Gå til innhold

Corsair Force 60GB SSD, hvordan fjerne skrivebeskyttelse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk her om dagen en brukt SSD hos en kompis. Dette er av typen Corsair Force 60gb. Tenkte å bruke denne som boot disk i min Asus G75. Jeg har satt den inn i den ledige "disk-plassen" i laptopen. Det første jeg la merke til er at det tar 2-3 min å boote maskinen (tar normalt uten SSD'en i under 1 minutt) Hvorfor skjer dette?

Jeg får også opp at jeg må formatere SSD'en før jeg kan bruke den når jeg åpner Min Datamaskin, og om jeg prøver å gå inn på disken via min datamaskin. Den vises også bare som DIsk (D:) står ikke hvor stor den er eller noe. når jeg høyreklikker å disken og prøver og formatere den, får jeg bare opp at disken er skrivebeskyttet og kan ikke formateres. Dette er selfølgelig frustrerende siden jeg må formatere disken FØR jeg kan ta den i bruk, men kan ikke formatere den siden den er skrivebeskyttet!? :S

Jeg har en paritsjon på en ekstern HDD hvor jeg har WIN7, som jeg tidligere har brukt som en Boot disk for å installere win7 på andre PCer. så jeg prøvde følgende: Tok ut HDD'en som originalt står i PCen (med OS). og satt så inn SSD'en på samme plass som HDD'en satt i. Koblet alt til, koblet til den eksterne HDDen, og etter noe knøvling i BIOSen fikk jeg til å boote via USB(hdden) Der fikk jeg heller ikke til å formater via installasjon til WIN7, fikk opp "Kan ikke formatere [felmelding:så noe tall, husker ikke]"

sto også at den ikke kunne installere noe på denne disken (SSDen) via USB, og at jeg skulle sjekke BIOSen at denne typen disk er støttet av PCen.

Eneste forskjellen jeg har sett på SSDen og den interne HDDen min er når jeg er inne på diskbehandling. Der står det at HDDen er av "Filsystem NTFS", mens på SSDen står det "RAW"

Er ikke noe god på dette området og står ganske fast nå, så håper dere forstår hva jeg plages med her, og har noen tips å komme med på hvordan jeg kan få formatert SSDen og få brukt den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAW betyr at OS (Windows 7) ikke gjenkjenner fil systemet som er brukt på SSD'en. Dette kan skyldes feil på disken, GPT fil system (tvilsomt da det normalt brukes for disker over 2,2TB). Du kan prøve disk partisjonsverktøy som Partition Magic, Acronis etc, eventuelt en Live Ubuntu CD som har Gparted og se om du kan fikse dette.

En annen mulighet er Killdisk som sletter alt på disken. Gratis versjonen "nuller" den ut kun en gang.

Lenke til kommentar

Prøvde killdisk. Legg ved et par bilder.

errors som kom opp under start:

http://bildr.no/view/1413633

antall errors når den var ferdig:

http://bildr.no/view/1413634

Vises enda ikke størrelse på disken på Min Datamaskin, og kan heller ikke bruke den før den er blitt formatert, og får fremdeles ikke formatere enda jeg har kjørt killdisk..

EDIT: Tok en reboot og gikk inn i BIOS, skifta SATA settings fra ACHI til RAID. Og fikk nå endelig til å formatere SSD'en! :w00t:

Men! Pcen brukte fremdeles rundt 3 minutter å starte opp! :hmm: Noen som vet hvorfor? skal jo ikke bli tregere av å ha en ekstra harddisk i pcn?? :confused: (i dette tilfellet en SSD)

Endret av Ellon92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...