Majakå Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Jente, 17 år, andre år på vgs. Jeg har i fire måneder slitt med søvnproblemer. Det startet med at jeg sov 5 timer hver natt, deretter 4, deretter 3 og deretter 2. De første månedene gikk det fint, merket ingenting på kroppen, var utrolig nok helt uthvilt. I slutten av januar begynte alt å falle fra hverandre. Jeg besvimte mange ganger og kroppen har vært konstant trøtt siden den tid. Jeg har falt helt ut av skolen, selv om jeg alltid møter opp er ikke hjernen min våken nok til å lære noenting. Vennene mine har kommentert flere ganger at jeg er fjern og at de er bekymret for meg. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende, men nå klarer jeg ingenting lengre. Lekser jeg tidligere brukte 20 minutter på tar nå flere timer. Jeg klarer ikke konsentrere meg hverken på skolen eller hjemme, alt bare rakner. Før kunne jeg ligge hele natten å gråte, men nå er jeg for sliten til det også. Jeg har blitt helt likegyldig, orker ikke engang være sur. Jeg er redd for at jeg går inn i en depresjon. Jeg er redd for at jeg plutselig ikke kommer meg ut av senga en morgen. At kroppen rett og slett ikke orker. Jeg er redd for å bli deprimert. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Fastlegen min hadde ikke time før om 13 dager, så jeg tvang meg selv til Volvat istedet. Her fikk jeg legeerklæring på at jeg skal være borte fra skolen både i dag og i morgen. Han mente nemlig at jeg trengte å slappe av. Problemet mitt er at han ikke forstår hvor ille det er. Jeg trenger ikke to dager på å slappe av. Det går ikke an for meg å slappe av når jeg hele tiden tenker på at jeg skal jobbe både torsdag + fredag + lørdag og at jeg har to prøver og en innlevering på mandag. Jeg har lekser, prøver og innleveringer til nesten hver dag, og jeg bruker all tid og krefter på det. Jeg har ikke tid til å slappe av. Jeg har ikke muligheten. Hva faen skal jeg gjøre nå da? Er det en mulighet at jeg ringer fastlegen min og sier at det haster? Kan jeg få sykemelding feks en uke? Noen andre som har opplevd liknende problemer? (Beklager om dette innlegget er fult av skrivefeil og rotete setninger. Jeg har brukt nesten to timer på det, orket ikke lese gjennom..) Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Er det slik å forstå at du kunne gråte om nettene FØR dette skjedde? Om så så ville jeg sjekket om dette faktisk er en form for depresjon. Det kan komme gravis.. og så plutselig. Har du tatt blodprøver?? Lenke til kommentar
Majakå Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Gråt fordi jeg ikke fikk sove, startet altså etter søvnproblemene. Har tatt blodprøver, alt er bra, alle vitaminer og annet er på plass Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Tror du at du begynner å bli deprimert på grunn av søvnmangel, eller at du har søvnmangel på grunn av en depresjon? Lenke til kommentar
Majakå Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Deprimert på grunn av søvnmangel - definitivt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Søvnmangel fører til stress og stress fører til søvnmangel. Man kan godt overleve en stund med dette, men kroppen blir som du har skrevet sliten av det og da blir det ofte som du sier. Tror nok du bør få hjelp til dette utover noen dagers sykemelding, som virker veldig naivt. Vær ærlig med fastlegen din og legg fram hele saken din når du får time, så vedkommende skjønner at dette er alvorlig. Ta gjerne med deg en utskrift av det du har skrevet i førsteinnlegget ditt. Lenke til kommentar
twb Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Når legen ikke forstår, så er det gjerne fordi du ikke har fortalt ham det du har fortalt oss. Gjør som Vidor foreslår, ta en utskrift av innlegget ditt og legg frem for legen. Fastleger har anledning til å ta inn pasienter utenom vanlig venteliste. Da må du legge frem problemet slik at de skjønner at det haster for deg. Hvis du ikke når frem, så er det muligheter hos legevakt også. De vil nok prøve å avvise deg og be deg kontakte fastlegen nok en gang, da tar du det rolig og forklarer situasjonen nok en gang. Du skriver at søvnproblemene startet med at du sov stadig færre timer over flere måneder. Men du kommer ikke inn på hvorfor? Det er viktig informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå