Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besvimte på trening

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fastlege ja. evt. privatlege som Volvat e.l. Vet ikke om de har i Bergen.

Og sånn til info: Hvis du har førerkort mister du dette for et år (klasse B), evt. for alltid i noen andre klasser (D?, buss og sånn hvertfall) hvis du tilstår til en lege at du har besvimt.

Lenke til kommentar

Ringte til legesenter og fikk vite hvem som var fastlegen min, har ikke vært sykemeldt de siste 6-7 årene så jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg annet enn at det ikke er 113.

Fastlegen hadde ingenting ledig de nærmeste dagene, så jeg får prøve legevakten i sentrum.

Skulle gjerne gjort det privat men prisen på en helsesjekk med ekg og lignende er 5-6000kr. Jeg er student og venter heller litt til det offentlige har tid.

Har ikke lappen så akkurat det bekymrer meg ikke så mye, men det hørtes veldig rart ut for det er ikke så uvanlig å besvime under belastning.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. Legen er pliktig til å rapportere det om allmenntilstanden til en pasient tilsier at han ikke burde kjøre, men det er nok en helhetsvurdering - at man har besvimt i seg selv er ikke nok.

Hehe

Du får prøve selv neste gang du besvimer da. Med mindre du/man kan peke på en helt klar èngangsårsak til at du besvimte, la oss f.eks. si en tydelig overbelastning under trening, blir det "bevissthetstap med ukjent årsak", som gjør at man ikke kvalifiserer til førerrett.

Se forskrift om førerkort, Vedlegg 1 - helsekrav, paragraf 2, pkt. 3:

3. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder.

Evt. googlesøk som gir nok av historier å ta av:

https://www.google.n...erp.QRnKRZYJgjM

Edit: kan jo legge til link til forskriften forsåvidt: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#map015

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

En kamerat av meg besvimte på trening i år. Det var riktignok etter at jeg hadde pushet han på pull-ups noen minutter tidligere.

Vi satt å pratet, og plutselig begynte han å føle seg uvel. Han brakk seg, og på vei til resepsjonen gikk det svart for han, og han segnet om.

Da jeg kom tilbake noen sekunder etterpå hadde han våkne opp igjen, og til alt hell stod det allerede en dame der som sa hun var lege.

Jeg husker ikke helt hva hun sa, men konklujonen var at om man ikke hadde unormal hjerterytme, eller opplevd å besvime tidligere, så var det med høy sannsynlighet ingenting alvorlig. Min venn hadde spist lite den dagen, og hadde nok lavt blodsukker. Det i kombinasjon med treningen gjorde kanskje utfallet.

Om dette er et engangstilfelle, og du generellt føler deg bra, ville jeg ikke stresset med det. Men jeg er absolutt ingen bombesikker kilde.

Om du har lyst på klarere svar er det selvsagt best å gå til legen. Skriv gjerne her hva du finner ut!:)

Lenke til kommentar

Hehe

Du får prøve selv neste gang du besvimer da. Med mindre du/man kan peke på en helt klar èngangsårsak til at du besvimte, la oss f.eks. si en tydelig overbelastning under trening, blir det "bevissthetstap med ukjent årsak", som gjør at man ikke kvalifiserer til førerrett.

Se forskrift om førerkort, Vedlegg 1 - helsekrav, paragraf 2, pkt. 3:

Evt. googlesøk som gir nok av historier å ta av:

https://www.google.n...erp.QRnKRZYJgjM

Edit: kan jo legge til link til forskriften forsåvidt: http://www.lovdata.n...298.html#map015

Det underbygger jo bare det jeg sa. Det er en helhetsvurdering, at man har besvimt fører ikke automatisk til at man mister førerretten.

Lenke til kommentar

Om dette er et engangstilfelle, og du generellt føler deg bra, ville jeg ikke stresset med det. Men jeg er absolutt ingen bombesikker kilde.

Om du har lyst på klarere svar er det selvsagt best å gå til legen. Skriv gjerne her hva du finner ut! :)

Jeg går til legen, selv om jeg ikke besvimer hver dag så svartner det ofte for meg når jeg har ligget i sofa lenge og reiser meg opp. Samtidig så er jeg utrolig sliten for tiden, en liten joggetur til busstoppet og jeg er ødelagt.

Mest sannsynlig tror jeg det ligger i kostholdet og mangel på mosjon, tror ikke jeg har noe hjertefeil - jeg var til EKG sist gang jeg besvimte for over ti år siden og da fant de ingenting unormalt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det underbygger jo bare det jeg sa. Det er en helhetsvurdering, at man har besvimt fører ikke automatisk til at man mister førerretten.

Frem til en helt klar årsak uten gjentakelsesfare er entydig fastslått blir det en "bevissthetsforstyrrelse® av annen eller usikker årsak", noe som gjør at man IKKE kvalifiserer til førerrett. Hvis man ikke med sikkerhet kan si at det f.eks. var på grunn av heftig trening og dermed ikke kan utelukke at det KAN skje igjen, altså en "usikker årsak", blir resultatet det samme. Praksisen er streng på grunn av trafikksikkerhet, at det ikke skal skje i trafikken osv.

Man kan godt dra inn at enkelte leger er greiere mtp. å faktisk melde i fra, ikke kjenner til regelverket osv., men forskriften er like fullt klar.

En sak om temaet: http://www.lommelege...t-og-besvimelse

Svaret fra legen (de som utøver regelverket i praksis) er:

Førerkortforskriftene er i utgangspunktet helt klare på dette punktet. Besvimelse av enhver art medfører ett års karenstid før man får lov å kjøre igjen. Dette bl.a. fordi at sjansen for at en besvimelse skjer påny, avtar med tiden. Og selvfølgelig fordi det er i utgangspunktet ekstremt viktig at personer med en besvimelsestendens ikke kjører bil og blir til fare for seg selv og andre.

Men:

Der står også i førekortbestemmelsene følgende:

"I utgangspunktet vil ethvert anfall med bevissthetstap omfattes av førerkortforskriften. Det må allikevel utøves et medisinsk skjønn. Åpenbart banale besvimelser, for eksempel i forbindelse med blodprøvetaking, blodgivning, harde fysiske anstrengelser i ekstrem varme, annen akutt sykdom osv., er som regel ikke trafikkmessig risikable, og hindrer vanligvis ikke at førerkortforskriftens helsekrav er oppfylt."

Og ja, siste avsnittet viser unntak, men det er det å sannsynliggjøre at det kun er en slik engangshendelse sterkt nok til å forsvare risikoen ved å slippe en "potensielt farlig" sjåfør ut i trafikken. Jeg tviler på at det finnes en eneste fylkeslege i riket som har for vane å ta lett på trafikksaker som dette, og ta sjansen på at det "nok kanskje bare var pga treningen". Besvimer vedkommende på E6 og lager et helvete av en trafikkulykke blir represaliene ekstreme for de legene som da "sendte en åpenbart uegnet person ut i trafikken".

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Jeg går til legen, selv om jeg ikke besvimer hver dag så svartner det ofte for meg når jeg har ligget i sofa lenge og reiser meg opp. Samtidig så er jeg utrolig sliten for tiden, en liten joggetur til busstoppet og jeg er ødelagt.

Mest sannsynlig tror jeg det ligger i kostholdet og mangel på mosjon, tror ikke jeg har noe hjertefeil - jeg var til EKG sist gang jeg besvimte for over ti år siden og da fant de ingenting unormalt ihvertfall.

Kanskje lurt å spøre legen om binyresvikt. Du kan f.eks be om å få målt DHEA-S i på prøven din og be om cortisol test over 4 spyttprøver over et døgn.

Du kan lese en del om fenomenet her;

http://www.adrenalfatigue.org/

Her en en video fra legen som også har gitt ut en god bok om emnet som også gir noen gode diagnostiseringskriterier.

Er et par fysiske tester du kan gjøre selv, som er ganske greie som beskrives i boken.

Jeg ser som regel problemet ganske enkelt på iris i øyet også.

Folk har blitt redd fett som trengs for å lage hormoner, deretter kommer sukkersuget, og så kommer saltsuget. God ernæring er også viktig. Tilskudd som fungerer står i boken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...