Gå til innhold

Minstelønn som elektriker?

Anbefalte innlegg

Hei! Vært fagmann i 2 år nå. Startet på 190 i timen, og har enda ikke steget. Vet at andre elektrikerfirma i området utbetaler opp mot 210kr timen. Gjennomsnittlønna i Norge ligger på 420.000 i året trur eg, og jeg er nesten 100.000 under.

Er dette normalt?

Er det noen som btw klarer å finne minstelønn osv etter tariffen for elektrikere? Prøvde google og nelfo sine sider, men fant ingenting :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom bedriften din har tariff kan du sammenligne deg med tariff fra EL&IT (www.elogit.no). Du har krav på 4% fagtillegg fra år 2 med fagbrev. De prosentene regnes ut i fra tarifflønn og ikke din egen timelønn. Er du fortsatt misfornøyd med lønnen bør du bytte jobb.

Snittet i Bergen og omegn ligger på rundt 210,-. Noen over noen under. De fleste firma har også særavtale intert i bedriften som er bedre enn tariffens minste krav.

Edit: Her finner du landsoverenskomsten http://elogit.no/id/7907.0 .

Minste timesats per dagsdato er 180,-/t

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Hei! Vært fagmann i 2 år nå. Startet på 190 i timen, og har enda ikke steget. Vet at andre elektrikerfirma i området utbetaler opp mot 210kr timen. Gjennomsnittlønna i Norge ligger på 420.000 i året trur eg, og jeg er nesten 100.000 under.

190 kroner i timen tilsvarer 370 500 i året. Så du er ikke 100 000 under, men 50 000.

Husk også at 2 års erfaring i jobben kanskje er litt mindre enn gjennomsnittet. Hvis elektriker var et yrke med gjennomsnittlig lønn, burde du vel ligge på gjennomsnittet når du ligger litt nærmere gjennomsnittet i erfaring. Altså om 10-20 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men husk også dersom du gjør det dårlig på jobbene, forsentkomming, tabber, feilmontering, mye reklamasjoner osv. Så vil dette fungere som en bremse for lønnstigning i lønnsforhandlingene uten at sjefene sier det direkte til deg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 203,- når jeg fikk fagbrevet. Fire kroner fast stigning hvert år, og ekstra stigning ved lønnsforhandlinger.

Men timelønn varierer fra distrikt til distrikt, og du kan selvfølgelig prøve å forhandle deg til bedre, men her bør du ikke forvente stort med mindre du er viktig for bedriften.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...