Gå til innhold

Ullsokker mot vindstøy


Anbefalte innlegg

Mikrofonene i DSLR/DSLM kameraer er som oftest det billigste bunnskrapet som leverandørene får tak i.

...dårlig frekvensspekter (som oftest lite bass og altfor skarp diskant) så stemmer kan få et preg av en slags vakumakustikk.

 

Kanskje Nikon Pocket-kameraer er bedre enn DSLR på opptak av bass?

 

Dette er et opptak med Nikon P300

 

...og dette er en frekvensanalyse av opptaket...

 

LaraCroft_TombRaiderLegend_Dolbytor.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje Nikon Pocket-kameraer er bedre enn DSLR på opptak av bass?

 

Dette er et opptak med Nikon P300

http://www.youtube.com/watch?v=Ci67zndKd4s&feature=share&list=UUgxDG9gXLmKCMPVqZJbsTEg

 

...og dette er en frekvensanalyse av opptaket...

 

LaraCroft_TombRaiderLegend_Dolbytor.jpg

 

 

 

Men er dette representativt for normal lydkvalitet i omgivelser blandt mennesker? Nei :)

 

Naturligvis, vil en mikrofon plukke opp frekvenser i de lavere oktavene når man plasserer mikrofonen ved en basshøyttaler, eller om en person snakker direkte inn i en mikrofon fra 30cm avstand for å ta et annet eksempel. Men det er IKKE representativ for feks gatefilming.

 

Når lydkilder som feks mennesker står lengre unna mikrofonen, vil de høyfrekvente lydene nå mottaker lettere og mer tydelig. Ergo forsvinner bass fordi mikrofonene ikke er SENSITIVE nok på lavfrekvente toner. i tillegg får man mye annen skarp støy som følge av oversensitivitet på høyfrekvente lyder. Dette er hovedsaklig fordi membranen til mikrofonen er dårlig og billig.

 

En god mikrofon er mer optimalisert på frekvenskurvene enn en dårlig, har annen byggekvalitet og bedre komponenter. Nikon Pocket kameraer er IKKE gode på lyd, ingen vanlige konsumerkameraer er det. Ja, den tar opp bass når du plasserer den ved en basshøyttaler, men gå ut og snakk til mikrofonen 3 meter unna blandt gatestøy så skal du se at stemmens basstoner forsvinner helt.

Lenke til kommentar

Her har det komt mange bra løsninger på problemet, så nå står de vel bare på meg selv å forsøke meg frem til noe som bedrer på vindsusen. Takk til alle for bra hjelp.

 

Som en start klistret jeg en enkel blank tape over mikrofonene, ja det er 2 der.

For noen dager siden kom det en hel busslast med trekkspill artister til Sandnes, så jeg var heldig og fikk et opptak av en av dem ved å donere noen småpenger i trekkspillkassen. Filmen er vedlagt.

 

Om tapen hjalp er jeg ikke sikker på. Det kan hende at det var den fine trekkspillmusikken som overdøvet vinnen.

 

Til slutt lurer jeg på om QuickTime-film MVI som kommer ut av kamera er et sært filformat. Moviemaker jamrer seg men tygger det i seg, det samme er det med YouTube som tilbyr seg og fikse det. Men kvaliteten går drastisk ned på YouTube. Vet noen?

 

Ha en fortsatt fin dag

MVI_7943.MOV

Lenke til kommentar

Ja, det er jo helt naturlig. Det er mye av lyden som blir borte i løpet av 3 meter i åpent lende...

 

Ja, og det er det som er mitt poeng. Hvilken nytte gjør en mikrofon som kun tar opp bass når man setter den foran en basshøytaler? Ingen. Poenget var at ALLE mikrofoner i alle konsumerkameraer til under 10 lapper er elendige til normal bruk i normale omgivelser, som oftest er der man filmer, slik som PUK som filmet trekkspill artister i innlegget over.

 

Mens lyden fra min NTG-2, med boom pole, deadcat og shockmount ville gitt et representativt lydbilde som høres ganske så naturlig ut, vil en innebygd kameramikrofon høres helt fæl ut i forhold og sålenge kameraprodusenter fortsetter å stappe inn lort under skallet for å spare penger, vil man kun få lorteresultater tilbake.

 

Grunnen til at jeg er litt bastant i mine uttalelser om hvor dårlig integrerte mics er, er fordi jeg gang på gang har erfart hvor mye jeg har angret på at jeg ikke har hatt med min Røde mikrofon på tilfeldige ting jeg har filmet, fordi forskjellen faktisk er helt enorm :)

Lenke til kommentar

Mens lyden fra min NTG-2, med boom pole, deadcat og shockmount ville gitt et representativt lydbilde som høres ganske så naturlig ut

 

Akkurat.

 

Det er ikke det at mikrofonen(e) i kamerahus er dårlig, men du har valgt en løsning hvor du holder den eksterne mikrofonen opp i trynet på den som "produserer" lyd - veldig kort avstand - er nøkkelen til suksess med lydopptak...

Lenke til kommentar

Akkurat.

 

Det er ikke det at mikrofonen(e) i kamerahus er dårlig, men du har valgt en løsning hvor du holder den eksterne mikrofonen opp i trynet på den som "produserer" lyd - veldig kort avstand - er nøkkelen til suksess med lydopptak...

 

 

Hvorfor sier du så dumme ting egentlig? Hvordan kan du si at mikrofonene i kamerahus ikke er dårlige?

 

Mikrofonene i kamerahusene ER dårlige, det er udiskutabelt. Slik er det bare, det er bunnhyllevarer som koster produsentene 10kr pr stk, kanskje enda mindre.

 

Men siden mine ord og min erfaring og kunnskap rundt lydteknikk ikke appellerer til dine subjektive og trange mening foreslår jeg følgende:

 

Kjøp eller lån en (eksempelvis) Røde NTG-2 eller annen studiomikrofon. Ta ett opptak med denne 1 meter i fra deg selv mens du snakker. Deretter holder du kameraet en meter fra deg mens du snakker og tar opp lyden med dette.

 

Sammenlign deretter lyden fra kamera og mic. Jeg gidder ikke å fortelle deg hva som kommer til å låte best for du gidder jo ikke å bøye deg for andres meninger, i noen andre tråder.

 

Men da kan du hvertfall oppleve det selv :)

 

Btw, hvis du tror at man kjører eksterne mics kun fordi man kan ha dem nærmere personen enn kameraet man filmer personen med og ikke fordi dem er hundre ganger bedre enn integrerte, håper jeg du sier ifra. For da er jeg ikke interessert å prøve å forklare noe som helst for deg lengre :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Btw, hvis du tror at man kjører eksterne mics kun fordi man kan ha dem nærmere personen enn kameraet man filmer personen med...

 

Helt klart, eller legger lyden på i etterkant. Det er helt vanlig i filmproduksjon.

 

Legger ved et eksempel som illustrerer bruk av mic...

 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Okei, da stikker jeg for dette blir for dumt og korttenkt fra deg.

 

Food for thought: Så du tror man IKKE bruker eksterne mics fordi dem er bedre og gir bedre lydkvalitet, men kun fordi man kan extende lydopptaksposisjonen? Hvorfor i så tilfelle ikke bruke en mic til 30 kr på biltema og feste denne til en boom pole på filmsettet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Btw, hvis du tror at man kjører eksterne mics kun fordi man kan ha dem nærmere personen enn kameraet man filmer personen med...

 

Helt klart, eller legger lyden på i etterkant. Det er helt vanlig i filmproduksjon.

Legger ved et eksempel som illustrerer bruk av mic...

*snip*

 

Ikke enig. Jeg har sett mange som bruker ekstern mic montert på videokamera/dslr. Disse gjør det da tydeligvis kun for å vise seg frem?

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Men hva er det han holder på med da med disse uttalelsene?

 

Et annet eksempel er hvor mye rare påstander han kom med i Sigma 50-500mm tråden om skarphet og bildestabilisering. Skjønner ikke helt greia, er det bevisst trolling eller mangel på kunnskap/forståelse for hvordan ting virker?

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...