Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc som plutselig ikke fungerer harddisk feil?

Anbefalte innlegg

Hei, min laptop sluttet plutselig sluttet å fungere. Jeg gikk fra den da hustelefonen ringte. Klappet bare den bare forsiktig sammen. Slik som jeg pleier.

Og når jeg kom tilbake den fungerte ikke!

Jeg vet ikke hva som er galt med den, hvilken type feil det er?

Jeg håper dere her kan hjelpe meg.

Jeg er mest redd for det jeg har lagret på denne laptopen, var en hel del tekstdokumenter og bilder, veldig masse inne på den, masse som er viktig for meg. Hadde tekt og flytte all info over til en annen pc samme dag faktisk men jeg ble forstyrret og tenkte jeg skulle kunne gjøre det senere på dagen!

Valgte og legge bilder av laptopen inn i samlet fil for at det skulle være lettere og få større bilder. Særlig F1 var det mye informasjon.

Det er en HP ProBook 435s

bilder av min pc.docx

Endret av Blomst1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker jo som om disken har "forsvunnet". Du kan jo åpne den opp å se om du kan få disken på plass, om ikke det fungerer så kan du ta ut disken og sette den inn i en stasjonær pc eller putte den i et usb kabinett for å se om du kan få ut filer fra den på den måten.

Er det jeg ville gjort på mine egne pcer eller om noen kom med det samme problemet og spurte meg om hjelp.

Lenke til kommentar

Virker jo som om disken har "forsvunnet". Du kan jo åpne den opp å se om du kan få disken på plass, om ikke det fungerer så kan du ta ut disken og sette den inn i en stasjonær pc eller putte den i et usb kabinett for å se om du kan få ut filer fra den på den måten.

Er det jeg ville gjort på mine egne pcer eller om noen kom med det samme problemet og spurte meg om hjelp.

kan det bli verre med det jeg har lagret om en forsøker dette? kan ikke noe om pc..

Lenke til kommentar

Nei så lenge du gjør ting forsiktig og ikke bruker hammer og brekkjern for å få ut disken, så skal det gå bra.

Du finner jo så fort ut om disken er defekt eller om den fungerer. Da kommer den jo opp som en stasjon på den andre pcen du setter den inn i. (husk å koble til strøm og SATA kontakt om du setter den internt) eller USB ledning om du har USB kabinett.

Kommer den opp som en stasjon, kan du kopiere filene dine trygt fra disken over til den pcen du da bruker.

Men om disken er den som er defekt, går det kanskje ikke så lett. Men det må du jo nesten finne ut av.

Lenke til kommentar

Nei så lenge du gjør ting forsiktig og ikke bruker hammer og brekkjern for å få ut disken, så skal det gå bra.

Du finner jo så fort ut om disken er defekt eller om den fungerer. Da kommer den jo opp som en stasjon på den andre pcen du setter den inn i. (husk å koble til strøm og SATA kontakt om du setter den internt) eller USB ledning om du har USB kabinett.

Kommer den opp som en stasjon, kan du kopiere filene dine trygt fra disken over til den pcen du da bruker.

Men om disken er den som er defekt, går det kanskje ikke så lett. Men det må du jo nesten finne ut av.

Ja, kan ikke noe selv men ei venninne kan nok hjelpe meg med og prøve dette. Det blir ikke nå da men skal besøke henne om noen uker annet sted i landet..

Kan du si noe mere om hvorfor du tror det er det som er feilen? Er det fordi det kommer opp så fort når trykker F4 var det vel får en svar med en gang..,

Lenke til kommentar

Når du kjører en harddisk test, og det faktisk står at harddisk testen feilet så er jo ofte det en pekepinne på at nettopp harddisken er problemet.

Siden du kan kjøre disse testene så virker jo pcen ellers da. Så ja, det er harddisken som er problemet.

Men den kan bare være løs (som skjer på bærbare pcer siden de flyttes på). Det skal bare være skru opp en liten luke bak på pcen for å få tilgang (men alle produsenter har sine egne løsninger), men hadde du fått gjort det kunne du jo sjekket om harddisken var løs, eller om den er skrudd fast og ikke rikker på seg.

Lenke til kommentar

Når du kjører en harddisk test, og det faktisk står at harddisk testen feilet så er jo ofte det en pekepinne på at nettopp harddisken er problemet.

Det jeg tenkte når jeg stilte spørsmålet var hvorfor du tror harddisken funger i en annen maskin, er det at det feiler så fort når en trykker F4 en pekepinn på at det bare er en ledning eller tilkoblingen til selve harddisken som er et problem?

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte når jeg stilte spørsmålet var hvorfor du tror harddisken funger i en annen maskin, er det at det feiler så fort når en trykker F4 en pekepinn på at det bare er en ledning eller tilkoblingen til selve harddisken som er et problem?

Din eneste mulighet til å redde ut noe er å sjekke om harddisken fungerer i en annen maskin. Er du heldig så er det harddisk kontakten, kontrolleren eller noe annet som er defekt på pcen din.

Er du uheldig og harddisken er defekt, ja da har du nok trolig mistet det du hadde av filer på den pcen.

Så derfor håper jeg jo for din del at harddisken vil fungere i en annen pc, om du ikke får kopiert filer direkte, så kanskje med et recovery program.

Men er disken død så er den død. Da er vel selskaper som IBAS eneste mulighet, men om jeg ikke husker helt feil tar vel de 10.000 kroner bare for å se på disken, og redding av data kan fort komme på 30-40.000 og mer.

Lenke til kommentar

Blir veldig stressa når jeg tenker på at alt kanskje er borte.

Den har vert treg siden jeg fikk den og litt rar sånn at den ikke har virket helt bra.. Har også hatt problem med noen taster som ikke fungerte en gang. Altså det var ikke noe galt med selve ytre på tastene.

Uff har hatt det så travelt så har utsatt sikkerhetskopiering på denne laptopen for den hadde jeg bare hjemme sto så å si på samme plass i huset, har ikke vert uforsiktig med den.

Men etter den sluttet og fungere har jeg lagt merke til at den har en liten knekk på venstre side der en setter inn HDMI kabel. Ser ut som om noen har prøvd og presset inn en for stor kabel..

vet at det ikke er jeg. Og ikke er knekken stor heller.

kanskje laptop har falt ned før jeg har fått den..

Hei, har du testet at hdd fungerer i en annen laptop? Hvis du har det, og den funker, så er det harddisk-slotten på hovedkortet ditt som har gått.

Nei det har jeg ikke testet. Hvor sitter harddisk-slotten på hovedkortet, hva kan skje om laptop har et slikt problem?

Lenke til kommentar

Høres ut som reklamasjonsfeil , Om du fortsatt er innenfor tiden

Kjøpte den etter sommerferien, så er så absolutt en reklamasjonsfeil. Men det er ikke pengene for laptopen jeg er så opptatt av, selv om jeg gjerne skulle hatt de også. Er veldig opptatt av det jeg har lagret på pcen. som jeg ikke har sikkerhetskopiert.-Noe jeg angrer bittert på!

Lenke til kommentar

Hvor sitter harddisk-slotten på hovedkortet, hva kan skje om laptop har et slikt problem?

Du burde ha fått med en brukerhåndbok da du kjøpte PC'en - der står sånt beskrevet.

Det går også an å laste ned håndbøker fra HP's websider, men der er det vanskelig å finne fram hvis du ikke har modellkoden til PC'en - den står som regel på en etikett på undersiden av maskinen. (Dette er ikke det samme som navnet som står trykt på forsiden/tastatursiden av PC'en.)

Noen av disse ProBook'ene har gjemt harddisken langt inni PC'en, så det er ikke bare-bare å svippe den ut (slik det brukte å være i gode, gamle dager). Jeg ville nesten anbefale deg å få hjelp av noen som har gjort noe lignende før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...