Danek Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Vi har forbud mot biler. Det kalles trafikkregler. Bil er dessuten livsnødvendig for næringen, det er ikke våpen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Skal vel nevnes at værstingen er Jamaica med 47 dødsfall (alle mord) med våpen per 100,000 innbyggere per år. Det bør muligens nevnes at de har en strengere våpenlov en Norge. Nei til Strengere våpenlov, vi vil ikke ha Jamaicanske forhold i Norge Bil er dessuten livsnødvendig for næringen, det er ikke våpen. Stemmer ikke, der var "næring" i Norge før den første bilen kom til landet. Endret 17. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Danek Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Jamaica kan ikke sammenlignes med norge på noen måte. For det første er det mye høyere krimrate i Jamaica og for det andre er det en helt annen kultur og beligenhet enn det vi har i norden. Hva vi ser på er naboland i både sør og nord med vel liberale våpenlover og lovløshet. Det er helt på trynet. 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Å sammenlikne Norge med land som Jamaica funker ikke. Jamaica er et fullstendig annet land enn Norge. Skal vi sammenlikne oss med noen må det bli andre nordiske/europeiske land, men nogen lunde like levekår som det er her. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Kanskje ett forbud mot biler er på sin plass? Når ble biler produsert med det formål å drepe? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hmm, men å sammenligne med USA går greit, for de to landene har akkurat samme kultur og beliggenhet som vi har i Norden? 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hmm, men å sammenligne med USA går greit, for de to landene har akkurat samme kultur og beliggenhet som vi har i Norden? Er USA et vestlig land? Se på de land som ligger over USA når det gjelder dødsfall pga. skytevåpen. Neste vestlige land på skammens liste er Sveits. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Hva vi ser på er naboland i både sør og nord med vel liberale våpenlover og lovløshet. Det er helt på trynet. Hva om du kikker på Svalbard med vel liberale våpenlover og ingen lovløshet. Det er helt på trynet. Klart Svalbard kan man heller ikke sammenligne med ettersom "det en helt annen kultur og beligenhet enn det vi har i norden." Er USA et vestlig land? Se på de land som ligger over USA når det gjelder dødsfall pga. skytevåpen. Neste vestlige land på skammens liste er Sveits. Surprise: Jamaica ER ett vestlig land! http://en.wikipedia.org/wiki/Western_world Endret 18. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Surprise: Jamaica ER ett vestlig land! http://en.wikipedia....i/Western_world Ehh, nei. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Ehh, nei. Da må du gjerne forklare hva du tror ett "vestlig land" er for noe. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Da må du gjerne forklare hva du tror ett "vestlig land" er for noe. Hva med å faktisk SE på dine egne linker? http://en.wikipedia....zations_map.png Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Jamaica er IKKE "Latin American", prøv igjen og om det hadde vært det regnes LatinAmerica som vestlig av de fleste, av samme grunn som Italia, Spania, Portugal, Frankrike etc regnes som vestlige. Endret 18. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Jamaica er IKKE "Latin American", prøv igjen og om det hadde vært det regnes LatinAmerica som vestlig av de fleste, av samme grunn som Italia, Spania, Portugal, Frankrike etc regnes som vestlige. Hva betyr blå farge på kartet? Er Jamaica blått? Kan vi slutte nå? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Hva betyr blå farge på kartet? Er Jamaica blått? Kan vi slutte nå? Grunnen til at jeg spør deg om DIN definisjon av vestlig er nettopp fordi artikkelen jeg linker til inneholder flere definisjoner, som f.eks: In the contemporary cultural meaning in North America, the Western world includes Europe, as well as many countries of European colonial origin with majority European populations in the Americas and Oceania, such as the United States of America, Canada, Mexico, Argentina, Brazil, Australia and New Zealand. Kartet du linker til har ikke Jamaica definert såvidt jeg kan se. Vi kan godt slutte nå om du vil. Grunnen til at jeg trakk frem Jamaica var for å illustrere at der ikke er noen automatiske konklusjoner du kan trekke fra andre land som enten har strengere eller mer liberal lovgivning med tanke på hva en eventuell endring i Norge vil føre til. Svalbard derimot .... Endret 18. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Men nå kan jeg ikke skjønne at denne karen på radio skulle snakke om pistoler? Hvem i all verden driver og skyter med pistol når de er på jakt? Hvem snakker om å evt. forby pistoler? Var jaktvåpen problemet da og ikke halvautomatiske våpen? Siden det er jaktvåpen i følge dine innlegg som skulle til livs.... Eller var det halvautomatiske våpen allikevel som var temaet? ( Siden de ble nevnt i ditt innlegg ). Så ikke noe spesifikke våpentyper ble nevnt rifle kontra pistol/revolver... Monica Elisabeth Bøsei ble vel drept på kloss hold med revolver vil jeg tro, uten at jeg vet dette sikkert. Sammen med ett par andre var hun blandt de første som ble drept. Dette kan jo sjekkes opp - og hvis så var tilfelle - at revolver ble brukt til å drepe Monica Elisabeth Bøsei - så bør jo våpentypen være høyst aktuell for forbud i forbindelse med hennes fars forslag. Men har selv ikke sans for forslaget. Av flere grunner - de som vil ha fatt i våpen til lovbrudd får fatt i dette uansett, kanskje farligere våpen. De som bruker våpen til jakt og konkurranse får mere / større problemer med å skaffe dette. Samfunnsendringer vedtatt av politikere er grunnen for dette - Kjøpte min første hagle som 16 åring den tid hagle var i fritt salg. Folk kom og gikk også i sentrale strøk med hagla over skuldrene, enten de skulle til reparasjon eller annet. I dag ville det skapt forferdelse, bare ett smell i skauen er nok til at politi blir kontaktet. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Monica Elisabeth Bøsei ble vel drept på kloss hold med revolver vil jeg tro, uten at jeg vet dette sikkert. Sammen med ett par andre var hun blandt de første som ble drept. Dette kan jo sjekkes opp - og hvis så var tilfelle - at revolver ble brukt til å drepe Monica Elisabeth Bøsei - så bør jo våpentypen være høyst aktuell for forbud i forbindelse med hennes fars forslag. Gutt (12) døde etter påkjørsel http://www.dagbladet...skadd/25100967/ Om det skulle vise seg at bilen hadde automatgir, vil det være høyst aktuellt med forbud av disse. Hilsen en som gikk med hagla over skuldra i sentrum med største selvfølgelighet når jeg bodde i deres land. Endret 25. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Nå har vi relativt få skytevåpenrelaterte drap i Norge og drap totalt sett, men nesten alle illegale våpen kommer ifra legale kilder i form av tyveri. Jeg ser ingen grunn til at privatpersoner skal eie våpen i Norge. Naturen tar fint vare på seg selv. At vi skal drive og "forvalte" naturen fremstår som tullete. Den forvaltet seg selv i hundrevis av millioner av år. I beste fall synes jeg skytevåpnene kunne oppbevares hos politiet inntil man går ut på jakt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Nå har vi relativt få skytevåpenrelaterte drap i Norge og drap totalt sett, men nesten alle illegale våpen kommer ifra legale kilder i form av tyveri. Jeg ser ingen grunn til at privatpersoner skal eie våpen i Norge.Joda, men det er tydeligvis mange personer i Norge som ser gode grunner til selv å eie våpen. Så det relevante spørsålet er vel hvilke gode grunner du har for å tvinge disse til å gi slipp på sine våpen?Naturen tar fint vare på seg selv. At vi skal drive og "forvalte" naturen fremstår som tullete. Den forvaltet seg selv i hundrevis av millioner av år.Utvilsomt vil naturen klare seg uten mennesket, spørsmålet er vel om mennesket klarer seg uten naturen?I beste fall synes jeg skytevåpnene kunne oppbevares hos politiet inntil man går ut på jakt. Med hvilket formål? Hva forventer du å oppnå med en slik ordning, og hva kommer dette til å koste? Endret 26. mars 2013 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Joda, men det er tydeligvis mange personer i Norge som ser gode grunner til selv å eie våpen. Så det relevante spørsålet er vel hvilke gode grunner du har for å tvinge disse til å gi slipp på sine våpen? Individets rettigheter må vike når de rettighetene truer andre. Min frihet slutter der din frihet begynner. Det finnes ikke noe behov i Norge for private skytevåpen. Vårt demokrati og vårt land er ikke spesielt truet av noen indre eller ytre fiende. Alle private skytevåpen eies med formål å drive jakt eller sport. Begge deler er unødvendige. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Individets rettigheter må vike når de rettighetene truer andre. Min frihet slutter der din frihet begynner.Tja, men du vet ikke hva ordet frihet betyr ser det ut som, men klart mulig du har en annen definisjon enn meg og det er deri problemet ligger. Så hva legger du i ordet frihet?Det finnes ikke noe behov i Norge for private skytevåpen.Faktum at masse nordmenn har brukt sine dyrebart opptjente kroner på våpen tilsvarer at disse faktisk har følt ett behov for våpen, som de har dekket ved å gå til anskaffelse av samme. Om DU ikke har følt samme behov for våpen, innebærer ikke at INGEN har behov for våpen.Vårt demokrati og vårt land er ikke spesielt truet av noen indre eller ytre fiende.Folk kjøper ikke våpen fordi "landet" er truet, men fordi de selv er truet, eller for andre formål som jakt og sport.Alle private skytevåpen eies med formål å drive jakt eller sport. Begge deler er unødvendige. Endel våpen eies også for selvforsvar, selv om dette er forbudt. Du SYNS våpen er unødvendige, men gir det deg noen rett til å bestemme hva andre skal gjøre, eller ikke gjøre? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå