Gå til innhold

Steking av skjermkort. Vanlig prosedyre fra nettbutikk?


Anbefalte innlegg

Tilfellet jeg skriver om her rammet en kompis av meg, hvor jeg hjalp han å reklamere på skjermkortet til butikken. Velger å ikke nevne navn på nettbutikken, da jeg selv har handlet der flere ganger og er stort sett forønyd.

 

Uansett, her er saken:

 

Det hele begynte med at det oppstod artefakter på skjermen under spilling. I all hovedsak prikker (1-2 piksler store, blå, røde og hvite) samt horisontale & vertikale linjer, som eskalerte seg til det verre etter en tids spilling.

 

Det hele ender med at PCen slutter å respondere, og ender med å restarte.

 

Skjermkortet har ikke vært overklokket (såvidt jeg vet), og har regelmessig blitt sjekket og renset for støv og annet rusk som kan forhindre viften i å kjøle.

 

Vi testet dette skjermkortet i min PC, hvor de samme symptomene viste seg.

 

Problemet ble beskrevet med god detalj til nettbutikken og RMA ble opprettet.

Vi sendte kortet inn og håpet på det beste.

 

Kortet var fortsatt innenfor reklamasjonstiden, men garantien fra produsent hadde gått ut.

 

Etter en tids venting fikk kompisen min kortet tilsendt i posten. Svært lite informasjon om hva som var blitt gjort. I esken lå det vedlagt en returkvittering hvor det lød: "Reparert, testet OK".

 

Vi bestemte oss også nå for å teste det reparerte kortet i min PC.

 

Da jeg pakker ut kortet fra den antistatiske posen, ser jeg et klistremerke fra nettbutikken, hvor det står følgende: "Kort Stekt, testet OK".

 

Vi monterer kortet i PCen og kjører benchmarks og fyrer opp noen spill. Artefaktene er vekk og kortet fungerer tilsynelatende normalt.

 

Etter litt Googling finner jeg flere som har stekt kortet, i stekeovnen, for å løse diverse problemer.

 

Burde dette være vanlig prosedyre fra en større seriøs nettbutikk?

Det er en reparasjon, men neppe i tråd med produsentens anvisninger.

 

Jeg mente også at denne "fiksen" ikke ville vare lenge, og jammen hadde jeg rett. Kortet har begynt å generere artefakter igjen, men ikke like ille som før innlevering.

 

Hva mener dere han/vi bør gjøre nå? Ta kontakt med butikken igjen og forklare situasjonen, for deretter å sende kortet inn igjen?

 

Kortet det dreier seg om her er ATI/AMD Radeon 4870X2

 

Kom gjerne med synspunkter & kommentarer.

Beklager litt lang post.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilfellet jeg skriver om her rammet en kompis av meg, hvor jeg hjalp han å reklamere på skjermkortet til butikken. Velger å ikke nevne navn på nettbutikken, da jeg selv har handlet der flere ganger og er stort sett forønyd.

 

Uansett, her er saken:

 

Det hele begynte med at det oppstod artefakter på skjermen under spilling. I all hovedsak prikker (1-2 piksler store, blå, røde og hvite) samt horisontale & vertikale linjer, som eskalerte seg til det verre etter en tids spilling.

 

Det hele ender med at PCen slutter å respondere, og ender med å restarte.

 

Skjermkortet har ikke vært overklokket (såvidt jeg vet), og har regelmessig blitt sjekket og renset for støv og annet rusk som kan forhindre viften i å kjøle.

 

Vi testet dette skjermkortet i min PC, hvor de samme symptomene viste seg.

 

Problemet ble beskrevet med god detalj til nettbutikken og RMA ble opprettet.

Vi sendte kortet inn og håpet på det beste.

 

Kortet var fortsatt innenfor reklamasjonstiden, men garantien fra produsent hadde gått ut.

 

Etter en tids venting fikk kompisen min kortet tilsendt i posten. Svært lite informasjon om hva som var blitt gjort. I esken lå det vedlagt en returkvittering hvor det lød: "Reparert, testet OK".

 

Vi bestemte oss også nå for å teste det reparerte kortet i min PC.

 

Da jeg pakker ut kortet fra den antistatiske posen, ser jeg et klistremerke fra nettbutikken, hvor det står følgende: "Kort Stekt, testet OK".

 

Vi monterer kortet i PCen og kjører benchmarks og fyrer opp noen spill. Artefaktene er vekk og kortet fungerer tilsynelatende normalt.

 

Etter litt Googling finner jeg flere som har stekt kortet, i stekeovnen, for å løse diverse problemer.

 

Burde dette være vanlig prosedyre fra en større seriøs nettbutikk?

Det er en reparasjon, men neppe i tråd med produsentens anvisninger.

 

Jeg mente også at denne "fiksen" ikke ville vare lenge, og jammen hadde jeg rett. Kortet har begynt å generere artefakter igjen, men ikke like ille som før innlevering.

 

Hva mener dere han/vi bør gjøre nå? Ta kontakt med butikken igjen og forklare situasjonen, for deretter å sende kortet inn igjen?

 

Kortet det dreier seg om her er ATI/AMD Radeon 4870X2

 

Kom gjerne med synspunkter & kommentarer.

Beklager litt lang post.

Dette må være det sykeste jeg har hørt, at man faktisk steker skjermkortet i stekeovnen for å "løse" driverproblemer :p

Jeg ville nok returnert kortet igjen med beskjeden at det er defekt.

Mener det står noe i kjøpsloven at butikken har 3 forsøk på å reparere feilvare, om de ikke lykkes på de forsøkene så har du krav på tilsvarende produkt eller pengene tilbake.

Litt usikker på om dette er tilfellet når garanti tiden er gått ut, men du bør i alle fall returnere kortet igjen :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Prosessen kalles reflow og er enkelt sagt at hele eller deler av kortet varmes opp slik at loddetinnet smelter og at eventuelle dårlige forbindelser på denne måten blir loddet på nytt.

 

Dette er en av de mest brukte loddemetodene i dag. For å gjøre dette skikkelig er man avhengig av full kontroll på temperatur, tid og fluss, for å unngå overoppheting, termiske belastninger, kaldlodding og andre loddefeil. Man er derfor avhengig av spesialutstyr og kunskap for å gjøre dette.

 

Når det er sagt så er en vanlig steikeovnen dårlig egnet for å kjøre reflow fordi man har alt for dårlig kontroll på prosessen og temperaturen. Men med litt flaks kan også det funke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driverproblemer? Man steker kortet for at eventuelle dårlige loddepunkter smelter og blir bedre igjen.

 

Uansett, send mail og be om å få pengene tilbake. Når kortet har vært til reparasjon og fortsatt ikke fungerer ordentlig burde de tilby det, jeg har ihvertfall fått det flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Prosessen kalles reflow og er enkelt sagt at hele eller deler av kortet varmes opp slik at loddetinnet smelter og at eventuelle dårlige forbindelser på denne måten blir loddet på nytt. Dette er en av de mest brukte loddemetodene i dag. For å gjøre dette skikkelig er man avhengig av full kontroll på temperatur, tid og fluss, for å unngå overoppheting, termiske belastninger, kaldlodding og andre loddefeil. Man er derfor avhengig av spesialutstyr og kunskap for å gjøre dette. Når det er sagt så er en vanlig steikeovnen dårlig egnet for å kjøre reflow fordi man har alt for dårlig kontroll på prosessen og temperaturen. Men med litt flaks kan også det funke.
Driverproblemer? Man steker kortet for at eventuelle dårlige loddepunkter smelter og blir bedre igjen. Uansett, send mail og be om å få pengene tilbake. Når kortet har vært til reparasjon og fortsatt ikke fungerer ordentlig burde de tilby det, jeg har ihvertfall fått det flere ganger.

 

DIVerse problemer. Ikke driver problemer.

Lenke til kommentar

Steking vil som sagt gjøre at mikroskopiske loddepnkter etc. blir reparert som kommer av vibrasjoner og muligens også produksjonsfeil. Hvorfor dette skal være noe dårligere eller mindre "gyldig" reperasjon har du ikke min forståelse for.

 

Hva skal de ellers gjøre? Scanne kortet med X-ray, sette et par ingeniører på saken som fikser jobben med det som uansett sannsynligvis bare er en glorifisert form for steking. At de ikke fikk fikset problemet skikkelig første gangen var jo litt trist, og kan være at de ikke kjørte på lenge nok, eller med høy nok varme, og kunne blitt forutsett om de hadde brukt avanserte maskiner for å nøye analysere kortet.

 

Dog, en slik prosedyre vil nok ikke ble gjort med mindre det er meget høye verdier, og ikke et billig skjermkort.

 

Uansett, om de ikke klarer å fikse problemet neste gang heller, SÅ har du krav på nytt, men inntill da så kan de fortsatt prøve å steke kortet en gang til for å få det til skikkelig. Bare fordi du kan gjøre det hjemme, betyr ikke at det er noen dårligere metode å fikse noe.

 

De fleste ting kan du fikse selv, og du trenger ikke nødvendigvis fagfolk til det (om man ikke bryr seg om hvor trygt det er). Det betyr ikke at jeg klager på metodene om jeg sender inn noe til reparasjon, som sjelden betyr mer enn å gjøre nettopp dette. Modifikasjoner som hendige personer kan gjøre.

 

Er det lekk kobling i et rør, så kan rørlegger lodde det på nytt. Er det løs ledning inne i headsettet så lodder de kanskje ledningene på nytt (om det er et dyrt et), og at de re-lodden skjermkortet burde ikke komme som noen voldsom overraskelse.

 

Har selv stekt skjermkort, reparert lekk rør og loddet headsett på nytt, og alt fungerer fortsatt utmerket. :)

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva skal de ellers gjøre?

 

 

Min tanke var at de undersøkte kortet, opplevde/kom frem til de samme problemene som oss, og dermed tilbød en erstatningsvare tilsvarende verdien til kortet.

 

Uansett, om de ikke klarer å fikse problemet neste gang heller, SÅ har du krav på nytt, men inntill da så kan de fortsatt prøve å steke kortet en gang til for å få det til skikkelig. Bare fordi du kan gjøre det hjemme, betyr ikke at det er noen dårligere metode å fikse noe.

 

 

 

Det er absolutt en mulighet, og det er nok det kameraten min kommer til å gjøre. Likevel synes jeg at det er litt tungvind prosedyre. Man bruker masse unødvendig tid på testing, feilsøking og innsending. Til slutt ender man kanskje opp med å få nytt kort likevel. Da har man sendt kortet inn 3 ganger, og hver gang har man betalt for sending av pakken.

 

 

De fleste ting kan du fikse selv, og du trenger ikke nødvendigvis fagfolk til det (om man ikke bryr seg om hvor trygt det er). Det betyr ikke at jeg klager på metodene om jeg sender inn noe til reparasjon, som sjelden betyr mer enn å gjøre nettopp dette. Modifikasjoner som hendige personer kan gjøre.

 

Vi kunne sikkert klart å steke kortet selv, og prøvd oss frem til vi fikk et resultat vi var fornøyd med. Likevel valgte vi å sende det inn til butikken for at de skulle ta en vurdering og evt. sende ny tilsvarende vare tilbake eller tilbakebetaling av kjøpesummen.

 

 

Prosessen kalles reflow og er enkelt sagt at hele eller deler av kortet varmes opp slik at loddetinnet smelter og at eventuelle dårlige forbindelser på denne måten blir loddet på nytt.

 

Dette er en av de mest brukte loddemetodene i dag. For å gjøre dette skikkelig er man avhengig av full kontroll på temperatur, tid og fluss, for å unngå overoppheting, termiske belastninger, kaldlodding og andre loddefeil. Man er derfor avhengig av spesialutstyr og kunskap for å gjøre dette.

 

Når det er sagt så er en vanlig steikeovnen dårlig egnet for å kjøre reflow fordi man har alt for dårlig kontroll på prosessen og temperaturen. Men med litt flaks kan også det funke.

 

Det var det samme vi tenkte. Hvordan kommer man frem til hva som er rett temperatur og tid i en slik situasjon? Hvordan vet man at en slik behandling av hele skjermkortet ikke vil redusere levetid på andre komponenter på kretskortet (f.eks. kondensatorer eller resistorer) ?

 

 

 

Uansett, takker for innspill og kommentarer. Jeg skal ta en prat med kameraten og høre hva han vil gjøre med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, så er det ikke opp til deg, eller hva du foretrekker som har noe å si.

 

Selvsagt, om du har veldig flaks, så kan det hende de lar deg få pengene igjen eller nytt kort, men det er ikke noe du har rett på.

Og godt er det, for det er ikke noe mer egostisk eller ignorant som du selv påstår her i verden enn en person som ikke bare lever langt opp i kast og bruk samfunndet at man ikke tillater reparasjoner engang, men at man belaster nettbutikken helt og ytterst unødvendig. Og hva betyr det, jo butikken må tjene mer for å veie opp for slikt tull.

 

Spørsmålet er jo om de skriver akkurat hva de har gjort. Så for all del så er det ikke sikkert det står at skjermkortet har blitt bakt, eller noe annet er byttet ut etc. Og hva gjør du når du så sender det tilbake? Forvente at de gir deg pengene igjen eller nytt kort fordi du er en sur kunde, og da att på til rett etter at de har brukt penger på å reparere det.

 

Jaja, det er jo lov å håpe. :)

 

Min tanke var at de undersøkte kortet, opplevde/kom frem til de samme problemene som oss, og dermed tilbød en erstatningsvare tilsvarende verdien til kortet.

Ok, nei om det lønner seg å reparere så er dette best. De slipper å kaste ting på pur faen, og dermed ikke bare tape et salg, men også fysisk tape tilsvarende omsetningsverdien (de må erstatte det selv), som på slike komponenter med dårlig avanse i tillegg kanskje betyr en betydelig del. Dette gir dårlig butikk for å si det mildt, og vil alltids gå utover noen andre.

 

 

Det er absolutt en mulighet, og det er nok det kameraten min kommer til å gjøre. Likevel synes jeg at det er litt tungvind prosedyre. Man bruker masse unødvendig tid på testing, feilsøking og innsending. Til slutt ender man kanskje opp med å få nytt kort likevel. Da har man sendt kortet inn 3 ganger, og hver gang har man betalt for sending av pakken.

Det er uheldig ja, både for deg og butikken, men slik er nå reglan, med mindre butikken bestemmer seg for noe annet. Er ikke sikkert det trengs å gjøres tre ganger...

 

Vi kunne sikkert klart å steke kortet selv, og prøvd oss frem til vi fikk et resultat vi var fornøyd med. Likevel valgte vi å sende det inn til butikken for at de skulle ta en vurdering og evt. sende ny tilsvarende vare tilbake eller tilbakebetaling av kjøpesummen.

Å få tilbake kjøpesummen er nok litt for godt til å være sant vil jeg tro. Kortet er verdt null og niks i dag, men kostet masse i sin tid. Med mindre ekstremt flaks, så kan du forvente tilsvarende vare, som igjen betyr et langt rimeligere middelklasse-kort. :)

Lenke til kommentar

Tilfellet jeg skriver om her rammet en kompis av meg, hvor jeg hjalp han å reklamere på skjermkortet til butikken. Velger å ikke nevne navn på nettbutikken, da jeg selv har handlet der flere ganger og er stort sett forønyd.

 

Uansett, her er saken:

 

Det hele begynte med at det oppstod artefakter på skjermen under spilling. I all hovedsak prikker (1-2 piksler store, blå, røde og hvite) samt horisontale & vertikale linjer, som eskalerte seg til det verre etter en tids spilling.

 

Det hele ender med at PCen slutter å respondere, og ender med å restarte.

 

Skjermkortet har ikke vært overklokket (såvidt jeg vet), og har regelmessig blitt sjekket og renset for støv og annet rusk som kan forhindre viften i å kjøle.

 

Vi testet dette skjermkortet i min PC, hvor de samme symptomene viste seg.

 

Problemet ble beskrevet med god detalj til nettbutikken og RMA ble opprettet.

Vi sendte kortet inn og håpet på det beste.

 

Kortet var fortsatt innenfor reklamasjonstiden, men garantien fra produsent hadde gått ut.

 

Etter en tids venting fikk kompisen min kortet tilsendt i posten. Svært lite informasjon om hva som var blitt gjort. I esken lå det vedlagt en returkvittering hvor det lød: "Reparert, testet OK".

 

Vi bestemte oss også nå for å teste det reparerte kortet i min PC.

 

Da jeg pakker ut kortet fra den antistatiske posen, ser jeg et klistremerke fra nettbutikken, hvor det står følgende: "Kort Stekt, testet OK".

 

Vi monterer kortet i PCen og kjører benchmarks og fyrer opp noen spill. Artefaktene er vekk og kortet fungerer tilsynelatende normalt.

 

Etter litt Googling finner jeg flere som har stekt kortet, i stekeovnen, for å løse diverse problemer.

 

Burde dette være vanlig prosedyre fra en større seriøs nettbutikk?

Det er en reparasjon, men neppe i tråd med produsentens anvisninger.

 

Jeg mente også at denne "fiksen" ikke ville vare lenge, og jammen hadde jeg rett. Kortet har begynt å generere artefakter igjen, men ikke like ille som før innlevering.

 

Hva mener dere han/vi bør gjøre nå? Ta kontakt med butikken igjen og forklare situasjonen, for deretter å sende kortet inn igjen?

 

Kortet det dreier seg om her er ATI/AMD Radeon 4870X2

 

Kom gjerne med synspunkter & kommentarer.

Beklager litt lang post.

 

Syntes det er litt rart at når du kjenner kameraten din så godt som du gjør ved å hjelpe ham her; at du ikke vet om grafikkortet er overklokket eller ikke.

 

Prikker og horisontale striper over skjermen kommer ofte til syne når grafikkort blir heftig overklokket. Har selv gjort å sett dette; både på ATI/Radeon og GeForce kort.

 

Syntes vel det lukter litt Bill Clinton, men jeg vet ikke :closedeyes:

 

Uansett så har jo kortet blitt ganske gammelt. Å fritere det for å redusere livet til kondensatorer etc ytterligere ser jeg ikke poenget med. Garantien har gått ut og for alt du vet så oppstår de samme problemene igjen etter at de har fritert det igjen. Og da står du der kanskje med tunfisk i hånda.

 

Men jeg ville ha levert det tilbake! Lykke til

Lenke til kommentar

Kan noen si hvilken butikk det er snakk om? Jeg som forbruker vil vite hvilke butikker jeg skal handle mtp. service og samarbeidsvilje.. Dette er OT til tråden da, men å få en "tilbakemelding" på det hadde vert greit.

 

On topic: Hadde levert kortet tilbake igjen, men ville også vert sikker på at det ikke er selvforskyldt (OC etc.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...