Gå til innhold

Absolutt beste makro-objektiv?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hva er det absolutt beste makro-objektivet man får tak i, med litt pris/ytelse i bakhodet? Da tenker jeg det med aller høyest oppløsning kombinert med størst mulig forstørrelse. Tenker å etterhvert lage en timelapse av (meget saktegående) brownske bevegelser. Planen er å rette en laser mot en løsning i et reagensrør eller lignende, og fotografere dette.

 

Har allerede en D700 og 35mm, 50mm og 85mm + en hel DX-lineup til D300-en, men skal nå kjøpe meg en D800 med 14-24 og litt annet snacks.

 

Ser for meg å bruke D800 med et sterkt makroobjektiv. Sluttvideoen vil bli i full-HD, så jeg ser for meg å croppe ned videoen ganske voldsomt for å få enda større forstørrelse, men dette krever jo veldig mye av optikken.

 

Budsjett er selvfølgelig alltid et tema, så ha gjerne litt pris/ytelse i bakhodet. Hvis det ikke er mer enn litt forskjell på et objektiv til 15 000kr og et til 5 000kr så velger jeg heller det til 5000. Tidligere har jeg kun brukt omvenderringer eller mellomringer på fastobjektiver når jeg har drevet med makro, og jeg har stort sett vært fornøyd med denne løsningen til tross for at det er litt kronglete. Jeg er ikke fremmed for slike løsninger, hvis det gir god kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen spesielle Nikon-objektiver kun laget for makrofotografi - "Macro-Nikkor" - les mer her og her. Første link (Bjørn Rørsletts sider) lister mange eksotiske makroobjektiver. :)

 

Det er noen av dem på eBay innimellom, som dette - 65mm f/4.5. Den har M39 skru-fatning, og monteres typisk på belg - gjerne laange belger.

 

De har enorme bildesirkler, og kan brukes til storformat-makro.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder pris/ytelse er det svært vanskelig å slå Nikon sin AF-S 60mm f/2.8G. Skal du ha det absolutt beste er det nok Carl Zeiss Makro-Planar T*100mm f/2 som gjelder, om det holder med 1:2 forstørrelse.

 

Egentlig er de fleste av alternativene knallgode, så det jeg ville sett mest på var hvilken brennvidde som egentlig er mest hensiktsmessig å jobbe med mtp arbeidsavstand osv. Du kan jo også sette på mellomringer på et makroobjektiv for å få enda mer forstørrelse.

 

Om oppsettet ditt kan fungere med at du setter objektivet så og si helt innpå reagensrøret/hva du enn skal bruke, og du samtidig vil ha mest mulig forstørrelse, ville jeg brukt AF-S 60mm 2.8 Micro pluss mellomringer.

Lenke til kommentar

Tror det er få eller ingen som slår Carl Zeiss Makro-Planar 100mm F/2,0.

Her sammenliknet med Canon 100mm makro som kanskje er Canons skarpeste objektiv. Sjekk mikrokontrastene; http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=891517

 

I denne testen av 10 makro objektiver for Nikon kommer faktisk Sigma best ut; http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-macro-lens-for-nikons-8-tested-1079616/10#articleContent

Lenke til kommentar

Det er noen spesielle Nikon-objektiver kun laget for makrofotografi - "Macro-Nikkor" - les mer her og her. Første link (Bjørn Rørsletts sider) lister mange eksotiske makroobjektiver. :)

 

Det er noen av dem på eBay innimellom, som dette - 65mm f/4.5. Den har M39 skru-fatning, og monteres typisk på belg - gjerne laange

belger.

 

De har enorme bildesirkler, og kan brukes til storformat-makro.

 

Har hatt en 65mm som jeg solgte for litt siden. Sjekka litt rundt for å få mest mulig info ang. Objektivet. De fleste jeg kom i kontakt med sa at denne objektiv serien er noe av det beste som er lagd av macro objektiver. Men det trengtes en del trening for å kunne utnytte dem sikkelig.

 

Vis du skal gå for det råeste. Så gå for denne serien. Finnes 3-4 objektiver i denne serien. Skal se om jeg finner en oversikt over dem.

 

 

 

 

Har hatt en 65mm som jeg solgte for litt siden. Sjekka litt rundt for å få mest mulig info ang. Objektivet. De fleste jeg kom i kontakt med sa at denne objektiv serien er noe av det beste som er lagd av macro objektiver. Men det trengtes en del trening for å kunne utnytte dem sikkelig.

 

Vis du skal gå for det råeste. Så gå for denne serien. Finnes 3-4 objektiver i denne serien. Skal se om jeg finner en oversikt over dem.

 

 

http://homepage2.nifty.com/akiyanroom/redbook-e/macro/macrofamily.html

Lenke til kommentar

...... så jeg ser for meg å croppe ned videoen ganske voldsomt for å få enda større forstørrelse, men dette krever jo veldig mye av optikken............

Ikke for å skape kaos, men ser en del som holder på med makro med ekstreme forstørrelser velger Canon for å få elektronisk "åpning" av lukker som reduserer sjansen for vibrasjoner. Har ingen førstehånds erfaring med dette, men kanskje noe å tenke over? Siden du uansett ser for deg å croppe kraftig vil en (brukt/lånt) 550D eller 600D gjøre nytten så det trenger ikke bli noen stor investering.

 

Sony har forøvrig fått samme funksjonalitet på noen av de nyeste NEX-modllene (men ikke sikker på modellnavn) og på en NEX kan du jo bruke all Nikon-optikk du måtte skaffe deg via adapter og/eller belg. Både Canon og NEX gir jo minst like høy pikseltetthet som en D800 så det skulle ikke være noe problem å oppnå samme forstørrelse.

 

Edit: Nikon 1 gir også mulighet for elektronisk lukker og har jo høy pikseltetthet også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har Nikkor 105 mm Micro (f/2.8 ED-IF VR G) og Nikkor 200 mm f/4 Micro AF ED.

 

200'en yter hakket bedre enn 105'en - men det er 105'en som blir med i sekken på tur. Av praktiske årsaker. 200'en passer bra til en godt planlagt rigg, ikke til ad-hoc oppsett. Har en god plan, god tid og godt stativ: 200'en!

 

200'en synes jeg gir grei avstand til insekter som ellers blir lettskremt med stort glass rett i front.

 

Det er faktisk Canon-folk som foretrekker Nikkor 200'en:

 

http://glenryan.tumb.../post/314234469

 

post-5746-0-81673200-1363120730_thumb.jpg

 

 

Angående temaet ditt med Brownske bevegelser i reagensrør: Hvordan stiller dette seg med behov for dybdeskarphet?

Lenke til kommentar

Skal du uansett croppe ned på en D800, så velg DX-format, så her halvparten av jobben gjort, og du sparer å lagre en masse unødvendig data.

Jeg har forøvrig en veldig pent brukt Nikkor 60/2.8 som sannsynligvis blir solgt, har mer lyst på en 85/1,4G. Håper moderatorene unnskylder :)

Lenke til kommentar

Den 1-5x'ern er litt dum dersom det insektet du skal ta bilde av er større enn billedbrikken, da får du faktisk ikke hele i bildet. Digre edderkopper kan lett bli større enn selv en fullformatsbriikke, og det er kjedelig å ikke kunne ta bilde av hele. Men du kan få utmerkede nærbilder av insekthoder og støvbærere, om det er det som er hovedinteressen.

Lenke til kommentar

Her var det mange spennende forslag! Har lest mye rundt på linkene og om seriene de siste dagene. D800 skal jeg ha uansett, den skal ikke brukes kun til makro. Har forøvrig en NEX 5n.

 

Angående den gamle og ekstreme Macro-serien til Nikkor, så har jeg lest litt rundt. Hørte at den var veldig fin til fullformat, men at å bruke disse til småbildeformat lett gav utydelige bilder ved store forstørrelser (20:1). Jeg antar at når man bruker mellomringer/belger så bruker man vel essensielt mindre av glasset i objektivet (kun senter), og bildekvaliteten blir bare verre og verre, eller? Å ha et objektiv som tegner til fullformat, og smelle det på småbildeformat (FX) høres litt feil ut, da bruker man jo allerede i utgangspunktet bare en liten del av glasset, og med belg så blir det bare enda mindre. Ser da heller for meg at det er bedre å bruke et objektiv som i utgangspunktet tegner til FX, og heller bruke mellomringer/belg på dette igjen?

 

Canons 1-5x objektiv så spennende ut, men synd at det er til feil system.

 

Leste at Nikkor 105mm endrer den effektive brennvidden/utsnittet når man fokuserer på det nærmeste området, og at dette vanskeliggjør bruken av stativ og en presis komposisjon. Den slåes jo uansett av Sigma 105mm i samletesten.

 

Selv som Zeiss er skarpere på 1:2, så er jeg usikker på om det er dobbelt så bra, og fremdeles "leder" når man er på 1:1 med mellomringer, og om det da lenger kan forsvare prisforskjellen ned til de andre 100mm objektivene. Er ikke helt sikkert på hvor stor forstørrelse jeg egentlig ønsker enda, men muligheten for å gå til 5:1 hadde vært kult. Smelle på noen elektroniske mellomringer med automatisk nedblending hadde vært fint, hvis det går.

 

Her er en video av en kar som bruker 28mm med mellomringer, og får ganske voldsom forstørrelse (se på det første bildet i linken, de andre er tatt med objektivet reversmontert).

Lenke til kommentar

Zeissen er et fantastisk objektiv også til vanlig bruk - er med nyydelig bokeh et sublimt portrettobjektiv, tross manuell fokus. Og fokusringen er _genial_ til makro, med lang og god fokusgang.

 

Kommer an på hva du skal bruke objektivet til ellers også... ;)

 

Og ad at objektivet har stor bildesirkel - når du zoomer inn med et zoomobjektiv - plager det deg da at du bruker en mindre og mindre del av den stadig større bildesirkelen, mens du zoomer inn til teleenden? ;)

 

 

Kenko har mellomringer med elektronisk blenderstyring, og skal du ta den helt ut kan du kjøre ditto avanserte belger: http://www.novoflex.com/en/products/macro-accessories/bellows-systems/tilt-shift-bellows/

(Selv om Novoflex har i overkant dyre løsninger...)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Leste at Nikkor 105mm endrer den effektive brennvidden/utsnittet når man fokuserer på det nærmeste området, og at dette vanskeliggjør bruken av stativ og en presis komposisjon.

 

Er du sikker på at det ikke er blender som forandres?

Jeg har 60/2,8. Maksimal blenderåpning er 2,8 bare ved uendelig, når den fokuseres til nærgrensen blir blenderen 4,8. Brennvidden endres ikke.

Lenke til kommentar

Mange macro-objektiver endrer brennvidde ved fikusering. Dette gjelder vel egentlig alle objektiver, men jo kortere fokusavstand, jo mer markant er forskjellen.

 

På mitt Canon EF 50mm f/2.5 endres utsnittet fra ene til andre enden av fokus-skalaen med nesten 20%. mer om jeg setter på mellomringer.

 

EDIT: Temaet er godt debattert her: http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread2411.htm

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Her er en video av en kar som bruker 28mm med mellomringer, og får ganske voldsom forstørrelse (se på det første bildet i linken, de andre er tatt med objektivet reversmontert). http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60&feature=player_detailpage#t=146s

 

Hei,

 

Jeg bruker samme objektiv som han i videoen til makro, det er et Pentax Takumar 28mm F2.8 objektiv.

Jeg kjøpte objektivet på ebey for under 200kr og bruker den sammen med Canon 60D.

 

Alle bildene i video snutten er tatt med objektivet reversert. På bilde av bare fasettøyne på klegg så var det i tillegg brukt mellomringer for mer forstørrelse.

 

Jeg la nylig ut et bilde på Bildekritikk av en flue som jeg tokk med dette objektiv reversert. Bilde er tatt uten bruk av mellomringer.

 

http://www.akam.no/b...stein-2/1143748

 

Har du allerede noen gamle Nikon objektiver der man manuelt kan sette blender så kan du prøve disse med mellomringer eller reversere dem som i videoen over.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...