krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 I en jobb som innebærer ansvar pleier ikke "rømt landet for å unnslippe kemneren" å være noe arbeidsgiver vil se på CV'en. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 I en jobb som innebærer ansvar pleier ikke "rømt landet for å unnslippe kemneren" å være noe arbeidsgiver vil se på CV'en. Det er akkurat derfor man ikke skriver sånt på CV`n, mye man ikke skriver der uansett... 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Nei, du skriver ikke sånt selv. Det betyr ikke at det ikke dukker opp. Kredittsjekker, f.eks. 4 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Som påstått i tråden er ikke civil engineer det samme som siving. Lett å ta feil, men det er stort sett 3 års forskjell i utdanningene. Og Ts kan ikke påstå han ikke har fått noe av staten når han tar utdanning + støtte fra lånekassen + gratis universitetsutdannelse. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 ..., dette har jeg sjekket inne på nettsiden at de passeringene jeg foretar fra Bergen sør blir ikke registrert pga noe jeg gjør. ..... Den ene tingen du gjør, er jo at du stjeler fra de andre, som betaler for å kjøre denne veien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg tenker ingeniør er en som har tatt en 3 årig teknisk bachelor grad, mens en sivilingeniør har tatt en 5 årig teknisk mastergrad eller 3+2. Jeg har ikke benyttet skrivemåten "civil engineer" eller "siving". Mitt mål er å "høste" mest mulig fra staten, for å deretter flytte til utlandet når jeg er ferdigutdannet. Men det skulle bare mangle at jeg får ta utdanning, foreldrene mine har pumpet millioner av kroner i skatt i gjennom sine arbeidsliv. Og jeg er ikke fornøyd med det norske utdanningsystemet, elendig grunnskole, tragisk videregående med tverrfaglig utdanningsløp, elendige generell studiekompetanse, nynorsk osv. Man burde ha fått den "generelle studiekompetansen" på ungdomskolen, og på videregående så skulle man ha fått lov til å velge en relevant linje, for eksempel alle som vil bli ingeniør skal ta "ingeniørlinjen", de som skal drive med undervisning, skal ta "Lærerlinjen", de som vil holde på med medisin, veterinær osv, kan ta "medisinlinjen" osv. Dette kunne ha vært et egnet løsning der disse linjene vil forberede elevene på studiene de vil inn på. Så kan man ta valgfag på disse linjene som er mer knyttet opp mot det studiet du skal inn på, for eksempel om det er noe med bygg, så kan de velge "konstruksjonsteknikk" osv. Det må være ungdomskolen sitt ansvar å gi elevene full orientering om disse linjene, og ha noe tilsvarende opplegg som prosjekt til fordypning på videregående, der elvene får en forsmak på de videregående linjene på ungdomskolen, dermed slipper man mange bomvalg. La oss unngå en diskusjon om utdanning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Mitt mål er å "høste" mest mulig fra staten, for å deretter flytte til utlandet når jeg er ferdigutdannet. Men det skulle bare mangle at jeg får ta utdanning, foreldrene mine har pumpet millioner av kroner i skatt i gjennom sine arbeidsliv. Dine foreldre betaler inn på det de har kostet staten - og gitt hva de vil koste staten i pensjoner går de nok netto i minus. Så hva får deg til å tro at de har et overskudd som kan komme deg til gode? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Min far tjener 800-900.000kr før skatt, og vil iløpet av 30-40 år som kaptein på supertanker tjene over 30 millioner kroner, og må betale sikkert 40% av inntekten i skatt, noe som ihvertfall blir over 10 millioner kroner, og han har ikke benyttet tjenester i dette landet for 10 millioner kroner, en ussel 3 årig nautikk utdanning, og ellers grunnskole + videregående koster ikke 10 millioner. Han tilbringer vell nesten halvåret til sjøs, så han betaler mer i skatt enn det han får igjen for det. Samme med Olav Thon, jeg leste en avisartikkel at han betaler 50% skatt, og formueskatt, og alle disse skatteutgiftene er langt mer en selve inntekten. Det blir en sånn tragisk "Robin Hood" effekt der staten stjeler fra de rike og gir til de fattige, dermed straffes de rike eller folk som yter en betydelig innsats, mens fattige blir lønnet for å ikke gjøre noen ting. De går på NAV og er arbeidsløs. Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10106533 Endret 14. mars 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Lever han 15 år etter at han tar ut pensjon, noe som ikke er helt usannsynlig, så har han fått igjen nærmere 7 millioner kroner av de 10 hvis han har så høy inntekt... Da står det igjen 3 millioner kroner som finansierer hans skolegang, veiene han kjører på, og alle de andre statens tjenester han benytter (som f.eks. helsetjenester m.m.). 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Veiene han kjører på finansieres av bompenger og årsavgift. Han har nesten aldri benyttet helsetjenester, så ingen utgifter der. Et skoleår er billig, ta for eksempel videregående på Akademiet, det koster 9 500 til 13 500kr per skole år, altså du kan fullføre videregående på en god månedslønn. Jeg tror grunnskolen er langt billigere enn videregående ettersom de ikke bruker så mye utstyr som videregående i undervisningen (mye labutstyr, PCer, forsøk til biologi, kjemi, fysikk, teknologi og forskningslære osv). Så hvis du opererer med 30 elever i klassen så kan du presse prisene ned ytterligere. Kilde: http://www.akademiet...jon/Priser.aspx Endret 14. mars 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg tenker ingeniør er en som har tatt en 3 årig teknisk bachelor grad, mens en sivilingeniør har tatt en 5 årig teknisk mastergrad eller 3+2. Jeg har ikke benyttet skrivemåten "civil engineer" eller "siving". Mitt mål er å "høste" mest mulig fra staten, for å deretter flytte til utlandet når jeg er ferdigutdannet. Men det skulle bare mangle at jeg får ta utdanning, foreldrene mine har pumpet millioner av kroner i skatt i gjennom sine arbeidsliv. Og jeg er ikke fornøyd med det norske utdanningsystemet, elendig grunnskole, tragisk videregående med tverrfaglig utdanningsløp, elendige generell studiekompetanse, nynorsk osv. Man burde ha fått den "generelle studiekompetansen" på ungdomskolen, og på videregående så skulle man ha fått lov til å velge en relevant linje, for eksempel alle som vil bli ingeniør skal ta "ingeniørlinjen", de som skal drive med undervisning, skal ta "Lærerlinjen", de som vil holde på med medisin, veterinær osv, kan ta "medisinlinjen" osv. Dette kunne ha vært et egnet løsning der disse linjene vil forberede elevene på studiene de vil inn på. Så kan man ta valgfag på disse linjene som er mer knyttet opp mot det studiet du skal inn på, for eksempel om det er noe med bygg, så kan de velge "konstruksjonsteknikk" osv. Det må være ungdomskolen sitt ansvar å gi elevene full orientering om disse linjene, og ha noe tilsvarende opplegg som prosjekt til fordypning på videregående, der elvene får en forsmak på de videregående linjene på ungdomskolen, dermed slipper man mange bomvalg. La oss unngå en diskusjon om utdanning. Helvete da, bare betal 200 usle kroner! Da sparer du deg for mye mye bry. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Det er ikke bare 200kr vi snakker om, du kan gange 200 kr med 12 måneder, og igjen med 6 år, da er vi oppe i ca. 15.000kr, deretter kommer renter, purregebyr, inkasso osv. Da er beløpet sikkert steget til 50.000 kroner eller høyere. Så blir det straffegebyr på 300kr per bompassering dersom du ikke betaler bompengeselskapet. Og nå kommer vel beløpet opp i hundretusen klassen. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Det er ikke bare 200kr vi snakker om, du kan gange 200 kr med 12 måneder, og igjen med 6 år, da er vi oppe i ca. 15.000kr, deretter kommer renter, purregebyr, inkasso osv. Da er beløpet sikkert steget til 50.000 kroner eller høyere. Så blir det straffegebyr på 300kr per bompassering dersom du ikke betaler bompengeselskapet. Og nå kommer vel beløpet opp i hundretusen klassen. Skulle ikke du flytte da? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Veiene han kjører på finansieres av bompenger og årsavgift. Pent forsøk. Sjekk igjen. Han har nesten aldri benyttet helsetjenester, så ingen utgifter der. Åh? Da lurer jeg på hvordan han er godkjent sjømann. Et skoleår er billig, ta for eksempel videregående på Akademiet, det koster 9 500 til13 500kr per skole år, altså du kan fullføre videregående på en god månedslønn. Jeg tror grunnskolen er langt billigere enn videregående ettersom de ikke bruker så mye utstyr som videregående i undervisningen (mye labutstyr, PCer, forsøk til biologi, kjemi, fysikk, teknologi og forskningslære osv). Så hvis du opererer med 30 elever i klassen så kan du presse prisene ned ytterligere. Kilde: http://www.akademiet...jon/Priser.aspx Akademiet mottar statsstøtte, altså mottar de 85 % av det en offentlig skole gjør for å ha eleven der. 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Veiene han kjører på finansieres av bompenger og årsavgift. Han har nesten aldri benyttet helsetjenester, så ingen utgifter der. Et skoleår er billig, ta for eksempel videregående på Akademiet, det koster 9 500 til 13 500kr per skole år, altså du kan fullføre videregående på en god månedslønn. Jeg tror grunnskolen er langt billigere enn videregående ettersom de ikke bruker så mye utstyr som videregående i undervisningen (mye labutstyr, PCer, forsøk til biologi, kjemi, fysikk, teknologi og forskningslære osv). Så hvis du opererer med 30 elever i klassen så kan du presse prisene ned ytterligere. Kilde: http://www.akademiet...jon/Priser.aspx Si at det er 20 elever pr lærer, om hver eller betaler 10 000 er det 200 000 pr lærer, dette dekker ikke lønn engang. Om man dobler antall elever til 40 dekker det så vidt en ansatt lærer, men det er ganske mye mer enn en lærer som skal til, både lokale, bøker, administrasjon, vikarer, osv gjør at man gjerne minst kan legge på sikkert 50%. Altså, for at en lærer skal koste 10 000 pr år pr elev må læreren ha 60 elever i grunnskolen. Åssen regner du når hver elev betaler 10k? Eller 13k? Gratis ansatte? Tipper det er ganske mye statlig støtte inne i bildet her... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 De klarte jo å finansiere Bybanen i Bergen med bompenger som har kostet svært mange milliarder av kroner. Eller en av verdens største hengebro som kommer i Hardanger, den skal også finansieres med bompenger. Tro meg, de kommer til å opprette en dedikert bomstasjon for den hengebroen. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Hardangerbrua Angående at min far har aldri benyttet helsetjenester da tenker jeg selvsagt på kreftbehandling, kirurginngrep, amputering eller noe annet spesiell behandling. Men selvsagt har han vært hos legen på konsultasjoner osv, men her betaler jo han egenandel for timen, og ikke minst for eventuelt brukt utstyr, og det er slik at dersom en får for eksempel resept på medikamenter så må en også betale for disse igjen, med mindre en får blåresept. Uansett så tilbyr Akademiet også pakkeløsninger der du kan ta hele videregående som privatist (generell studiekompetanse) til ca. 50.000 kroner. La oss si to middelmådig månedslønner. Og en dessert: Enda mer bompenger i de neste 30 årene. Kilde: http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.7594724 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Mitt mål er å "høste" mest mulig fra staten, for å deretter flytte til utlandet når jeg er ferdigutdannet. Kvalmende hvordan noen kan være så overbevist om at man er berettiget fellesskapets goder uten å tilføre noe selv. Har du så fryktelig mye imot Norge foreslår jeg at du forlater landet før du tar en utdanning her. Den er vel sikkert elendig uansett, hva? 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Stikkordet her er egenandel, både for skolesystem, for veier (bompenger) og for medisinske utgifter. At man betaler egenandel betyr at noen betaler resten. I dette tilfellet er det altså staten som betaler resten (mesteparten) av det det koster å gå på skole, gå til legen og bygge veier. Vi er svært få netto skattebetalere her i landet. Faren din er sannsynligvis ikke en av dem. Og du eri alle fall ikke en av dem. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 De klarte jo å finansiere Bybanen i Bergen med bompenger som har kostet svært mange milliarder av kroner. Eller en av verdens største hengebro som kommer i Hardanger, den skal også finansieres med bompenger. Tro meg, de kommer til å opprette en dedikert bomstasjon for den hengebroen. Kilde: http://no.wikipedia....i/Hardangerbrua Bompenger finansierer utbygging. Hva tror du finansierer vedlikehold? Angående at min far har aldri benyttet helsetjenester da tenker jeg selvsagt på kreftbehandling, kirurginngrep, amputering eller noe annet spesiell behandling. Men selvsagt har han vært hos legen på konsultasjoner osv, men her betaler jo han egenandel for timen, og ikke minst for eventuelt brukt utstyr, og det er slik at dersom en får for eksempel resept på medikamenter så må en også betale for disse igjen, med mindre en får blåresept. Jeg ser du gjør Akademiet-feilen din igjen. Du antar at hvis man må betale, så betaler man hele timens selvkost. Det stemmer ikke. Uansett så tilbyr Akademiet også pakkeløsninger der du kan ta hele videregående som privatist (generell studiekompetanse) til ca. 50.000 kroner. La oss si to middelmådig månedslønner. Det du ser på er generell studiekompetanse etter 23/5-regelen. Det er ikke hele videregående, det er matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, norsk og historie. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Bomstasjonen finansierer utbygging, deretter blir bomstasjonen fjernet etter at alt er innbetalt, ellers får bomstasjonen fortsette sin drift dersom de trenger inntekter til andre prosjekter. Dersom du leste den ene avissaken på førsteside så ville han ikke betale bompenger, og grunnen var følgende; "Vi som bor på Tjøme og Nøtterøy har ikke fått noe igjen for pengene heller. Det er ikke gjort noe på den veien på 49 år, sier han." Ingen vedlikehold på 49år, og dette er sikkert ikke det eneste stedet det er slik. Veinettet i Norge er et stort makkverk av et lappverk. Toppen av griskhet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Na-ma-bilistene-betale-for-at-bomstasjon-skal-rives-7117564.html#.UUIQoBx1F8E Angående den Akademi-feilen er at nå snakker vi om privatistundervisning med minimalt timer i uken, og her driver skolen ren butikk. Det stemmer at jeg siktet til 23/5 regelen, vell du ender opp med generell studiekompetanse. Vell ellers har de biligere pakkeløsninger til ca 40.000kr for skoleår, men dette vil da bli ca. 3300 kr i terminbeløp fordelt på 12 måneder, og jeg vedder på at staten skal ha 25% i skatt på dette, og arbeidsgiver avgift fra Akademiet. Bedre å betale 3300 kr frivillig i måneden, i noen år på videregående eller for all utdanning, enn å bli påtvunget et skattetrekk på 36% av lønna hele livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå