- Cre8or - Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Så denne testen på techpowerup ang i5 mot i7: http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i5_3570K_and_i7_3770K_Comparison/ Er ikke akkurat nyheter, men stussa litt på ett av kommentarene til artikkelen. Er visst en som merka ganske stor forskjell på fps-dropp, etter at han bytta ut i5 mot en i7. http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=177873 (Står nesten nederst) Noen som har sett andre tester eller har erfaring med dette? Om det stemmer så er det jo ganske stor forskjell på de, når det kommer til bla.a multiplayer i f.eks bf3. Lenke til kommentar
claes Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det kommer av at i5 har 4 kjerner og 4 tråder, mens i7 har 4 kjerner og 8 tråder. i7 har by default en ting kalt Hyper Threading på, siden det er 2 tråder per kjerne. Denne funksjonen er ikke like bra utnyttet i alle spill. Derfor kan det virke som i5 er bedre til spill, men i andre spill er det omvendt. Du kan slå av HT og eliminere dette, men da kan du oppleve dropp i andre ting som tjener på å bruke HT. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Det vet jeg Det jeg spurte om var kanskje litt "diffused", men om dere leser nesten i bunn av den andre linken jeg la til, så var det en kommentar: "I do want to point out tho that I have used both of these processors and the in-game benchmarks make a very misguided opinion of their gaming performances. I switched from the i5 to the i7 after some extensive in-game testing of games like BF3 on multiplayer maps. In standard benchmarks, they see no difference, but games like BF3 utilize those hyper-threaded cores in a huge way. My minimum FPS over a period of time in BF3 rose by over 25 Frames. I game at 120FPS on a 120hz monitor. With the i5-3570k and GTX 670's in SLI I saw significant, frequent dips to below 80 frames. Now, with the exact same setup and only changing to an i7-3770k I NEVER see my FPS go below 100. Lowest I've seen is 102 or so. Just an FYI, it really makes a huge difference in online, multiplayer games. MMO's, FPS's, etc." Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hans konklusjon om at dette gjelder alle, eller i nærheten alle innenfor en viss sjanger er rimelig feil. Hvis spillet er optimalisert for å kunne ta i bruk flere tråder derimot, så vil det kunne utgjøre en god slump. Det er nok sikkert en håndfull spill som gjør dette, men ikke noe massivt. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Jeg kaster meg på denne tråden, kontra å starte en ny. Håper det er OK for OP. Kort fortalt har jeg havnet i den situasjonen at jeg må ha nytt hovedkort, noe som presser meg over på ny socket. Som man kan lese utallige plasser så sies det at i5 3570K er den prosessoren som gir mest for pengene, da spesielt mtp spilling. Men, jeg har også lest at Ivy er dårligere enn Sandy når det kommer til "ekstrem" overklokking, altså der hvor man klokker til, og over, 5ghz. I disse tilfeller anbefales det Sandy, fordi Heat Spreader er festet på en annen måte. Man må altså ignorere TDP, og se på fysisk oppbygning til CPU. Jeg har ingen planer om å plukke fra hverandre varmeskjoldet, og bryte noen garanti, så la den mod'n ligge. Jeg har god vannkjøling, og ser for meg å klokke til disse hastigheter. Strengt tatt handler det bare om å klokke 45 - 50% (gitt at man faktisk får problemer med en Ivy på disse hastigheter), og det er ingen umulighet, faktisk er det noe jeg allerede gjør i dag på min Bloomfield. Spørsmålet lyder da, hvis man skal klokke veldig mye, lønner det seg å gå for f.eks en i7 2700K, kontra en i5 3570K eller i7 3770K? Til slutt kan vi jo nevne 2011. Hvis vi ser bort fra prisen på en i7 3930K, er dette noe dårlig valg egentlig? Spillprodusentene vil nok benytte seg av flere kjerner (og HT) i fremtiden. Faktisk allerede i dag gjør BF3 Multiplayer dette, av hva jeg har lest. Videre skal en 2011 være et smartere valg ved f.eks 3-way SLI. Man har jo også 4-kanals RAM arkitektur, skjønt man kan vel spørre seg hvor mye dette betyr. Så spørsmålet må vel bli ... Hvis man skal overklokke mye, og ser bort fra prisdifferansene, skal man gå for 1155 og Ivy, 1155 og Sandy eller 2011 og Sandy? Vi ser nå bort fra Haswell. For det første er det noe tid til denne kommer, og jeg har lest at fokuset til Haswell er ikke desktoper og spill: Altså hvis man skal spille, kan man like gjerne kjøpe en Ivy eller Sandy i dag. Jeg vet at arni90 har noen synspunkter her (hehe..) og håper selvsagt på flere synspunkter fra mennesker som vet hva de snakker om. Endret 14. mars 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Snip Vel, hvordan skjermkort kjører du i maskinen da? Har du masse GPU kraft, 120hz skjerm og penger nok så ville jeg ha anbefalt 3930k. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 1. Du snakker om heftig overklokking, og da er det egentlig bare å se bort fra Ivy-Bridge, da dette som sagt er ganske varierende og ofte laber kvalitet med tanke på IHS (som du nevnte) og høye lekkasjestrømmer ved høy spenning etc. 2. Og siden du tenker på at spill i dag tar i bruk fler enn 4 tråder, så vil også en sekskjerne (som da også har HT) være ENDA bedre igjen. Altså, sokkel 2011. 3. Når du driver med heftig overklokking så er kanskje ikke maksimal pris/ytelse det viktigste (ja, vanligvis da), og dermed så kommer man raskt tilbake til sokkel 2011 som gir godt overklokkingsrom, har generelt sett flere høykvalitetskomponenter og er laget for å tilby nettopp entusiasten det beste. Ikke at SB er så ille, tvert i mot, og det er nok mange som har gjort en god overklokk der. Men jeg må jo få si at det garantert også føles bedre å kjøre en massiv overklokk på 6-kjerner enn på 4-kjerner. På benchmarks osv. så vil man jo heve seg betraktelig også. JEG hadde ikke vært i tvil om sokkel, men om det kun er frekvensnivå som teller så kan nok helt sikkert SB gjøre det et lite hakk bedre til en litt lavere pris. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Det ser ut som man må opp i 5,2ghz (og oppover) på en i7 2700K (SB) for å "slå" en 3770K (IB). Film. Alikevel er det jo marginalt, siden Ivy er generelt bedre clock-per-clock. Spørs om ikke det blir en 2011 da, med SB-E .. [Edit] Knekker 1155-prosessorene fra den andre filmen ja.. Endret 14. mars 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå