Gå til innhold

Bo i tempel

Anbefalte innlegg

Hei! jeg lurte på hvor man eventuelt skulle søke/sende forespørsel e.l for å kunne bo i et tempel for en kort periode?

Si 2-3mnd en sommer, lære seg å meditere, yoga, bo i et kung fu tempel og bo sammen med munker/nonner.

Nå tenker jeg så klart på et land i asia, som thailand, kina, vietnam osv.

Så om noen ville sendt meg linker til hvor jeg kunne funne mer info så hadde det vært fint :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bo i et kung fu tempel

Bare hold deg unna de store byene der nede, for kung fu, samme hvem stil tror jeg, er elendig fordi ingen egentlig har tid til å trene det. Min Sifu i kung fu reiste til hong kong og kom tilbake igjen mega overrasket over hvor utrolig dårlig kung fu stilen vi trente var der nede bland de som trente den, i selveste kung fu land...

De mangler struktur totalt nettopp fordi de er så kjapt innom lokalet og trener bittelitt og så haster avgårde igjen og de lærer seg derfor ikke engang det grunnleggende, altså selve stukturen, i stilen og kommer aldri til å bli noe bedre om de ikke tar seg tid til å få det grunnleggende med seg. Men det har fælt få tid til, så min Sifu ble skrytt opp i skyene fordi hans struktur og teknikk var så mye bedre enn det som faktisk var vanlig der nede....

Så styr klar av byene.... Der lærer du bare dårlig kung fu, om det er noe du skal lære da på den korte tiden...

Kung fu betyr bare at man er "god i noe" og har egentlig ingenting med kampsport eller kampkunst å gjøre, da man like gjerne kan ha god kung fu i matlaging... eller god kung fu i snekkring....

Så god og dårlig kung fu betyr nettopp det, at man er god i noe eller dårlig i noe.

Skal jeg foreslå en "stil" innen kung fu ville jeg vel sett etter wing chun kung fu, den er meget forsvars rettet og rett frem, uten alt mulig tull og tøys du skal gjøre FØR man slår, som i karate og tee kvoon doo, og tro meg, wing chun virker!! Har selv pakket sammen en bråkmaker på byen rett før jul i fjor (var ute med jobb kollegaer) uten å skade vedkommende i det hele tatt. Han kom mot meg for å ta tak i halsliningen min fordi han hadde blinket meg ut som et lett offer eller noe slikt, og før han kunne tenke "ballongtyggemi" hadde jeg deflektert hendene hans, slik at han roterte vekk fra meg, la en hånd på halsen hans og rykket han bakover samtidig som jeg sparket ham i knehasen på det benet han hadde tyngden på før jeg knakk ham forover igjen i det han falt ned på gulvet og låste ham fast i den stillingen mens jeg visket inn i øret hans at dette kun var en advarsel, neste gang kom jeg til å slå han rett ned og vet du, han trodde meg på mitt ord. Han resite seg bare, smilte svakt til meg og gikk sin vei.... Uten at noen av oss hadde blitt skadet i annet enn stoltheten. Det hele gikk så fort og glatt at jeg ble overrasket selv over hvor kjapt det hadde skjedd og hvor lite jeg hadde tenkt over hva jeg skulle gjøre, jeg bare gjorde det. De jeg jobber sammen med hadde ikke sett en dritt før fyren satt på gulvet og skjønte ikke noe, så jeg måtte faktisk forklare for dem hva som hadde skjedd, så ja, er det en "stil" jeg anbefaler deg så er det nettopp wing chun, meget effektivt.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...