Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer dersom en ikke betaler regning for bompassering?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Et lite tillegg:

Det blir svindyrt å ikke betale bompasseringene. Det ilegges en tilleggsavgift på 300 kroner, i utgangspunktet pr passering. Det ble så hinsides mye penger for så overraskende mange mennesker, at det ble regulert til én tilleggsavgift pr uke istedenfor. Så det blir minimum 1200 kroner i måneden, pluss det beløpet man faktisk har passert i bomringen for.

Jeg må ta forbehold om at denne informasjonen ikke er helt oppdatert og korrekt, det er nå åtte år siden jeg jobbet med dette. Jeg tror likevel ikke det har blitt noe billigere med årene.

Denne biten har heldigvis tunnellselskapet endret på. Det er jo litt rart at man fikk dårligere vilkår som avtalekunde enn som de ikke inngikk avtale med selskapet.

Jeg har en kollega som glemte å betale inn på avtalen sin og han ble fakturert for mange passeringer på kr. 300,- pr. stk. men det var tilstrekkelig å ta en telefon til dem for å få endret beløpet på regningen til en fornuftig sum.

TS: Hva gjør du eller hvor kjører du for å kunne kjøre inn i ringen fra sør uten å betale avgift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi tenker i gjennom dette, så er det faktisk mulig å gjøre det nesten umulig for staten å innkreve pengene, og du slipper unna alle problemene hvis du flytter utenlands, til for eksempel De Forente Arabiske Emirater som ikke har noe med Norge eller EU å gjøre. ....

Nå er det ikke staten du skylder disse pengene, men bomveiselskapet. De kan for så vidt selge denne gjelden til hvem de måtte ønske. Noen firmaer har betydelig kompetanse til å drive inn gammel gjeld; Enten nå eller om 25 år. Jeg tviler heller ikke på at denne kompetanse har rekkevidde til å nå en som skal tjene 700000,- i Dubai, FAE eller Brunei, så lenge du ikke har tenkt å tjene disse pengene i kontanter på gata.

Endret av Whist1er
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå beveger vi oss inn på et område som jeg ikke vet noe om. Om Norge, eller bompengeselskapet greier å få myndighetene i UAE til å inndrive eiendeler er sikkert mulig, men de greier nok ikke å få myndighetene til begå kontotrekk, ettersom jeg ville ha valgt en utenlandsk konto i UAE. Og da stopper det der.

Lenke til kommentar

Husk at de må først og fremst finne bilen, dersom jeg registrer en postboks, så kan jeg motta all posten der og da trenger jeg ikke å opplyse om min bostedadresse hos familien i Trondheim, dermed vil de ikke finne bilen, fordi de simpelt ikke vet hvor jeg bor hen.

Jeg synes det er litt komisk, at en som er siviling. Ikke skjønner at det er best å betale regningen nå i nærmeste fremtid.

Isteden vil du faktisk leie deg en postboks! For å gjemme deg og snylte å bo på familien, bare for ikke å betale 200kr.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man må vel ha en registrert bostedsadresse i folkeregisteret? Eller kan man ha postboks der også?

Edit: Ellers høres TS forøvrig litt ut som min bror som whiner over alt han er uenig i og truer med ditt og datt. Heldigvis tar slike folk etterhvert til fornuft

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ingen avgjørelse er blitt tatt, ikke før vi har en oversikt over konsekvensene, og hvis de greier å ta meg i Dubai da dreper dette selvsagt planene mine. Den regningen har forfalldatoen 30. mars.

Jeg er ferdig med videregående for ca. 2 år siden.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

... Om Norge, eller bompengeselskapet greier å få myndighetene i UAE til å inndrive eiendeler er sikkert mulig,...

Bompengegjelden er ikke til Staten, men til et selskap. Gjeld kan selges til en annen finansinstitusjon, (eller en torpedo for den del), så det er ikke myndighetene i Norge som kommer til å inndrive gjelden.

Folkeregisteret godtar ikke at folk bor i postbokser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Greit nok, men jeg kommer ihvertfall ikke til å oppdatere folkeregisteret hvor jeg bor hen, da får bare gammel utdatert adresse gjelde. Mens jeg mottar all posten i postboks. Dette fungerer helt fint for meg. De vet fremdeles ikke hvor jeg holder til hen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

De fleste sivilingeniører har en lønn på 600-700.000 kr før skatt, men dersom du bor i Dubai da betaler du ikke skatt, dermed får du hele lønna. Du må ikke jobbe i Dubai, men gjerne i utlandet, eller du kan jobbe i oljebransjen i Dubai og få tilsvarende lønn. Fordelen er at du da kan få et sysselsattbasert visum, som kan gi deg å 3 års oppholdstillatelse som kan fornyes uendelig.

Lenke til kommentar
De fleste sivilingeniører har en lønn på 600-700.000 kr før skatt, men dersom du bor i Dubai da betaler du ikke skatt, dermed får du hele lønna. Du må ikke jobbe i Dubai, men gjerne i utlandet, eller du kan jobbe i oljebransjen i Dubai og få tilsvarende lønn. Fordelen er at du da kan få et sysselsattbasert visum, som kan gi deg å 3 års oppholdstillatelse som kan fornyes uendelig.

Og hvem har sagt at selskaper i Dubai betaler sivilingeniører 6-700 tusen kroner i året?

Litt kjapp googling sier meg at yrkesgruppen "Civil engineer" (som vel kan sammenlignes med sivilingeniør) tjener rundt $68.000 på medianen. Det er rundt 394.000NOK. Ta så i betraktning at UAE er et høykostland, så spørs det vel om ikke du har det bedre i Norge allikevel.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forutsatt at du aldri flytter hjem til Norge og aldri mottar noen form for pensjon fra Norge vil dette trolig ikke føre til noen vesentlige konsekvenser. Inndriving over landegrensene koster vanligvis mer enn det smaker.

Studiestøtte fra Lånekassen er vanligvis beslagsfritt på grunn av det lave støttenivået.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og hvem har sagt at selskaper i Dubai betaler sivilingeniører 6-700 tusen kroner i året?

Litt kjapp googling sier meg at yrkesgruppen "Civil engineer" (som vel kan sammenlignes med sivilingeniør) tjener rundt $68.000 på medianen. Det er rundt 394.000NOK. Ta så i betraktning at UAE er et høykostland, så spørs det vel om ikke du har det bedre i Norge allikevel.

Sett at du blir sivilingeniør innenfor subsea teknologi, og blir hyret av dem som konsulent fordi du er veldig dyktig, da skal du ikke se bort i fra at du muligens kan få 600-700.000 i lønn, men det aller beste er å jobbe i utlandet, men å bo i Dubai, men da blir det litt vanskeligere å få et visum som gir deg en lengre oppholdstillatelse.

Du kan sikkert gå for et "Virksomhet og investor basert visum" dersom du kan bevise at du har investert noe der, ellers blir det enda vanskeligere hvis du må begynne å leke deg med "Sponset turistvisum, som du kan da få 30 dager oppholdtilatelse, som du kan fornye på nytt en gang for 30 nye dager, men etter dette må du forlate landet og komme tilbake igjen før du får nytt turistvisum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...