Villfaren Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Fikk ett merkelig spm idag. Er det mulig å ha oljetrykk i motor uten oljepumpe ? Vedkommende var overbevist om at dette var mulig, da er mitt spm, hvordan ?? Lenke til kommentar
Bjørn Johnsen Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Er jo mulig å bytte ut den mekaniske oljepumpen med en elektrisk en. Har hørt om folk som har prøvd seg på det. Men aner ikke hvordan resultate ble. Men vis man tetter veivhus utluftningen og fjerner oljepumpa. Så vil man få trykk. Men ikke rikktig trykk til å få oljen opp til toppen. Har nå jobbet som mekaniker i 10-12 år nå. Og ikke sett noen bil motorer uten oljepumpe.. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Er jo mulig å bytte ut den mekaniske oljepumpen med en elektrisk en. Har hørt om folk som har prøvd seg på det. Men aner ikke hvordan resultate ble. Men vis man tetter veivhus utluftningen og fjerner oljepumpa. Så vil man få trykk. Men ikke rikktig trykk til å få oljen opp til toppen. Har nå jobbet som mekaniker i 10-12 år nå. Og ikke sett noen bil motorer uten oljepumpe.. At den kan byttes ut er greit, men eg skjønner ikkje hvordan ett oljetrykk kan oppstå uten en pumpe. Hvorfor vil man få oljetrykk om man tetter veivhus ventileringen og fjerner pumpen ? Lenke til kommentar
Bjørn Johnsen Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Tenk deg forbrennings kammeret. Der er det et stempel som lager trykk og eksos ventilen slipper ut trykket/eksosen.. Dem samme skjer også motsatt. Blir også trykk i bunn pannen på grunn av at stemplet lager trykk når den beveger seg nedover... Når man tetter igjen veivhus ventilasjonen så vil det bygge seg opp så mye trykk at oljen vil bli presset ut av pakningen. Et lite tegn på at den veivhus ventilasjonen begynner å bli tett er at det begynner å bli grå brun guffe på olje påfyllings lokket... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Du vil få et overtrykk i veivhuset, som kan presse olje ut av motoren gjennom pakninger og tetteringer som ligger under oljenivået, men du får ikke noe oljetrykk som kan presse olje gjennom smørekanalene og glidelagrene, fordi det hersker samme overtrykk overalt inne i veivhuset. Små firetaktsmotorer som på strømaggregater, snøfresere og sånt har "plaskesmøring" hvor oljestanden står et stykke opp på veivakselen, og veiva/råden/motvektene plasker ned i oljebadet så det spruter rundt i alle retninger der inne -men på større motorer er det som nevnt bestandig trykksmurt med oljepumpe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Snøfresere osv har vel gjerne underliggende kam også og er generelt kortere, ergo lettere å få olja opp dit. Om de ikke har flathead tilogmed? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Om du har en skvett olje inni en ballong og blåser opp ballongen har du olja under trykk, men trykket kommer fra alle kanter, så olja ligger helt stille. Med "oljetrykk" menes vanligvis trykk i forhold til omgivelsene, slik at olja trykkes noen vei. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Om du har en skvett olje inni en ballong og blåser opp ballongen har du olja under trykk, men trykket kommer fra alle kanter, så olja ligger helt stille. Med "oljetrykk" menes vanligvis trykk i forhold til omgivelsene, slik at olja trykkes noen vei. Det var det jeg prøvde å forklare, ja... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Tenk deg forbrennings kammeret. Der er det et stempel som lager trykk og eksos ventilen slipper ut trykket/eksosen.. Dem samme skjer også motsatt. Blir også trykk i bunn pannen på grunn av at stemplet lager trykk når den beveger seg nedover... Når man tetter igjen veivhus ventilasjonen så vil det bygge seg opp så mye trykk at oljen vil bli presset ut av pakningen. Et lite tegn på at den veivhus ventilasjonen begynner å bli tett er at det begynner å bli grå brun guffe på olje påfyllings lokket... Tror du tenker på en to-takter nå, den kan presse bensinblanding opp til sylindertopp pga. overtrykk i veiv-huset. http://nn.wikipedia....ki/Totaktsmotor Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Om du tetter veivhusventilasjonen på en motor med pumpe, så vil det Bjørn Johansen sier skje, for da havner olja i veivhuset siden den blir pumpet opp Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Motoren kan kanskje få trykk uten en oljepumpe men pumpa trenges for å presse oljen gjennom kanalene til lagrene og ventilløftere. Stemplene får oljesprut fra undersiden og pumpa må du ha for en motor å fungere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå