Gå til innhold

[Løst] Click of death? Ny disk lager lyd.

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte 4 disker (WD black series 2TB) for bruk i en NAS.

Satte inn diskene i går kveld, men helt fra oppstart lager en av diskene en klikkelyd, nesten som ei gammel bestefarsklokke eller et tog på gamle skinner (vanskelig å forklare dette). Det kommer et "dobbeltklikk, så 0,5 sek opphold og så et nytt dobbeltklikk. Slik holder den på hele tiden. Når jeg skriver til diskene så forandres lyden, men klikkingen høres.

Er dette en disk som er skadet/ødelagt? Får ikke feilmelding på disken, heller ikke når jeg kjører S.M.A.R.T- analyse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kjøpte 4 disker (WD black series 2TB) for bruk i en NAS.

Satte inn diskene i går kveld, men helt fra oppstart lager en av diskene en klikkelyd, nesten som ei gammel bestefarsklokke eller et tog på gamle skinner (vanskelig å forklare dette). Det kommer et "dobbeltklikk, så 0,5 sek opphold og så et nytt dobbeltklikk. Slik holder den på hele tiden. Når jeg skriver til diskene så forandres lyden, men klikkingen høres.

Er dette en disk som er skadet/ødelagt? Får ikke feilmelding på disken, heller ikke når jeg kjører S.M.A.R.T- analyse.

Kan ære at disken er gåen, jeg vill ha sendt den på garantien.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Mangel av TLER skulle vel ikke forårsake slike klikkelyder? Det er vel bare en form for recovery protokoll?

Jeg valgte disse diskene ut fra personlig erfaring, 5 års garanti, samt at flere av de testene jeg har lest på akkurat min NAS er gjort med WD Black- disker.

Jeg misstenker at det er produktfeil på den ene disken. Har hørt om "click of death", men har lite personlig erfaring med det. Hva tror dere, er det feil eller er det noe annet?

Edit: Var kommet et par svar mens jeg skrev :) Dette var til første svar.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Mangel av TLER skulle vel ikke forårsake slike klikkelyder? Det er vel bare en form for recovery protokoll?

Jeg valgte disse diskene ut fra personlig erfaring, 5 års garanti, samt at flere av de testene jeg har lest på akkurat min NAS er gjort med WD Black- disker.

Jeg misstenker at det er produktfeil på den ene disken. Har hørt om "click of death", men har lite personlig erfaring med det. Hva tror dere, er det feil eller er det noe annet?

Edit: Var kommet et par svar mens jeg skrev :) Dette var til første svar.

Jeg aner ikke hva klikkelyden kommer av, men når disken ikke har TLER vil den "falle ut" ved feil, litt enkelt forklart. Men igjen, WD er kjipe med infoen, dette står på siden

"Critical: WD Black, WD Green, and WD Blue hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications."

Lenke til kommentar

Ser NatuRal3 har samme lyd :hmm: Hvor gammel er disken(e) dine?

Jeg frykter at dette vil eskalere etter hvert. Har som sagt noe erfaring med disse diskene, men har ikke hørt en slik lyd før. Kan en slik lyd forekomme uten at noe er galt?

Frykter at hvis jeg sender inn disken så finner de ingenting og jeg får omkostninger med dette...

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva klikkelyden kommer av, men når disken ikke har TLER vil den "falle ut" ved feil, litt enkelt forklart. Men igjen, WD er kjipe med infoen, dette står på siden

"Critical: WD Black, WD Green, and WD Blue hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications."

Ok. De skulle kanskje ha lagt litt mere info om diskene. Trodde det var bare de Green- diskene som ikke var anbefalt i RAID.

Uansett så består problemet mitt. Burde jeg returnere disken, eller vente på det eventuelle "smellet"?

Lenke til kommentar

Har hatt alle diskene ute og testet de. Ingen klikker.

Når jeg prøver å kjenne etter på diskene nå så virker det faktisk som de kan klikke i takt, alle 4 :hmm: Kjente det først bare på den nederste, men nå er jeg usikker. Lyden forplanter seg nok og gjør at det høres verre ut enn det egentlig er.

Kan det være at det faktisk fungere slik på en NAS? Dette er mitt første rene NAS-oppsett, så mulig det hele er vann i et stormglass (eller var det omvendt :wee: ) fra min side?

Lenke til kommentar

Bruker nas'en ext4 filsystem?

Jeg opplevde selv klikkelyder fra en 2,5" snurredisk da jeg installerte linux og ext4 på den. Det viste seg at ext4 har en funksjon der hvor den driver å etterformaterer eller noe slikt. Lurer på om det ikke het lazy init.

Det tok en stund (på 100gb disk), men etterpå forsvant lyden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...