Gå til innhold

Intel i7 3770 vs AMD 8350

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til gaming kan jeg begynne med å si at de fleste spillene på markedet favoriserer prosessorer fra Intel.

Slik er det bare, men FX-8350 holder seg godt i alle dagens spill om man ikke sammenlikner den med Intel-produkter.

Når det kommer til lydproduksjon har jeg ingen anelse, men mediaproduksjon generelt er et område hvor du får dobbelt så mye for pengene med en FX-8350. Den seirer bare et par ganger, men en i7-3770K imponerer ikke nok til at jeg ville valgt en slik en til bare arbeid og gaming på et middelmådig nivå.

En i7-3770K seirer uten tvil når det kommer til gaming. Den ligger foran med en brukbar margin i de fleste spill, men flere unntak eksisterer.

Om du har planer og å spille tyngre spill kjør med en i7.

i7-3770K:

- Om penger ikke er et problem.

- Om du planlegger å spille tyngre spill.

FX-8350:

- Om du er mer prisbevisst/ønsker mest for pengene.

- Om du ikke planlegger å kjøre de aller tyngste spillene.

For å gi et konkret svar: Kjøp en FX-8350 om det er middelmådige spill og mediaproduskjon som er hovedprioriteringen.

Kjøp en i7-3770K om det er snakk om mediaproduskjon i tillegg til de mest krevende spillene i dag.

Før noen velger å sitere meg, ønsker jeg å si at jeg erkjenner at i7-3770K er bedre om du ser på saken fra et synspunkt bare basert på kombinert ytelse. Prøvde bare å kaste lys på saken fra en annen side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet burde heller vært om du skulle ha en i5-3570 eller en i7-3770K, begge er bedre kjøp enn FX-8350 på de fleste områder. i7-3770K er en CPU som stort sett gir HT over i5-3570 (pluss 100 MHz i turbo og mer L2-cache), men kort sagt så utgjør ikke dette mye for de nevnte bruksområdene. HT er fint og hjelper litt på til videoredigering, men hvis CPUen først er for svak så må du til med en i7-3930K i stedet.

Lenke til kommentar

Til gaming kan jeg begynne med å si at de fleste spillene på markedet favoriserer prosessorer fra Intel.

Slik er det bare, men FX-8350 holder seg godt i alle dagens spill om man ikke sammenlikner den med Intel-produkter.

Når det kommer til lydproduksjon har jeg ingen anelse, men mediaproduksjon generelt er et område hvor du får dobbelt så mye for pengene med en FX-8350. Den seirer bare et par ganger, men en i7-3770K imponerer ikke nok til at jeg ville valgt en slik en til bare arbeid og gaming på et middelmådig nivå.

En i7-3770K seirer uten tvil når det kommer til gaming. Den ligger foran med en brukbar margin i de fleste spill, men flere unntak eksisterer.

Om du har planer og å spille tyngre spill kjør med en i7.

i7-3770K:

- Om penger ikke er et problem.

- Om du planlegger å spille tyngre spill.

FX-8350:

- Om du er mer prisbevisst/ønsker mest for pengene.

- Om du ikke planlegger å kjøre de aller tyngste spillene.

For å gi et konkret svar: Kjøp en FX-8350 om det er middelmådige spill og mediaproduskjon som er hovedprioriteringen.

Kjøp en i7-3770K om det er snakk om mediaproduskjon i tillegg til de mest krevende spillene i dag.

Før noen velger å sitere meg, ønsker jeg å si at jeg erkjenner at i7-3770K er bedre om du ser på saken fra et synspunkt bare basert på kombinert ytelse. Prøvde bare å kaste lys på saken fra en annen side.

Mange bra poeng, men at AMD 8350 ikke funker skikkelig bra til de tyngste spillene er bare tull.

Jeg har 8350 selv, sammen med 7970 GHz edition og jeg kjører de tyngste spillene på markedet uten problem. Det er kun i få tilfeller hvor det eneste som ikke kan stå på maks er anti aliasing. Eksempler på spill jeg kjører på ultra er Crysis 3, Far Cry 3, Battlefield 3 og ARMA 3. På Battlefield har jeg ALT på maks, inkl anti aliasing og kjører 80-90 fps average. Prosessoren har jeg dog klokket til 4.8GHz på alle kjernene konstant og ikke noe turbocore tech aktivert

Det riktige å si er om han ønsker de få ekstra prosentene i ytelse som 3770 gir bør han gå for den. Ellers er det MYE penger å spare på AMD med NESTEN like god ytelse i praksis :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2012/-36-Total-Time,3179.html

Her kan man se benchmarks på mange forskjellige spill og programmer på forskjellige CPU'er. Så her kan du selv gjøre opp en mening om hva som er bra for deg.

Personlig ville jeg valgt en intel 3570k hvis jeg hadde hatt et stramt budsjett, men alikevel ville ha best mulig ytelse.

Jeg er ikkje noen fanboy, men ville ikkje ha valgt AMD nå. De er rett og slett ikkje gode nok generelt. Gode på noe, men litt for dårlig på mye.

8350 er vel ca 250-300kr billigere enn 3570k til intel. Med den lille forskjellen, så ER faktisk 3570 bedre på pris/ytelse generelt mener Nizzen :p

edit nr. 783:

Sjekk ytelsen på akkurat de spilla/programmene du bruker mest. Hvis du finner benchmarks av dem :)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Jeg ville gått for i7 3770K men så vet ikke jeg om du skal drive noe særlig med overklokking.

Til gaming er i7 bedre enn fx-serien til amd.

Lyd/redigering er jeg ikke sikker på.

Har du forsøkt å google etter tester..?

FX-CPU'ene funker fint til gaming dem også. i7 er bedre på tyngre spill og rendering.

Lenke til kommentar

Siden du linker til en tråd. så er du ikkje sikker på hvilke programmer AMD er klart mest for pengene i? Skulle gjerne ha visst, og det skulle nok flere her visst :)

Hvis AMD er helt konge i et program som brukes mye av noen, så er det jo helt genialt! Mye ytelse for lite penger.

Så finn litt benchmarks, så gjør du forumet bedre :) Her er det altså grafer/tall og harde fakta som gjelder :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mange bra poeng, men at AMD 8350 ikke funker skikkelig bra til de tyngste spillene er bare tull.

Jeg har 8350 selv, sammen med 7970 GHz edition og jeg kjører de tyngste spillene på markedet uten problem. Det er kun i få tilfeller hvor det eneste som ikke kan stå på maks er anti aliasing. Eksempler på spill jeg kjører på ultra er Crysis 3, Far Cry 3, Battlefield 3 og ARMA 3. På Battlefield har jeg ALT på maks, inkl anti aliasing og kjører 80-90 fps average. Prosessoren har jeg dog klokket til 4.8GHz på alle kjernene konstant og ikke noe turbocore tech aktivert

Det riktige å si er om han ønsker de få ekstra prosentene i ytelse som 3770 gir bør han gå for den. Ellers er det MYE penger å spare på AMD med NESTEN like god ytelse i praksis :)

Så lenge i5-3570 gjør det bedre enn FX-8350 til spilling, og FX-8350 er mye varmere, så er det ingen grunn til å gå for FX-8350 over i5-3570. i7-3770K er for de som trenger HT, men denne CPUen gir ikke mye for pengene, personlig forstår jeg nesten ikke poenget med denne til en slik pris.

Diskusjonsstarter har heller ikke sagt noe om kompilering. Husk også at kompilering av Linux-kjernen i Bulldozer-optimalisert GCC ser mye bedre ut enn ytelsen du vil få i f.eks. Visual Studio.

Og selv for de som kompilerer mye så vil generelt bedre ytelse være å favorisere over litt bedre ytelse noe av tiden.

Til kompilering er værtfall AMDen klart best for pengene.

Til kompilering av Linux-kjernen er FX-8350 et hårstrå raskere enn i7-3770K, og med tanke på at FX-8350 har sine 8 fantastiske kjerner og i7-3770K har "bare" 4 kjerner og gjør jobben mye kjøligere så er det ikke imponerende av AMD. Og hvem kompilerer Linux-kjernen 24-7? De som virkelig trenger ytelse bør gå for en i7-3930K som selvfølgelig utklasserer FX-8350, med 6 mot 8 kjerner. Ellers bør folk velge i5-3570.

FX-CPU'ene funker fint til gaming dem også. i7 er bedre på tyngre spill og rendering.

Hvorfor gå for noe som er nesten like bra som en i5-3570? Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge i5-3570 gjør det bedre enn FX-8350 til spilling, og FX-8350 er mye varmere, så er det ingen grunn til å gå for FX-8350 over i5-3570. i7-3770K er for de som trenger HT, men denne CPUen gir ikke mye for pengene, personlig forstår jeg nesten ikke poenget med denne til en slik pris.

Diskusjonsstarter har heller ikke sagt noe om kompilering. Husk også at kompilering av Linux-kjernen i Bulldozer-optimalisert GCC ser mye bedre ut enn ytelsen du vil få i f.eks. Visual Studio.

Og selv for de som kompilerer mye så vil generelt bedre ytelse være å favorisere over litt bedre ytelse noe av tiden.

Til kompilering av Linux-kjernen er FX-8350 et hårstrå raskere enn i7-3770K, og med tanke på at FX-8350 har sine 8 fantastiske kjerner og i7-3770K har "bare" 4 kjerner og gjør jobben mye kjøligere så er det ikke imponerende av AMD. Og hvem kompilerer Linux-kjernen 24-7? De som virkelig trenger ytelse bør gå for en i7-3930K som selvfølgelig utklasserer FX-8350, med 6 mot 8 kjerner. Ellers bør folk velge i5-3570.

Hvorfor gå for noe som er nesten like bra som en i5-3570?

Du klarer tydeligvis ENDA ikke å skjønne at det er ytelse pr krone det er snakk om. Intel'en koster mye mer.

Helt utrolig.

Lenke til kommentar

Du klarer tydeligvis ENDA ikke å skjønne at det er ytelse pr krone det er snakk om. Intel'en koster mye mer.

Helt utrolig.

Er 250kr MYE mer? Iallefall ikkje hvis 3570 overgår fx-8350 de fleste ganger,,,,

250 kr blir vel det AMD cpuen bruker mere i strøm enn intel sin på et år :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Om du velger AMD med AM3+ socket, så sies det at AMD steamroller også blir på AM3+.

Dermed har du CPU oppgraderingsmuligheter når steamroller slippes, uten å måtte bytte hovedkort.

Men dette er et forum hvor du alltid vil høre om Intel og Intels prestasjoner over AMD..

Tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Helt utrolig.

Det er ganske utrolig at du ikke er klar over at Intelen koster forferdelige 100 kr mer, og på kjøpet gir den bedre ytelse, lavere temperatur og lavere effektforbruk.

Om du velger AMD med AM3+ socket, så sies det at AMD steamroller også blir på AM3+.

Dermed har du CPU oppgraderingsmuligheter når steamroller slippes, uten å måtte bytte hovedkort.

AMD har vel lovet 10% bedre ytelse med Steamroller over Piledriver, og ingen med sunn fornuft bytter ut en FX-8350 etter et år med en ny CPU som er 10% bedre. Gå for i5-3570 i dag og få like gjerne en bedre CPU.

Men dette er et forum hvor du alltid vil høre om Intel og Intels prestasjoner over AMD..

De som har hengt på forumet en stund vet at jeg har kommet med forslag i mange år, og blir uansett kalt for fanboy av en gruppe. Om dette stemmer så er jeg altså fanboy av AMD, ATI, Nvidia, Intel, Panasonic, og mye mer. Jeg referer til harde fakta, som er tungt å svelge for noen. Jeg prøver å utelate personlige preferanser i slike diskusjoner.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...