Gå til innhold

Absolutt beste makro-objektiv?


Anbefalte innlegg

Kult!

 

Begynner å lure på å gå bort fra disse lange makroobjektivene, selv om jeg virkelig har sansen for Zeiss og 200mm f/4-en til Nikon. Jeg ønsker størst mulig forstørrelse, med høyest mulig oppløsning. Med tele-makroene, så har mellomringer liten effekt, og jeg er i stor grad begrenset til 1:1, eller kanskje 2:1 med mellomringer. Med liten brennvidde, kanskje reversert objektiv og mellomringer så tror jeg at jeg kan få enda større forstørrelse enn med teleobjektivene.

 

Målet nå er kanskje å finne et objektiv med 52mm filtergjenger for å gjøre det enkelt, samtidig som det skal være av god optisk kvalitet, og ha 20-28mm brennvidde. Noen som vet om det går an å kalkulere når nærgrensen befinner seg 0cm foran objektivet? For ved videre objektiv enn 20mm så syns jeg å ha sett at nærgrensen befinner seg inne i objektivet, før man rekker å oppnå forstørrelsen man får med et med noe lenger brennvidde?

 

Hvis jeg gjør det litt vanskeligere for meg selv, så kunne jeg kunne tenke meg å prøve å reversere et Nikon 28mm 1.8G, pluss mellomringer, hvis jeg hadde kunnet få tak i en slik til Nikon, og deretter sette på step-down ringer for å få festet det til mellomringene. Ser for meg at det vil gi meget god optisk kvalitet (!?), men kanskje litt klønete ergonomi, så kanskje et mindre objektiv hadde vært å foretrekke allikevel...

 

Til annen bruk enn akkurat dette prosjektet, hadde det også vært flott med en (håndholdt) belg med tilt/shift, og full automatikk. Jeg er en fotograf som aldri bruker stativ, annet enn når det absolutt er nødvendig.

 

Og Trondster: Vi bruker da ikke zoomobjektiver! (Med unntak av 14-24 og muligens en 70-200 da) :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er en fotograf som aldri bruker stativ, annet enn når det absolutt er nødvendig.

 

 

Her er det definitivt nødvendig!

 

Har du forresten tenkt over hvilken DOF du får på disse forstørrelsene?

 

Skal du bedrive makrofotografering på dette nivået er det egentlig kun focus-stacking som gjelder.

Lenke til kommentar

Heheh, klar over at jeg må bruke stativ til mine brownske bevegelser, men for generell makro som ikke er planlagt, så tar jeg heller flere bilder på frihånd og bruker all min kunnskap og håper på et blinkskudd, enn å sette opp stativ.

 

Bruker lensbaby og er vant med vanskelig håndtering av reversmonterte objektiv samt freelensing, så vet at det er en utfordring å få utsnitt og fokus til å sitte, og samtidig få riktig og nok lys.

 

Har ikke tenkt på DOF-en for BB-prosjektet enda, men håper å få tak i et tynt, rektangulært reagensrør eller kanskje kunne se på det på en slik mikroskop-prøve, da er ikke rare behovet for DOF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Objektivet er ikke et makroobjektiv, men helt vanlig fast vidvinkel. Det som lar oss bruke det som makroobjektiv er mellomringer og reversmontering. Ulempene er mange i forhold til et vanlig makroobjektiv, da utsnittet med et reversmontert objektiv er umulig å forandre fordi fokusplanet er låst. Med objektivet montert riktig vei får man også makro med mellomringer, men da får man kun justert fokus innenfor noen få cm, men endel mindre forstørrelse enn med reversmontert.

 

Mellomringer kan du få både dyrt og billig, avhengig av om du vil ha automatisk nedblending, Uten automatiske mellomringer må du først åpne blenderen helt for å se hvor fokus sitter, og deretter blende ned og håpe på at du har klart å holde kameraet i ro slik at fokus sitter der det var for to sekunder siden, noe det aldri gjør på frihånd. Krever blenderring på objektivet, ellers blir ergonomien enda dårligere...

 

Såvidt jeg kan se etter den siste ukens research ut fra innleggene her, så er reversmonterte og vide fastobjektiver på mellomringer den aller beste løsningen for stor forstørrelse, både med tanke på pris og ytelse. Jeg ønsker imidlertid automatikk med reversmontert objektiv på belg med tilshift (evt mellomringer) til Nikon, og det ser ikke ut til å være lett å få til. Novoflex har en løsning som gir automatikk på reversmontert objektiv for Canon, men har ikke sett noe for Nikon enda. Noen her som vet?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...