Jeg er interessert i innkallingen til testene, og om det er et forhåndsbestemt antall som blir kalt inn. Isåfall må vel hvem som kommer seg inn i denne flaskehalsen konstitueres av hvor høyt over opptakskravene individene ligger. Jeg er også litt interessert i effekten det ekstremt høyre fraværet mitt utover videregående eventuelt har på vurderingen eller innkallingen. Jeg kom meg helt fint gjennom videregående, men hadde så mye fravær at jeg fikk en spesialordning med skolen pga. sykdom hjemme, som innebærte at jeg ble hjemme i et halvt år. Jeg lurer rett og slett på om slike "eksterne" faktorer spiller en rolle utfor testene. Takk igjen

Lenke til kommentar

Ca halvparten av søknadene blir godkjent til opptaksprøver, så det kan hende alle detaljer spiller en rolle.

Anbefaler deg å sende en mail og spørre. :)

Tusen takk for svar! Hvor mente du jeg skal sende mail? Jeg skal se om jeg ikke finner det imens

Edit: fant! Takk for hjelpa

Endret av 3j3jr3j32j
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger i løpet av de siste årene fått gløden tent hva angår interesse for flygeleder-utdanning. Nå sitter jeg her igjen og googler opptakskrav og alt mulig.

Det jeg er mest nysjerrig på er reelle opptakskrav mtp. at det tydeligvis ofte er så mye som 3x søkere enn det er plasser. Snittet ligger visst på fire, men er det realistisk sett nærmere 5 eller høyere? Ser de på hull i cv? Tror dere jeg kan forklare fravær på videregående og hull i cv med psykisk sykdom i familien og noen vanskelige ungdomsår som stod ansvarlig for mye fravær? Jeg ble etter en uke i min militærtjeneste sendt hjem grunnet sviktende knær. Vil dette ha noe å si? Takk så mye

Jeg er interessert i innkallingen til testene, og om det er et forhåndsbestemt antall som blir kalt inn. Isåfall må vel hvem som kommer seg inn i denne flaskehalsen konstitueres av hvor høyt over opptakskravene individene ligger. Jeg er også litt interessert i effekten det ekstremt høyre fraværet mitt utover videregående eventuelt har på vurderingen eller innkallingen. Jeg kom meg helt fint gjennom videregående, men hadde så mye fravær at jeg fikk en spesialordning med skolen pga. sykdom hjemme, som innebærte at jeg ble hjemme i et halvt år. Jeg lurer rett og slett på om slike "eksterne" faktorer spiller en rolle utfor testene.

Flott at du har fattet interesse for flygelederyrket!

Snittet er rett og slett et minimumskrav. Om du oppfyller karakterkravet og de andre kravene vil du bli innkalt til opptaksprøver — det blir alle som oppfyller dem, uavhengig av hvor mange/hvor stor prosentandel det måtte være. For å komme videre til andre testrunde og intervju er det kun resultatene av prøvene som teller.

På intervju må du regne med at alt blir gjennomgått. De bruker fort halvannen time på å gå gjennom skolegang, jobb, familie, deg som person… Akkurat hva de velger å legge mest vekt på å snakke om vil være umulig å si. Jeg nevnte grunnen til mitt fravær i VGII i forbifarten, og det var det hele, mens jeg vet om andre i klassen som måtte snakke veldig mye om lignende ting. At du ble sendt hjem fra militærtjenesten vil ikke i seg selv ha noe å si, siden verneplikten din er avklart. Det eneste måtte være om du derfor ikke oppfyller helsekravene for å utøve flygelederyrket. Helsekravene kan du lese om her.

I det hele tatt er det en totalvurdering som avgjør om du blir vurdert egnet, og om du blir tilbudt plass. Det er ikke slik at de nødvendigvis er de med høyeste karakterer som kommer videre, men heller de som blir vurdert som de beste kandidatene.

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar

Flott at du har fattet interesse for flygelederyrket!

Snittet er rett og slett et minimumskrav. Om du oppfyller karakterkravet og de andre kravene vil du bli innkalt til opptaksprøver — det blir alle som oppfyller dem, uavhengig av hvor mange/hvor stor prosentandel det måtte være. For å komme videre til andre testrunde og intervju er det kun resultatene av prøvene som teller.

På intervju må du regne med at alt blir gjennomgått. De bruker fort halvannen time på å gå gjennom skolegang, jobb, familie, deg som person… Akkurat hva de velger å legge mest vekt på å snakke om vil være umulig å si. Jeg nevnte grunnen til mitt fravær i VGII i forbifarten, og det var det hele, mens jeg vet om andre i klassen som måtte snakke veldig mye om lignende ting. At du ble sendt hjem fra militærtjenesten vil ikke i seg selv ha noe å si, siden verneplikten din er avklart. Det eneste måtte være om du derfor ikke oppfyller helsekravene for å utøve flygelederyrket. Helsekravene kan du lese om her.

I det hele tatt er det en totalvurdering som avgjør om du blir vurdert egnet, og om du blir tilbudt plass. Det er ikke slik at de nødvendigvis er de med høyeste karakterer som kommer videre, men heller de som blir vurdert som de beste kandidatene.

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Tusen takk!!! Fantastisk utfyllende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...