Anzure Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Hei. Hvordan gir jeg en kolonne i en tabell ett nytt navn? Hvordan sletter jeg en kolonne i en tabell? Hvordan legger jeg til en ny kolonne i en tabell? Endret 13. mars 2013 av waremanu Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det avhenger helt av hvilke database du bruker, og helt ærlig, det står i manualen. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Det avhenger helt av hvilke database du bruker, og helt ærlig, det står i manualen. Jeg bruker MySQL. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hei. Hvordan gir jeg en rad ett nytt navn? Hvordan sletter jeg en rad? Hvordan legger jeg til en ny rad? En rad har ikke noe navn, men den har en primary key, og det er vel det nærmeste du kommer. Uansett, hvis det er kolonnen navn du skal oppdatere, noe a'la update Person set navn = 'Oskar' where person_id = 13233; Slette delete from Person where person_id = 123432; Sette inn insert into ... google "sql tutorial" så får du en oversikt over det grunnleggende. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Det avhenger helt av hvilke database du bruker, og helt ærlig, det står i manualen. Svært mange databaser forstår SQL ... selv om MySQL er ganske dårlig på akkurat det er disse basistingene nok temmelig standard. Endret 13. mars 2013 av quantum Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Vel, det var ikke akuratt det jeg mente på, kan forklare det litt bedre. Tenkte vel egentlig på en kolonne. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) RTFM: http://dev.mysql.com...lter-table.html Og les gjerne: http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html#before Jeg håper du vil fortsette å lære om databaser og masse annet, og da vil du kunne få utrolig mye utbytte av å ha lest gjennom den teksten. Endret 13. mars 2013 av terjeelde Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Takk for hjelpen. Skjønnte litt mere nå. Gi en kolonne ett nytt navn: ALTER TABLE tabellens_navn CHANGE kolonnens_navn kolonnens_nye_navn; Slett en kolonne: ALTER TABLE tabellens_navn DROP kolonnens_navn; Lage en kolonne: ALTER TABLE tabellens_navn ADD kolonnens_navn int(2); Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Takk for hjelpen. Skjønnte litt mere nå. Suverent, det er meget lurt å kunne litt om databasenormalisering også, ellers ender du opp med bare surr og vas. http://www.w3schools.in/mysql/database-normalization/ ... dette gjelder selvfølgelig ikke bare for MySQL. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Med mindre dette er for å lære deg databaser eller du skal kjøre dette programmatisk, så kan også være verdt å ta en titt på phpMyAdmin eller MySQL Workbench så slipper du å huske utenat og skrive all DDL'en manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå