havsa Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 HeiHei. skal installere en ekstra harddisk og har lest litt her og der det med jording. Har CM Storm Stryker kabinett som da er 99% plastikk, eneste metall er da litt bakom hvor man skal putte ledningene inn. har et jordings armbånd og lurer på hvor jeg da skal bite den fast, folk sier i kabinettet så da kan jeg vel bare bite den over en VGA inngang hvor det er metall under og over den? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Kan jo bare klype den rett i jordinga i veggen, evt i metallet på PSU Men VGA porten funker vel den også vil jeg tro Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Er det veldig viktig å jorde seg selv? Og kan ta på kabinettet så går det bra? En venn av meg har bygd nesten 10 pcer, og aldri tenkt på det. Aldri vært noe problem en gang. Lenke til kommentar
kakarlsen Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Det vil gå bra uten i 99 av 100 tilfeller, men det er litt kjedelig den dagen du griller et grafikkort til x-tusen pga. statisk elektrisitet. Har selv bygget haugevis av PC-er siden årtusenskiftet, og aldri brukt antistatisk armbånd. Endret 21. mars 2013 av kakarlsen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Antistatisk armbånd er omtrent like nyttig som å ikle seg fult verneutstyr for å dra på butikken. Det skal svært mye til å skade maskinvare så lenge man håndterer den fornuftig. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 La meg prøve å forklare dette på en enkel måte uten at det blir for upresist eller feil. Det første problemet er at begrepet heter "jord", for som jeg skal forklare trenger ikke jord bety fysisk kontakt med jord. Siden jeg ikke vet hva du allerede kan, la meg forklare det helt grunnleggende. Spenning er forskjellen i elektrisk ladning mellom to punkt, det måler vi i volt(V). For et vanlig AA-batteri er forskjellen i ladning (eller potensialet) 1.5 V mellom pluss- og minus-polen, hvis du kobler to batterier i serie blir spenningen 3 V mellom pluss-polen til det ene til minus-polen til det andre, samtidig som spenningen over hvert batteri fremdeles er 1.5 V. Hvis du kobler f.eks. en lyspære mellom polene på batteriet får vi det som vi kaller en lukket krets, avhengig av motstanden i lyspæren får vi en strøm av elektroner mellom polene, strømmen måles i ampere(A). Jord i et slikt system er et referansepunkt, som andre spenninger måles etter. Vi definerer typisk minus-polen i på strømkilden som jord, i dette tilfellet blir pluss-polen 3V over jord. Håper du er med så langt. Kretsene inne i datamaskinen kan betraktes som en stor lukket krets, i denne kretsen går det likestrøm, dvs. elektronene går i samme retning. Som kjent er strømnettet i huset ditt vekselstrøm, der strømmen skifter retning (50 ganger i sekundet, derfor sier vi vekselstrøm på 50 Hz). Det blir for komplisert å forklare hele TN-nettet, men ekstremt overforenklet er de tre ledningene som kommer inn i strømforsyningen i PCen to ledere og eventuelt én jordleder(earth ground), strømmen skifter retning og jordlederen brukes til å avlede strømmen ved f.eks. feil i elektriske apparater. Altså jordlederen er ikke punktet som strømmen går gjennom i retur som i kretsen med likestrøm. Strømforsyningen i PCen konverterer strøm fra vekselstrøm til likestrøm, med bla. transformator, likeretter og kondensatorer, uten at jeg skal gå inn på det. Her er et lite bilde jeg har modifisert for å forklare: Se AC-plug er pluggen som settes i stikkontakten, og de to punktene til høyre er pluss- og minus-polen for den interne kretsen i PCen. Jorden fra stikkontakten(earth ground) kan kobles på transformatoren, men som du ser er ikke dette samme punkt som den interne jorden(power/chassis ground). Og nå kommer et av de viktige poengene jeg vil illustrere; jord i systemet til venstre(earth ground) er ikke det samme som jord i systemet til høyre(power/chassis ground). Disse har forskjellig formål. Power/chassis ground er "returkanal" for strøm i den lukkede kretsen. De fleste som bruker antistatisk armlenke gjør en grov feil, nemlig at de tror at jord er jord på tvers av systemer, så de kobler armlenken til jordingspunktet i stikkontakten eller rørsystemet når de jobber i PCen (Selv HW selv tar feil på dette punktet). PCen skal være avslått og fysisk frakoblet strømnettet når noe gjøres, og da er det ingen fysisk kobling mellom kretsene en gang. Denne bruken av antistatisk armlenke er en fundamental misforståelse, men skal være ufarlig med et perfekt strømnett, noe det typisk ikke er i praksis. Korrekt bruk av antistatisk armlenke er altså å koble de til punktet med laves ladning i det interne kretssystemet i PCen din. Jeg ser du har oppfattet at kabinettet er jord hvis det er i et strømledende materiale, og det er helt korrekt . Hvis kabinettet er i f.eks. tre eller plastikk må du lete etter et annet punkt, de mest tilgjengelige er ringene rundt skruene på hovedkortet. Straks du berører et punkt inne i maskinen som er laveste ladningsnivå så vil alt potensiale mellom deg og hele kretsen være utjevnet. Det betyr også at straks du har berørt dette punktet så forsvinner behovet for hele armlenken, så armlenke er kun nødvendig hvis jordingspunktet er vanskelig å nå tak i. Nå skal det sies at all elektronikk i en PC er såpass robust at du vil ikke klare å påføre skade pga. statisk elektrisitet selv om du gjør det med vilje. Selv om det er snakk om mange tusen volt så er det ikke snakk om stor strøm, og de skjøre komponentene er beskyttet. Det er kun i spesielle tilfeller med ubeskyttet skjør elektronikk at du trenger antistatisk armlenke, og jobber du med slikt så sitter du nok på et laboratorium. Så konklusjonen er: Nei du trenger ikke antistatisk armlenke for å montere noe i en PC. Om noe skulle gå galt som følge av statisk elektrisitet, så vil du være den første Faren for at du ødelegger noe fysisk ved berøring er derimot ekstremt mye større. BTW: en krets kan faktisk ha flere forskjellige jordpunkter, dvs. punkter som er jord for et signal. Men det er ingenting å bekymre seg over, for komponentene er designet slik at jorden til kabinettet er den med lavest ladning. Disclaimer: I tilfelle jeg har skrevet noe feil i farten pga. trøtthet så vil jeg på forhånd beklage, og spesielt til alle elektroingeniører som synes dette ble alt for overforenklet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå