Gå til innhold

Hva er en bra sykkel for mitt behov?


pernille_00

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny sykkel, men har lite kunnskap om sykkel. Prøver å lese meg opp, men usikker på hva jeg skal se etter.

Jeg sto først mellom terreng og hybrid, har nå falt med på terreng(tror jeg..) Stoler ikke helt på sportsbutikkene, de vil jo bare selge meg det de har i burikken. Sykkelen bør ikke koste mere enn 13.000- 14.000 kr.

 

Bruksområder:

Skal sykkle birken

Sykkelen skal være transportmiddel til/fra skolen

Ønsker å bruke den til trening, asfalt, grus og gjerne litt i skogen (Ikke noe offroad, villmanskjøring)

Har en halvveis plan om å sykkle norge på langs neste år

 

Mine sykkel ønsker:

Lett sykkel

Mulig å bruke den om vinteren med piggdekk

Damemodell

 

Jeg er usikker på hvilke sykkel merker som er kjennt for å være bra?

Bør jeg velge 26" eller 29" utfra min bruk?

Hva annet bør jeg tenke på som er viktig rundt valg av sykkel?

 

Har sett på nettet på merker som kona, trek, hard rocx, scott… men sier meg ikke så mye.

 

Så hvis noen her inne har litt kunnskap og erfaringer setter jeg veldig pris på at du deler det!

 

Hilsen Sykkelforvirret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine sykkel ønsker:

Lett sykkel

Mulig å bruke den om vinteren med piggdekk

Damemodell

 

29" vs. 26" kan man oppsummere noe i retning av:

 

Lettere: 26" (Minde masse i hjul)

Bedre flyt i terreng: 29" (Større hjul ruller lettere over ujevnheter)

Mer responsiv: 26" (Mindre hjul krever mindre kraft for å svinge, men du er gjerne på fulldemper før dette blir et tema)

 

29" er nok bedre valg for ulendte skogsstier, ellers blir det mer en smakssak og hva du føler deg komfortabel på, det er ingen substitutt for å prøve seg frem.

 

De norske husmerkene (Diamant, nakamura, white, hard rocx) lager sykler som er særlig rettet mot det norske markedet som er veldig fokusert på maratonritt på grus fremfor terrengbruk. Dermed kan disse passe godt til ditt bruk. Karakteristisk er at de er lagd for å være lette fremfor sterke og holde en sittestilling med mer vekt på aerodynamikk fremfor balanse. Scotts hardtailer ligger mye på samme linje med fokus på vekt. Kona, Trek og Specialized kommer med en litt annen vinkling og er gjerne mer rettet mot grovere terreng. (Men det er mye variasjon innenfor ett merke, spesiellt trek)

 

Ting som er med på å bestemme hvordan en sykkel føles er slikt som:

 

Styrerørsvinkel. Slakkere styrerør gir bedre kontroll nedover og mer styrestabilitet, men vanskeligere klatring og mindre styrerespons. Sykler for grovere terreng har gjerne slakkere styrerør for å kunne kontrolere nedfarten 73 greder er bratt. (racersykkel), 70 grader er maraton/rittterrengsykkel, 67 grader er stisykkel, 65 og ned er freeride/downhillsykkel

 

Setevinkel: Slakkere sete plasserer tyngdepunktet lengre bk for mer kontroll nedover. Her er det mindre variasjon og man ser stort sett et skille mellom DH/FR sykler med veldig slakke setevinkler og alle andre som gjerne ligger på 70-73 grader

 

Stemlengde (koplingen mellom styreakslingen og styret). Lengre stem gir mer retningsstabil sykkel og plasserer mer vekt forover, kortere stem lar deg holde vekten lengre bak og gir mer umiddelbar styrerespons. Lengre stem er bra for klatring, men ikke så fint for nedkjøringene og gir mindre kraft til å vri styret.

 

Styrebredde: Brede styrer gir mer kontroll men tvinger deg nærere styret og gjør deg mindre aerodynamisk. Sti, DH/FR sykler bruker gjerne svært brede styrer (700mm+), terrengsykler forøvrig ligger gjerne på 640mm+- og gatesykler er i 400-440mm.

 

Dette er naturligvis ikke alt, men gir deg noen knagger å henge hvilken kjøreopplevelse du får fra forskjellige sykler på.

 

For det du beskriver tenker jeg en 29" eller 26" med typisk racinggeometri er passende (I.e. ca 70 grader styrevinkel, 640 deromkring styre og ca 90mm stem) 29" eller 26" er mest en smakssak for deg. Hvis du vil ha noe som er mer stabilt i unnabakkene kan du se etter noe med noen grader slakkere styrevinkel og mer bakoversweep i styret.

 

Damemodell må ikke bety dramatisk senket topprør. (Det er mest en etterlevning fra da det var uhøvisk for damer å slenge foten over styret og de gjerne skulle bruke kjole). Det viktigste er å ha riktig overrørslengde og å ha en damesadel. Dermed kan man stort sett tilpasse herresykler hvis man finner riktig overrørslengde uten å få for lav sykkel. Kvinner har gjerne kortere overkropp i forhold til benlengde enn menn, dermed vil samme størrelse sykkel (Som måles på seterøret, og er knyttet til benlengde) gjerne gi kortere overrør på kvinnemodeller, men effektiv seterørslengde har mye justerbarhet med setepinnen, så i praksis kjøper alle etter overrørslengde.

Dermed kan du godt se på herremodeller bare be om å få byttet sadelen.

 

Når du så finner en sykkel med geometri du liker så må du finne hvilket utstyrsnivå du vil ha. Samme ramme er gjerne tilgjengelig i mange konfigurasjoner hvor forskjellen er gitt av utstyret. Dette er mest en pris/vekt vurdering i din prisklasse. Du bør ha minimum shimano SLX eller sram x7 (men gjerne x9) nivå utstyr i den prisklassen. Du ser på hardtailer, så du har kun demping foran. rockshox reba/sid eller en fox dempegaffel er de typiske valgene (80-100mm vandring). Både rst og manitou har ok gafler litt opp i prisklassene, men disse merkene ser man oftest der dempegaffelen har vært salderingspost. En dårlig dempegaffel blir fort verre enn ingen dempegaffel.

 

Sjekk også hvilken klaring du har for dekk. Terrengdekk kommer opp i ca 70mm++ bredde. For denne typen sykkel trenger du ikke så store dekk (De er gjerne downhill eller freeride dekk), men det er greit å ha plass til 60mm, du må dit for å få plass til gode terrengpiggdekk, og godt med volum er uansett nyttig i terrenget, og overraskende behagelig selv på asfalt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er usikker på hvilke sykkel merker som er kjennt for å være bra?

Bør jeg velge 26" eller 29" utfra min bruk?

Hva annet bør jeg tenke på som er viktig rundt valg av sykkel?

 

Har sett på nettet på merker som kona, trek, hard rocx, scott… men sier meg ikke så mye.

 

Så hvis noen her inne har litt kunnskap og erfaringer setter jeg veldig pris på at du deler det!

 

Hilsen Sykkelforvirret

 

Sjekk ut denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34746511&searchQuery=lefty

 

Jeg har den selv og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Ikke tenk på å skulle sette seg inn i alt, men ta en tur og prøvekjør noen llitt forskjellige sykler, og noter deg hvordan ulike geometrier funker for deg.

 

Cannondalen er en fin sykkel. Lefty er en meget god 'gaffel'.

 

I oslo kan du f.eks ta turen til spinn på majorstua, raske sykler på bislet eller anton sport/sykkedelisk i bogstadveien. Letth og Babracing kan også mye, man har kanskje ikke så mye av det du ser etter. Oslo sportslager har en del ok selgere, gsport/sport1/xxl kan være ymse, men de har nok alle noen som kan sine ting men her må du gjerne ha litt flaks. (Hvis du mumler litt om styrevinkler og geometri kan det hende de henter en som kan noe :-). Råsport (parkveien) kan også være verdt et besøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...