Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilsvarende @ som %

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel, jeg får ta det den harde veien å forklare hva jeg mener. (Nei, det er ikke @ i passordet).

En rekke web-hoteller opererer med virtuelle domener, altså flere domener på samme IP. Dette gjelder nok 95% av alle som tilbyr web-hoteller. Problemet er at når man logger seg på så må man logge seg på både med brukernavn og domene. Altså noe som dette: [email protected] Det er altså brukernavnet ditt. I tillegg må FTP serveren vite hvilket FTP område/domain det gjelder, altså domain.com. Når man logger seg på via IE f.eks. kan man enten skrive ftp://ftp.domain.com, eller man kan legge inn bruker/passord i URL'en. Altså ftp://user:[email protected]. Problemet med en rekke virtuelle domener blir da, ftp://[email protected]:[email protected]. Problemet er at du ikke kan ha to @ i en URL siden den behandler alt etter det første @ som endel av domene adressen. Løsningen er da å bytte ut den ene @ med %40 som er hex versjonen av @.

Dette er selvfølgelig ikke noe problem i en FTP klient hvor bruker/passord/domene behandles for seg og ikke som en URL. (Og noe av poenget her er jo nettopp at FTP-tilgangen ikke skal foregå via en klient. Jeg har da både CuteFTP og Dreamweaver og det funker selvfølgelig problem fritt).

Det som er mitt problem nå er at det går an å logge seg inn via adresse vinduet, men ikke fra en link. Det skjønner jeg ikke, dessuten har da det alltid gått før. Mulig det er en IE oppdatering eller noe som har fjernet muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...