Raspeball Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Hei! Det har seg slik at, i kampens hete nå i helga, så greide jeg å skade CPU-en min. Jeg skulle skifte kjøler, fra stock til en fra Noctua. Selvfølgelig hadde kjøleren som var påmontert "sveiset" seg fast til CPU-en, og tankeløs som jeg var brukte jeg litt for mye makt i mitt forsøk på å separere kjøler fra CPU, uten å ha løftet opp hendelen som "låser" CPU-en til hovedkortet. Som følger av dette, så ble selvfølgelig flere av pinnene under CPU-en bøyd. Med tidenes idiot-følelse sjekket jeg litt rundt om det faktisk ville fungere å forsiktig bøye tilbake disse pinnene, uten å få noe annet enn "kanskje" til svar. Greit nok, jeg greide til slutt å bøye tilbake alle pinnene til sånn noenlunde riktig posisjon, ved hjelp av forsiktig bruk av kredittkort og ei stoppenål. For alt jeg veit har dette bare forverret skaden, og dermed satt spikeren i kista. Prosessoren det er snakk om er forøvrig en AMD Phenom II X4 955 Black Edition, altså AMD socket AM3. Hovedkortet er - hvis det spiller noen rolle - et Gigabyte GA-790XTA-UD4. Spørsmålet mitt er derfor todelt: 1) Er det håp for at prosessoren har overlevd min klønete hensynsløshet og kan kjøre stabilt om jeg monterer den på nytt? Prøvde å montere prosessoren etter jeg hadde trimmet finmekanikken og bøyd tilbake pinnene, men den trengte et lite dytt for å skli på plass. Antar dette er et dårlig tegn. Hvis nei på 1), så blir jo spørsmålet hva jeg skal kjøpe for å erstatte det jeg ødela? Jeg har ikke noe akutt behov, men det er ganske kjipt å gå lenge uten PC hjemme. Forøvrig kan jeg si om PC-bruken min at det ikke er den heftigste bruken. Spiller litt, men ikke de tyngste spillene på markedet. Typisk SimCity, Civilization IV/V, Battlefield 2, GTA, Trackmania, etc. Ikke de nyeste FPS-ene altså. Kan jo nevne at jeg har et Radeon HD5770 montert, og det har ikke sviktet meg så langt. Driver litt med bilderedigering i Lightroom, dvs RAW-konvertering, lett redigering og organisering. Ingen Photoshop, og lite eller ingen videoredigering. Ellers er det stort sett ganske ordinære oppgaver jeg utfører på PC-en. Videoavspilling, surfing, folding, litt programmering, etc. Jeg ønsker i utgangspunktet å holde meg til AMD, av mer eller mindre gode grunner. Vanedyr og pris er vel de to mest fremtredende argumentene. Har foreløpig sett for meg to alternativer: i) Bytte til socket AM3+, dvs anskaffe f.eks FX-8320 og egnet hovedkort. Beholder grafikkortet, og alt annet jeg trenger har jeg jo fra før. ii) Bytte til socket FM2, dvs f.eks A10-5800K og egnet hovedkort. Fristes litt av denne løsningen, ettersom det er en integrert GPU som virker ganske anstendig. Dog, jeg vet ikke hvordan ytelen er i forhold til HD5770 som jeg har fra før (har ikke googlet for sammenlikning, enda). Prosessorytelsen er kanskje også litt svakere enn AM3+ -alternativet, men sikkert ikke nok til at jeg vil merke det spesielt? Så er det da også et spørsmål om det er dumt å bytte plattform til AM3+ nå, hvis dette er noe som skal fases ut relativt snart? Prismessig virker det å være ganske likt, med et par hundrelapper fordel alternativ ii). Uansett er det snakk om 2000-2500, og jeg hadde ikke tenkt meg å gå noe særlig høyere enn det. Hvis det er spesielt gode grunner for å vente med kjøp, så kan jeg sikkert gå litt opp i pris, men det blir jo desto dyrere å vente på nylanseringer. Behovet mitt tilsier heller ikke at jeg trenger det beste nyeste. Jeg spør dere kompetente medlemmer, fordi jeg sluttet å følge med på dette markedet for flere år siden. Det fantes en tid der jeg var oppdatert, men det er en svunnen tid. Håper noen har noen tanker/tips/råd vedrørende dette. Beklager hvis posten virker uryddig. På forhånd takk for all hjelp R Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 1) Er det håp for at prosessoren har overlevd min klønete hensynsløshet og kan kjøre stabilt om jeg monterer den på nytt? Prøvde å montere prosessoren etter jeg hadde trimmet finmekanikken og bøyd tilbake pinnene, men den trengte et lite dytt for å skli på plass. Antar dette er et dårlig tegn. Vel, for det første, om pinsene først blir bøyd skal det veldig lite til før de fysisk ryker, og det er vanskelig å få disse å stemme 100% mot sokkelen, husk også på statisk eleksitet skal svært lite til at en prosessor blir brent om du først tar på pinsene. Utenom dette burde nok prosessoren virke igjen, men man kan jo aldri vite, fordelen med AMD her at det skal mye til hovedkortet ødlegges om du prøver, for intel derimot kan både prosessor og hovedkort kortsluttes om pinsene på hovedkortet blir bøyd. Dette er en vanlig nybegynner feil, som har man tatt på for mye kjølepasta, og vært uforsiktig. Det hovedkortet du har gir ikke mange muligheter med tanke på bulldozer, så kanskje kjøpe brukt prosessor, skal du først ha noe nytt: FX 8350 eller AMD FX-4170. Sistnevnte gir mest for pengene ved spilling, men 8350 er fordel for videoredigering og multitasking. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Angående FM2, så sier det seg selv. Ca et ATI HD 6570 + HD 6550A i crossfire kan kanskje yte i teorien ca likt som et HD6850 eller HD5770. Prosessorytelse er ikke noe å si på: http://www.cpu-world...es_FX-4170.html Altså en AMD FX-4170 er hakket bedre. Rådet for sokkel FM1/2 er videofilmer, kontorbruk, fildeling og enkel videoredigering og spilling til budsjett pris, mens AM3+ er bedre for videoredigering og spilling. Husk også på LGA 1155 (Intel) tilgjengjeld er bedre på spill og overklokking bare så det er nevnt. Endret 14. mars 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Hos AMD om de ikke har endret seg så skal det ifølge Knoplerbruce her på forumet bare være å bøye de tilbake. Han tok en demonstrasjon for en tid tilbake i en tråd hvor det ble diskutert Intel vs AMD sin filosofi med pinner i CPU sokkelen, hvor han satte seg på en AMD socket 939 CPU tror jeg det var, og bøyde pinnene. Deretter bøyde han dem tilbake igjen, satte CPUen i hovedkortet og den fungerte. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Hos AMD om de ikke har endret seg så skal det ifølge Knoplerbruce her på forumet bare være å bøye de tilbake. Han tok en demonstrasjon for en tid tilbake i en tråd hvor det ble diskutert Intel vs AMD sin filosofi med pinner i CPU sokkelen, hvor han satte seg på en AMD socket 939 CPU tror jeg det var, og bøyde pinnene. Deretter bøyde han dem tilbake igjen, satte CPUen i hovedkortet og den fungerte. Det er faktisk mye bedre å ha bøyde pinner på en amd cpu enn å bøye pinner nede i intel 2011 socket. Faktisk uten tvil. Har med suksess bøyd tilbake pinner på amd cpu jeg også. I intel socket 775 var det ganske greitt å bøye tilbake pins. Mistet en thermaltake kjøler ned i socketen en gang. Fikk fikset 4 pins da. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Tusen takk for alle svar! I løpet av uka skal jeg prøve å sette i prosessoren på nytt og se om det hele kjører stabilt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har selv bøyd tilbake pins på sokkel 1366, og det var helt jævelig men det funket. De ser ikke helt like ut, men så lenge de treffer samme punkt så kan det gå. Og i forhold til ditt tilfelle så er 1366 rimelig ille å fikse slik. At det trengtes et lite dytt for å få den på plass trenger ikke bety noe annet enn at den trengte litt kraft for å komme på plass korrekt. Heck, ja jeg mangler til og med en pins som brakk rett av. Var "heldig", da den kun var for to av de seks RAM-slots'ene, og var kommnikasjonen mellom integrert minnekontroller og selve minnet. Så lenge jeg ikke bruker disse to minne-slotsene så fungerer alt like bra som før. Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Har bøyd tilbake pins på P67. Fungerte etter dette. Det er vel bare å prøve Jeg gikk etter en kart over alle pins. De knekte var heldigvis strøm og jord og ikke data. Finnes dette åpent på nett for AMD cpuer? Endret 19. mars 2013 av Calvinator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå